Nästan som vargar

svar till nermander Några nackdelar: - Under jakten så är det farligare för allmänheten att vistas i jaktområden ( en vecka på året vill vi ha vissa områden för oss själva) - Jägare vådaskjuter årligen både hundar och människor (ja -inte så konstigt med så mycket vapen i rörelse) - Jägare skadeskjuter en massa djur (vill minnas att siffran är över 20%) (Gäller inte älg och rådjur) (rovviltsangripna djur har kanske 50% skadefrekvens?) - En del jägare håller jakthundar under tvivelaktiga former (generelt mår jakthundar bättre än sällskapshundar) - Jakthundar i naturen stör djurlivet (även bland de djur som de inte jagar) ( ja sa:
Mina inlägg ligger som paranteser
 
Tack för svaret, din egen åsikt hade med andra ord inte ändrats om vargen var utrotningshotad eftersom du fortfarande inte vill ha kvar den. Anser du att t.ex tigern också bör utrotas då eftersom den utgör en betydligt större fara för människor i dess närhet än vargen?

Jag har faktiskt aldrig sagt att vargen ska utrotas, inte i något sammanhang.
Däremot skulle vi kunna klara oss utan den om så var fallet.

Är dom riktigt unika som tigern är, får man acceptera en viss farlighet.
 
Jag har faktiskt aldrig sagt att vargen ska utrotas, inte i något sammanhang.
Däremot skulle vi kunna klara oss utan den om så var fallet.

Är dom riktigt unika som tigern är, får man acceptera en viss farlighet.

här får jag nog hålla med, det finns ingen egentlig anledning att ha varg mer än att det finns ett demokratiskt taget beslut i frågan. Vi har inte haft varg i Sverige under mycket lång tid och det har inte skadat viltlivet i Sverige. Det är ett rent känslomässigt beslut från våra folkvalda. Jag stödjer beslutet men inte genomförandet.
 
Jag har faktiskt aldrig sagt att vargen ska utrotas, inte i något sammanhang.
Däremot skulle vi kunna klara oss utan den om så var fallet.

Är dom riktigt unika som tigern är, får man acceptera en viss farlighet.
Hela poängen med hänvisningen till Yellowstone var att det tydligt visade att det får oväntade effekter när ett djur, kanske i synnerhet ett djur högt upp i näringskedjan, plockas bort från den omgivning det deltagit i att forma under tusentals år. Motsvarande gäller när ett djur snabbt införs i en fauna det inte deltagit i. Det finns det gott om exempel på.

Det är alltså inte bara djuret i sig det handlar om, utan hela systemet. Jag vet att det finns människor som jagar och som inbillar sig att jakt kan ersätta exempelvis vargens uttag, men försök att lyfta blicken något och se det hela som ett system. Läste du alls artikeln om yellowstone? Därmed inte sagt att man ska göra ett yellowstone av hela Sverige, men det finns möjlighet att lära och förstå att på lång sikt gynnas allt av att vi försöker få ett så väl fungerande naturligt ekosystem som det nu är möjligt i vår industrialiserade värld.

Raskesven
 
här får jag nog hålla med, det finns ingen egentlig anledning att ha varg mer än att det finns ett demokratiskt taget beslut i frågan. Vi har inte haft varg i Sverige under mycket lång tid och det har inte skadat viltlivet i Sverige. Det är ett rent känslomässigt beslut från våra folkvalda. Jag stödjer beslutet men inte genomförandet.

strax över 100 år är kan inte betraktas som mycket lång tid i sammanhanget.
 
Hela poängen med hänvisningen till Yellowstone var att det tydligt visade att det får oväntade effekter när ett djur, kanske i synnerhet ett djur högt upp i näringskedjan, plockas bort från den omgivning det deltagit i att forma under tusentals år. Motsvarande gäller när ett djur snabbt införs i en fauna det inte deltagit i. Det finns det gott om exempel på.

både goda och dåliga, tyvärr blir det mest dåligt när människan lägger sig i.. Nu är vi där var vi redan påverkar så mycket att vi måste lägga oss i..

Det är alltså inte bara djuret i sig det handlar om, utan hela systemet. Jag vet att det finns människor som jagar och som inbillar sig att jakt kan ersätta exempelvis vargens uttag,

Det där är både rätt och fel.. Eftersom det ser ut som det gör så kommer inte en naturlig beskattning att fungera fullt ut och vi kommer att behöva jakt, vi har inte så stora naturliga områden för dessa djur att klara sig själv helt utan inblandning.

Det du har helt rätt i är urvalet, jägare har ett helt annat urval än rovdjuren.. Rovdjurens beskattning stärker viltstammen, jägarnas beskattning utarmar viltstammen.

Jag har en förhoppning av att rovdjuren gör den första beskattningen, blir det något över eller om det av någon anledning finns ett ytterligare beskattningsbehov så får jägarkåren dela på det.

men försök att lyfta blicken något och se det hela som ett system. Läste du alls artikeln om yellowstone? Därmed inte sagt att man ska göra ett yellowstone av hela Sverige, men det finns möjlighet att lära och förstå att på lång sikt gynnas allt av att vi försöker få ett så väl fungerande naturligt ekosystem som det nu är möjligt i vår industrialiserade värld.

Raskesven

håller med fullständigt.
 
Det du har helt rätt i är urvalet, jägare har ett helt annat urval än rovdjuren.. Rovdjurens beskattning stärker viltstammen, jägarnas beskattning utarmar viltstammen.

.

Det där är ju en aning anmärkningsvärt. På vilket vis skulle dom göra ett bättre urval.
Det har ju ägnats 50 år i tänkande hur vi skulle förbättra älgstammen, men vargen kan alltså
tänka ut ett bättre sätt?
Är det nåt vi kan ta efter?

En hypotes som hundförarna har, är att älgar som har som varit i kontakt med varg, brukar
ha en tendens att råka i panik och skena flera kilometer när den får se älghunden.
-Effekten brukar då bli att den ganska snappt springer på ett älgpass och blir skjuten.
Men det är inte så lyckat heller att skjuta på löpande älg.

Ifall ni tänker svara med att dom tar sjuka djur -så glöm det !!!
Älgarna är mycket friska och starka överlag.
Vi har även sett här att dom lyckas ta stora fina älgtjurar.
 
Senast ändrad:
Vargar, och andra rovdjur tar naturligtvis inte enbart de allra sjukaste djuren. Men rovdjur är inte dumma, de tar det lättaste bytet som erbjuds vilket oftast leder till att stora, starka, friska älgar som har bra överlevnadschanser får större möjligheter att föra sina gener vidare. Om detta torde det inte råda några oklarheter.
 
Vargar, och andra rovdjur tar naturligtvis inte enbart de allra sjukaste djuren. Men rovdjur är inte dumma, de tar det lättaste bytet som erbjuds vilket oftast leder till att stora, starka, friska älgar som har bra överlevnadschanser får större möjligheter att föra sina gener vidare. Om detta torde det inte råda några oklarheter.


tack för klargörandet.. medan många jägare gör precis tvärtom, antingen så skjuter man stora fina kapitala tjurar för hornen eller andra djur som passar frysboxen..
 
tack för klargörandet.. medan många jägare gör precis tvärtom, antingen så skjuter man stora fina kapitala tjurar för hornen eller andra djur som passar frysboxen..

Hur menar du nu? Tror du att vi sitter och väntar på att det ska komma fram en tillräckligt stor tjur?
I så fall så överskattar du vårt tålamod.

Ang urvalstänkandet så håller jag med om att det kan utvecklas "vargdödare" som klarar
ett och annat vargmöte.
Jag glömde att ni inte har några jaktliga aspekter.

Men hellre 3st 180-kilos på kroken än ingen alls,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.