Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vågar man störa diskussionen genom att gå on topic igen? ;)



1. En liten victorinox med aluminiumhandtag följer oftast med i fickan . Ibland en EKA 86.

2. En liten trevlig kniv från Normark.

3. En Victorinox swissbit. Själva knivbladet använder jag nästan aldrig men saxen, pennan och USB-minnet desto oftare.

4. En frosts kockkniv. Den som har svart plasthantag med knottror.

5. Vet inte men Zorn kniven hade varit häftig att äga.

Några av dom på bild.
Tack för svaren! Charmiga knivar som har använts. Alltid kul.

~Paul~
 
En Italienare från Maserin med mycket fina linjer och material. Påminner lite om favoriten tk4. S35VN HRC 60.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    37.2 KB · Visningar: 709
Savidanen var fin du, har jag ej stött på tidigare.
Med tanke på stål och skaftmaterial samt detlajer som file-work så tycker jag att den här Maserinen verkar relativt prisvärd för 6-700 kr. Kommer dock ej köpas av mig, det råder tillfälligt stop på fällisar förutom Vicar. Inte så mycket som lockar just nu förutom en Spyderco Assist till bilen kanske. Rätt tuff med ändamålsenligt blad och en liten karbidspets som trycks ut när man pressar bladet mot greppet i stängt läge.
 

Bilagor

  • asssist.jpg
    asssist.jpg
    16.2 KB · Visningar: 743
En Italienare från Maserin med mycket fina linjer och material. Påminner lite om favoriten tk4. S35VN HRC 60.

Den där var fin! Hur långt är bladet? Här är en av mina Benchmade 710. Har två M4 och en M2. Den här är försedd med ett par customscales av micarta. Ger lite mer grepp.
 

Bilagor

  • bild-7.jpg
    bild-7.jpg
    21.1 KB · Visningar: 714
Den där var fin! Hur långt är bladet? Här är en av mina Benchmade 710. Har två M4 och en M2. Den här är försedd med ett par customscales av micarta. Ger lite mer grepp.

Mycket fin‼ Jag fick ju som bekant passa på den här modellen pga diverse orsaker. Har dock M390-varianten. 710 är likt Spyderco Military och Buck 110 en klassiker bland amerikanska fällknivar som alla borde äga.

~Paul~
 
Den är snygg, men tillbaka på ost-temat ramlar de lite över kanten eller nåt...
http://www.maserin.com/en/home_mon.html
Kul :).

Personligen skulle jag dock inte satsa mina pengar på en dedicerad ostkniv eftersom vilken skitkniv som helst klarar av att gå igenom materialet utan större åthärvor. Dessutom använder jag sällan en kniv till mina ostar. Vanligtvis kör jag på en traditionell hyvel av bättre kvalitet. T ex KN/Karlsson Nilsson eller NilsJohan.

~Paul~
 
Men till en krämig Brie blir det svårt med hyvel :)
Har inte heller någon nischad ostkniv. Men jag får säga att jag tycker en med perforerat blad är bra, Globals t ex tycker jag funkar perfekt.
 
Kul :).

Personligen skulle jag dock inte satsa mina pengar på en dedicerad ostkniv eftersom vilken skitkniv som helst klarar av att gå igenom materialet utan större åthärvor. Dessutom använder jag sällan en kniv till mina ostar. Vanligtvis kör jag på en traditionell hyvel av bättre kvalitet. T ex KN/Karlsson Nilsson eller NilsJohan.

~Paul~

Nej vad har du gjort! Nu kommer tråden handla om osthyvlar de närmsta 10 sidorna :)

Själv har jag en specialare: en pinne i metall som det sitter två ståltrådar på var sida om, en med litet mellanrum och en med lite större. denna anordning sitter i sin tur på en fingängadstång på en platta i trä.
Genom att rotera pinnen med ståltråd så matar den sig ned på den gängade stången och skär ost i fina skivor. De flesta har nog sett nåt likande, skall försöka fixa en bild.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.