Vapen för isbjörn?

Re: Pumphagla med slugshot

LKS; sa:
dessutom enkelt att utbilda expeditionsmedlemmar på, t.o.m. forskare kan lära sig att skjuta med det :)

Var det en pik? ;) Nåväl på våra Svalbardresor brukar vi inte låna grejor av Svenska Polarforskningssekretariatet, så vi kör med vad som finns på plats. Wibjörn Karlén lär ska ha provsjutit ett av nämnda hagelgevär varvid det föll i bitar...
 
Re: Re: Pumphagla med slugshot

Vandrare; sa:
Var det en pik? ;) Nåväl på våra Svalbardresor brukar vi inte låna grejor av Svenska Polarforskningssekretariatet, så vi kör med vad som finns på plats. Wibjörn Karlén lär ska ha provsjutit ett av nämnda hagelgevär varvid det föll i bitar...

Det är björnen han ska skjuta på, inte geväret. Dumma forskare... ;-)
 
Re: Pumphagla med slugshot

LKS; sa:
...Pumphagla med slugshot...
Öh, inte för att jag kan mer i detta ämne än vad man kan tillägna sig genom att snegla över axeln på brorsans dataspel, men finns det inte något mellanting mellan slug och vanligt hagel, med ett fåtal (5-10 st) grövre kulor som både är lätt att träffa med men ändå levererar en massa energi?

Förresten, hur penetrerar en "slug" jämfört med vanlig kulammunition? Om det bara handlar om att överföra maximal mängd bly på kort håll borde väl vanligt hagel kunna göra jobbet, men jag antar att det måste kunna gå igenom päls + späck. Klarar en slug det lika bra som en mantlad kula?

Förresten, hur är det med sprängammunition? :)
 
Har inte tråden havererat litegrann. Vad gäller vad som är bra vapen mot isbjörn lär sysselmannen på Svalbard ha den största kunskapen (samt de som bor i Churchill i canada). Kanske dags att återgå till deras råd? det är ju ändå utprovat i verkligheten.

Christian

PS. inuiterna har också bra erfarenhet. tror de mest ser till att inte komma ivägen, såvida de inte är ute på isbjörnsjakt, men det ska vi väl inte göra ändå?
 
Re: Re: Pumphagla med slugshot

Vandrare; sa:
LKS; sa:
dessutom enkelt att utbilda expeditionsmedlemmar på, t.o.m. forskare kan lära sig att skjuta med det :)

Var det en pik? ;) Nåväl på våra Svalbardresor brukar vi inte låna grejor av Svenska Polarforskningssekretariatet, så vi kör med vad som finns på plats. Wibjörn Karlén lär ska ha provsjutit ett av nämnda hagelgevär varvid det föll i bitar...

Ingen pik, bara ett exempel på vad som används på Spetsbergen. Norsk Polarinstitut använder mauser 30 - 06 (Isbjörnforskare har även revolver (magnum 44)). Min erfarenhet var att Winchester Defender Riot Gun var mer lättskött och i ett skarpt läge så har den mer "stopping power".

Wibjörn Karlén var där uppe på samma expeditioner som jag två gånger, då var det inga problem med vapnen så det tillbudet du nämner det måste vara en senare händelse.

Som turist är det nog bäst att hyra på plats.
 
Inte ett enhandsvapen ....ett funktionellt vapen fråmn 308 och uppåt med öppna riktmedel eventuellt slug.

Rostfritt ,fettfritt inte halvautomat utan bygelrepeter, pump eller cylindermekanism.

Winchester och marlin gör väl ett flertal så kallade guideguns.
Korta bygelrepetrar i kalibrar typ 45-70, 444 marlin och liknande.

Pumphagel(slug) gör väl bla, winchester ett flertal olika modeller av.

Enda fördelen jag ser med ett enhandsvapen är vid ren närstrid eller sövd björn som vaknar till liv.

För att pricka en björn som är i rörelse med nämda revolverkalibrar på under tio meter så den avbryter attacken.....krävs det Skanåker, Dirty Harry skicklighet plus tur.

Detta är vad jag anser....

Jag skulle beväpna mig med en Drilling med klass ett kulpipa(älg) och två slug.

Fördelen är att om det fanns möjlighet att jaga annat eller jag blev tvungen så skulle denna bössa fixa det också.
 
det beror ju lite på vad du vill ha för spänningsgrad i ditt självförsvar, om du tycker att de tä rok att släppa en nyfiken isbjörn nära inpå, så är väl en krafti revolver ok, men som sagt så skulle jag nog hålla med tidigare talare.
en bygelrepeter i 444marlin gör nog vad den ska på lite längre håll. kan vara tryggt, men även vettigt för björnen eftersom en bygelrepeter skjuter tätare än en revolver, vilket innebär att du troligare får in en bra träff med geväret...
 
Snabba ben??

Eller en MARLIN Guide gun i kaliber 45-70. Sparkar som fasen men har hyfsad precision. Sen känns det som det kan vara skönt med en bygelrepeter med tanke på kölden. Bygeln ger ett jäsikens vridmoment om farbro djupfryst varit i mekanismen. Ta med ordentligt med riktigt vapenfett (Försvarets) så slipper du oroa dig!
 
Re: Snabba ben??

klot; sa:
Ta med ordentligt med riktigt vapenfett (Försvarets) så slipper du oroa dig!

Konstigt att samtliga bössor jag lånat på Svalbard varit kruttorra då, inte en droppe fett....

Nej, vapenfett ska man låta bli när det är kallt, det drar bara till sig snö och is. Däremot kan ett tätt vapenfodral vara på sin plats, typ Ortlieb-påse med rullstängning.
 
Re: Snabba ben??

klot; sa:
Eller en MARLIN Guide gun i kaliber 45-70. Sparkar som fasen men har hyfsad precision. Sen känns det som det kan vara skönt med en bygelrepeter med tanke på kölden. Bygeln ger ett jäsikens vridmoment om farbro djupfryst varit i mekanismen. Ta med ordentligt med riktigt vapenfett (Försvarets) så slipper du oroa dig!

hmmm
att springa är lönlöst då isbjörnar är snabbare och uthålligare och det retar nog bara upp deras jaktinstinkt...

att smörja vapnet med vapenfett vet jag inte om det är ett bra råd, det lär vara ganska rejält kallt och iaf jag har fått lära mig att stark kyla = vapnet torrt dvs ingen olja eller vapenfett som kan frysa o störa funktionen..

men det är bara vad jag lärt mig...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alexlp Vapen Licens för jakt Jakt 7
storfamiljen Vapen till Svalbard? Jakt 10
jagerving Vapen Jakt 2
Tim_82 Köpa Vapen Jakt 19
adventure_transport Att jaga med primitiva vapen... Jakt 13
umevargen Modifiering av vapen Jakt 8
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
lester Vapen på skoter Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.