Ytterligare en Björn väckt

För mig är björnar varken skyldiga eller oskyldiga, de är djur. Däremot är det ett synsätt som sprider sig från "djurrättsaktivisterna" att djuren besitter diverse mänskliga egenskaper. Intressant är annars att vi en gång i tiden faktiskt ansåg att djur kunde vara skyldiga, t.o.m. i en rättslig mening. Under medeltiden prövades djur i vissa fall i domstolar men det verkar osannolikt att synsättet innebar några direkta fördelar för djuren...

/Bengt
 
För mig är människan också ett djur....

... om än speciellt. Därför är det inte så konstigt att vi delar flera egenskaper och beteenden - om man sedan vill kalla det mänskliga eller djurliga är bara en ordlek.

Men skillnader finns och det skall inte förnekas, men inte heller överdrivas. Jämlikhetssträvanden kan därför här gå till överdrift liksom i det mänskliga samhället.
 
Joones; sa:
Det råkade vara en jägare som befann sig vid björnen när den väcktes. Men det kunde lika gärna ha varit en obeväpnad människa som varit ute med sin hund i skogen.
Om man i allmänhet vill diskutera hur man ska bete sig om man väcker en björn ur vinterdvalan så kan man lika gärna göra det under "överlevnad" eller "Vilda djur" då det är det som diskuteras och inte jakt.

Lite märklig kommentar tycker jag. När en jägare luffsar runt i skogen med sin jakttränade jycke och bössan i högsta hugg handlar det nog om jakt. Att björnen vaknade är en följd av jakten.

Beöver man konstatera att den obeväpnade människan knappast hade skjutit björnen? Vad hade hänt då kan man undra, men utan att få svar...

mvh

Anders
 
Tydligen så var mitt inlägg lite svårt att föstå. Det ber jag om ursäkt för. Jag utrycker mig i bland väldigt otydligt..

Ja att en jägare som är ute i skogen och lufsar runt med sin hun har ju självklart medjakt att göra.
Det jag menar är att handlandet vis själva mötet med björnen inte har med jakt att göra utan med överlevnad inte jakt. Vad ska man göra, ska man lägga sig ned och spela död, ska man backa försiktigt och sedan springa där i från eller ska man fösöka skrämma björnen. Eller kanske rent av man om man har möjlighet oskadliggöra björnen. Den frågan handlar om överlevnad och inte jakt. Sedan är det föståss bara jägare som går runt beväpnade i skogen men det gör inte att ämnet handlar om jakt.

Om sedan jägaren i exemplet handlat rätt eller fel är ju snarare en juridisk fråga.

Vad som hänt om det varit exempelvis en obeväpnad svampplockare som mött en björn vet man ju naturligtvis inte men skulle den frågan i sådanna fall diskuterat i forumet bär och svamp bara för att det råkat vara en svampplockare som mött björnen eller kanske under friluftsmat.??

Hoppas att jag uttryckt mig tydligare denna gång.

Självklart kan björnfrågan diskuteras i jaktforumet eftersom det är debatt man vill väcka, och jägare kontra djurrättsaktivister är alltid tacksamma att provocera då båda parterna ständigt blir angripna och tvingas försvara sina åsikter. Men inte kommer debatten att leda fram till något vettigt varken för den som läser eller för björnen eller för jägaren.
så vad är då menignen med debatten annat än att provocera
 
....ja, kanske

Christer Bratt skrev om narkomanen under trädet och undrade om man skulle skjuta... Ja, kanske. Var han mycket muskuløs, klädd i kortärmad trøja, løptights och spikskor och såg ut att kuna avverka 100 meter på ner mot 8-9 sekunder (ungefær som en bjørn) så skulle jag klämma till med ett skott direkt.
 
Trist...

En björn som väcks ur vintersömn behöver i alla fall en 2-3 minuter att få igång kroppen, och ingen björn slår ett byte på vintern med tanke på att matsmältningsfunktionen varit så inaktiv under en längre tid att det är skadligt för den att mumsa Johansson!! Dessutom har nalle en rövplugg av gammalt gräs som den helst inte vill bli av med mitt i vintern. (Förståeligt för alla som någon gång tvingats skita i lössnö i -20 grader) Detta handlar om ren skär vilja att skjuta en björn och inget annat. Självklart har man olika stresströsklar och tillit till sin förmåga som jägare, men att skjuta en yrvaken björn är onödigt.

Hade själv en hotfull situation under en fågeljakt för ett par år sedan (verkar vara den enda svenska jägaren som möter björn utan klass 1 vapen??) med hagelbrakarn i näven. Björnen gjorde ett utfall från 30 meter och stannade upp och kastade lite mossa och harklade sig högt mot mig. Jag harklade mig tillbaka och osäkrade bössan och tänkte att nu blev det tokigt, men nalle stod bara och glodde på mig i 1 minut sen drog han 180 grader upp i skogen. Den här björnen var en riktigt stor hane med "fylla magen med blåbär och allt jag hittar" diet men jag stod tydligen inte på matsedeln.

Min jaktkamrat som såg björnen på 50 meters avstånd höll med mina skakande knän om att det kunde slutat illa. Att "Jägaren" Johansson inte var rädd tycker jag bevisar att har inte bara saknar vett utan också mycket väl tillstryker en låg intelligenskvot.

RESPEKTERA BJÖRNEN!!! Blir riktigt arg på folk som förstör en fin balans i naturen där vi har möjlighet att jaga björn under rättvisa förhållanden. Om man inte orkar lägga ner det krut som krävs på att jaga björn i rätt forum så häng bössan på hyllan. För så länge du inte har klass 1 vapen i handen tycks de inte gå till angrepp!!
 
Många häftiga killar i denna tråden.
Undrar hur ni själva hade reagerat
om ni stod i samma situation som personen
som sköt björnen. Det är lätt att sitta
hemma och fördömma framför datorn...

Eftersom ingen av oss var därnär det hände
så är det klart konstigt att vissa kan
ha så starka åsiker om något de inte
vet någonting om.
 
_Erik_; sa:
Många häftiga killar i denna tråden.
Undrar hur ni själva hade reagerat
om ni stod i samma situation som personen
som sköt björnen. Det är lätt att sitta
hemma och fördömma framför datorn...

Eftersom ingen av oss var därnär det hände
så är det klart konstigt att vissa kan
ha så starka åsiker om något de inte
vet någonting om.

Ja du Erik du tillförde ju verkligen mycket till denna diskussion!!

/mattias
[Ändrat av norpan_ 2005-07-14 kl 12:38]
 
Re: Okunskap - igen

Duracellkaninen; sa:
Björnar är mycket snabbare med fyrhjulsdrift än när de står på två ben.

De ser illa och ställer sig på två ben för att få en bättre koll på vad det är de har framför sig.

Att skjuta en stillastående björn är inte svårt - och kan knappast kallas för självförsvar.

I de två föregående fallen har det varit fråga om anfall (eventuellt skenanfall), men inte den här gången. Och var jägaren inte ens rädd, så vad f-n sköt han för?

Speciellt när han säger:

"Jag var aldrig rädd. Det får man inte vara som jägare. Men jag har stor respekt för björn. Med geväret skjutklart avvaktade jag en liten stund. Men när björnen pejlat in mig och började resa sig ur idet hade jag inget val, säger Leif Johansson."

Då är det väl bara att retirera. Konstigt att jägare sällan inte heller blir rädda för en Björn. Måste vara ett ganska korkat släkte. Åtnimstonde personen i fråga.

// Ånej en gammal tråd.
[Ändrat av crazy 2005-07-14 kl 16:13]
 
Reflektioner....

Varför är 90 % av dom personer man träffar i skogen jägare?
Hur kan en del jämställa människan och djuren?
Det pratas om oskyldiga och söta djur... det finns verkligen många Disneyfierade personer här..
Kan det vara så att duracellkaninen m. fl inte har ett skvatt skogsvana utan bara tycker det är fint att sitta hemma och tycka om något? Det låter så...
 
Men du duckhunter. Hur många människor har blivit skadade eller dödade av björn här dom senaste 30 åren? Ja jag vet om han i Lappland förra året. Också en jägare. Men alla bärplockare som det snart kommer att vara i skogarna man hör aldrig talas om sådana som blir dödade. Bara jägare. Lite konstigt eller?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0
KLAGER Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn Jakt 55
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
bengtjohansson Björn igen... Jakt 52
mille Älgjägare dödad av björn Jakt 140

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.