Älgjägare dödad av björn

Farliga ...

Att björnar är farliga djur det förstår jag och många andra, men frågan är hur stor risk vi som inte jagar utan vandrar uti vår natur har att träffa på en björn, förhållande styr ju alltid, men som jag har alltid med en hund, kopplad, och hur reagerar en överraskad björn på oss när vi dyker upp ? det är en fråga jag haft i huvudet ett tag, som det sägs här innan så är ju björnar nyckfulla, men hur reagerar min 62kg/2åring NewFoundland hund när han ser en "stor hund" framför oss ? han ska ju skydda husse, eller ? en sak är säker ... jag hoppas jag slipper den typen av möte, men att se björn på håll och "skjuta" ett par bilder vore kalas ! Vill även säga att våra Poliser i Sverige oftast gör ett bra jobb. /Gunnar
 
Suck

Jag var ute i helgen, i björn/varg/lodjurs marker.
När jag gått 400 meter från nattlägret på skogsvägen finner jag färsk björnspillning, tydligen hade nalle varit i närheten under natten.
Rädd? Icke, nalle gör inget besvär om han/hon lämnas ifred.
 
Min gissning är att han menar "finns ingen anledning att avvakta och se om björnen faktiskt gör en skenattack och stannar på två meters håll, för att sedan ta till schappen".

"Oops, han stannade inte, OK! Plan B!"

Med detta inte sagt att man ska skjuta alla björnar whatsoever.

/BAX
 
JO, männisskan ger sig inte förens alla djur är döda (bortsätt från travhästar) inte förens då kan vi låta barnen leka ensama i skogen.
Skjut allt som inta gör som det är tillsagt!
 
Re: Re: Aftonbladet

millimeter; sa:
Buda; sa:
Som sagt lär ju jägare vara väldigt överrepresenterade i björnincidentstatistiken just pga deras smygande.

Nu är jag inte jägare själv, men jag har fått nedanstående förklaring till varför älgjägare (och deras hundar) ibland blir attackerade av björn:

Jägarens älghund får upp vittring på björn. Hunden "ställer" björnen. Björnen jagar efter hunden. Hunden blir rädd och springer tillbaka mot husse.

Husse, som är en älgjägare, får syn på sin hund och därefter en björn i full karriär mot honom. Öppnar eld och träffar. Björnen är nu skadskjuten och livsfarlig.

Tror mer på den förklaringen själv, många friluftsmänniskor är precis lika tysta som jägare men attackeras ändå inte av björn...

//J

EDIT: andra han före med hund-förklaringen.

//J



[Ändrat av joru 2004-10-19 kl 08:36]
 
Re: Mera björnar

jokkmokk; sa:
Det finns ingen anledning att försöka lära männsikor att björnattackerna är bara skenattacker. Finns ingen anledning att riskera livet för att "bevara" ett djur.

Jag förstår inte heller vad du menar med detta! Om du menar det jag tror att du syftar på, alltså att vi ska börja skjuta ihjäl rovdjur för att de är farliga så är det väldigt sorgligt.

Jag har all respekt för dig och alla andra jägare. Men jag har lika mycket respekt för våra rovdjur som vi har i Sverige. Det är ytterst tråkigt om du, liksom alla andra jägare, nu ska börja bedriva den hetsjakt som vi andra inte har lust att vara med om.

Dock hävdar ni alltid att vi som inte bor i dem områderna där björnar och vargar finns inte ska uttala oss om hurvida vi ska ha dessa djur kvar eller inte, så visst jag ska inte säga något om det. Men vet du vad jag är trött på? Jag är trött på att behöva vara livrädd för alla jägare som springer runt i skogarna där jag bor. Alla jägare som gör att jag inte kan gå ut i det fria och njuta av en löprunda, skogspromenad med hunden, osv, för att jag är rädd att en jägare ska missta sig och skjuta ihjäl min hund eller t o m mig i tron om att vi är några djur. Det har hänt innan, betydligt oftare än vad björnar har dödat jägare.

Så om vi nu ska göra oss av med alla rovdjur så att jägarna kan känna sig säkra så tycker jag att vi sedan gör oss av med alla jägare så att vi andra naturälskare kan känna oss säkra!

/
 
BAX; sa:
Min gissning är att han menar "finns ingen anledning att avvakta och se om björnen faktiskt gör en skenattack och stannar på två meters håll, för att sedan ta till schappen".

"Oops, han stannade inte, OK! Plan B!"

Med detta inte sagt att man ska skjuta alla björnar whatsoever.

/BAX

Ja jag hoppas det också. Plan A är ju då bättre att ta till schappen tidigare och slippa skjuta överhuvudtaget.

Den tragedi som varit nu ska inte förringas, men samtidigt så är det tyvärr sånt som händer om vi vill ha ett levande land. Killen har ju antagligen kommit för nära en björn på väg in i ide. Att han hade en hund kan säkert ha påverkat negativt också.

Så frågan är snarare vad jägarorganisationerna lär av detta så att de nästa gång de hamnar i en liknande situation kan hantera den annorlunda och det hela slutar utan att både en människa och en björn behöver dö.

mvh Christian
 
Uppfattar inte att nâgon uppmanar till allmä rovdjurs-slakt, däremot att vid oviss sitiuation med björn bör man inte tveka att skjuta först och fràga sen om man anser att fara för livet föreligger. Eventuellt gjorde kanske inte den döde jägaren det.

Mvh, Mats
 
Malindo; sa:
Uppfattar inte att nâgon uppmanar till allmä rovdjurs-slakt, däremot att vid oviss sitiuation med björn bör man inte tveka att skjuta först och fràga sen om man anser att fara för livet föreligger. Eventuellt gjorde kanske inte den döde jägaren det.

Mvh, Mats

Som det har uppgetts hittills så var det just så jägaren gjorde. Björnen uppges vara sårad (enligt Aftonbladet i ett av frambenen). Paradoxalt verkar chanserna att överleva björnmötet på nära håll större om man inte skjuter utan agera passivt istället. Skjuter man björnen måste man nog räkna med att man kan råka skadskjuta den och då blir situationen etter värre.

Ännu mer paradoxalt, om man prompt måste skjuta något så kanske man ska skjuta hunden istället eftersom den stressar björnen och sannolikt orsakat björnens utfall till att börja med.

/Mille
 
Jag vet ingenting om sàdant här, men jag antar att väljer man att skjuta bör man ju se till att man träffar rätt. Inte sà látt kanske.. alltsà, träffar man pà en björn och misstánker att man kan bli attackerad kan man:

A: Avvakta och se vad som hánder. Risken är att man väntar för länge, och fàr dà ett stort problem.

B: Välja att skjuta. Risken är dâ att man skadeskjuter, och har dà ett garanterat problem.

Kan ju vara lätt att teorisera sà hár framfór datorn. Jag antar att en första reflex nár man har en björn i närheten ár att inte skjuta (A). När man väl inser att man màste skjuta ár björnen nära och man är inte särskilt cool, varför skadeskjutning kan anses troligare. hade dà kanske vart bást att skjuta tidigare, i lite mer lugnt láge. Men dà hade man - och kanske med rättighet - blivit anklagad för att vara en skjutgalen björn-slaktare.

Men som sagt, att sitta framför datorn och döma folks reaktioner i extremt stressiga situationer som dessa verkar lite knas.

Mvh, Mats
[Ändrat av Malindo 2004-10-19 kl 10:30]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn Jakt 55
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en Björn väckt Jakt 64
bengtjohansson Björn igen... Jakt 52
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.