Varför blir så många vargar överkörda?

Re: Stora avstånd

thureb; sa:
Vargar springer ju mycket långa sträckor när de är på vandring. Älgar har ju inte riktigt det beteendet dessutom kan jag tänka mig att älgar är betydligt skyggare. Thure

Älgar, särskilt här uppe, kan röra sig väldigt långa sträckor på sina vandringar. Sen skulle jag nog vilja påstå att vargar definitivt är mer skygga än älgar...

Hur ofta ser du vargar i såna här situationer?
cpic430840c751643.jpg


Bilden från Mezzners fotoalbum
 
Re: Personligen anser jag

avslutad210712; sa:
att man skall fundera på vilka som har mest att vinna på att vargarna blir överkörda.

Ungefär på samma sätt som renskötande samer alltid blir misstänkta när ett rovdjur blir överkört i Norrbotten....
Jo, nog håller jag med om att man alltid ska ställa sig den frågan, men nog måste det vara en bra inbiten (och skillad!) varg-seriemördare för att lyckas hitta, spåra och döda inte mindre än två vargar inom det området! Tror de flesta biologer skulle vara glada om de sett två vargar inom samma område...
 
Om man nu ska jämföra så måste man ju jämföra med något.

Om vi tittar på hur många vargar som blir påkörda i andra län så kanske det är fler som blir det i Stockholm. Men som flera påpekat så är det mycket tätare trafik här så det är kanske inte så konsigt.

Om vi ska jämföra med andra djur så är kanske älgar inte direkt det mest rättvisa att jämföra med. Det finns väl en hel del andra djur som är betydligt vanligare runtomkring vägarna i Stockholm än älgar?

När det gäller anledningen till att de blir påkörda tror jag man får ha i åtanke att de inte syns lika bra som t.ex. älgar eller rådjur. Grävlingar är väl storleksmässigt närmare vargen än älgar och mosade grävlingar tycker jag att jag ser flera gånger i veckan på E4:an.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Personligen anser jag

öringen; sa:
avslutad210712; sa:
att man skall fundera på vilka som har mest att vinna på att vargarna blir överkörda.

Ungefär på samma sätt som renskötande samer alltid blir misstänkta när ett rovdjur blir överkört i Norrbotten....

Eehh? Den fördomen kanske är vanlig när rovdjuret blir påkört av en skoter efter att ha förföljts i flera mil... Men knappast om det är en bil som mejat ner ett rovdjur på en väg va?

Aha förstod att jag bommat något i min logik *L*
 
Mera om vargar

I DNs pappersupplaga idag har de följt upp med en intervju. Tydligen är mortaliteten hos vandrande ungvargar mer än 50% och trafikskador är vanliga.

Vargen hade ett radiohalsband och hade tydligen påkörts utanför E-tuna 1 dryg vecka före jul så inlärningseffekten verkar inte ha varit så bra hos det aktuella djuret.

Thure

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=508176
från igår har en snarlik text.
 
nermander; sa:
Grävlingar är väl storleksmässigt närmare vargen än älgar och mosade grävlingar tycker jag att jag ser flera gånger i veckan på E4:an.

Precis, samtidigt som det alltid väcker rubriker nu för tiden när en varg blir trafikdödad. Inte är det ofta (=aldrig) som man läser i tidningen om att en grävling eller liknande blivit trafikdödad.

Kanske statistiken av trafikdödade vargar (1-2/år) mer eller mindre speglar vargstammen i Sverige utifrån var de påträffas, röreslemönster etc.?

Svårt göra jämförelser när statistiken haltar.....fast oavsett är det tråkigt när sällsynta djur blir dödade av ngn anledning

J
 
ThureB. Det är ju liknande inom älgstammen, rådjuren, hararna, rävarna. När ungdjuren ger sig iväg på vandring så är det många av dom som blir påkörda ute på vägarna. Var har du det ifrån att den blev påkörd utanför Enköping?

Som andra har skrivit så blir det skriverier i tidningarna så fort det kommer till varg. Om den så sätter sig och skiter på en väg så är det en notis om det.

I takt med att vargstammen kommer att öka så kommer det att hända fler olyckor i trafiken med varg inblandad. Så nyhetsflashen kommer efterhand att sluta. Och bara vara en lite notis om viltolycka på den och den riksvägen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.