Sluta gnäll - lämna bidrag.

tjonsson; sa:
Suck...

Du verkar inte heller förstå vidare bra. Nog är alla medvetna om att det finns samer som inte dräper rovdjur på fritiden. Till att börja med finns det 20 000 samer i Sverige och endast 2000 av dem är renskötare.

Är det inte dax att låta vargstammen öka så mycket så att varje same kan skjuta i alla fall en varg? Dagen vargstam räcker inte...
 
he he

Det är ju liksom inte så att man tror att någon Same som arbetar med marknadförong nere i malmö åker upp och tjuvjagar rovdjur på helgen.

När jag refererar till samer så är det de som har verksamhet inom fjällområdena. Jag har varit med om att fiskesamer skyllt på minken som orskaken till att fisket blivit sämre i fjällen. Nä nä, det handlar ju inte om de effektivare fångsmetoderna när de nätar .....

Men det störta bovarna är ju sosse staten som expoaterat stora delar av fjällvärlden med dammar och skit. Jag vet inte hur de lokala Samerna ställde sig till det? Med de blev säkert fett kompenserade så att de kunde köpa en helikopter till.
 
Moderaterna kräver nu att reglerna för
när vargar får skjutas ändras. Partiet
vill bl.a. tillåta reglerad skyddsjakt
på varg. Förslaget läggs fram i mor-
gon, uppger Rapport.

Utanför storstäderna är frågan om
vargjakt på många håll en av de
hetaste politiska frågorna. På torsdag
väntas flera tusen jägare samlas
i Falun för att protestera mot den
nuvarande rovdjurspolitiken.

Enligt det moderata förslaget ska det
bli tillåtet att skjuta rovdjur även
under pågående angrepp på tamdjur
också utanför inhägnat område.

Detta står på SVT text-tv
 
öringen; sa:
crazy; sa:
Jag vet inte hur de lokala Samerna ställde sig till det? Med de blev säkert fett kompenserade så att de kunde köpa en helikopter till.

Du har en så skön verklighetsuppfattning Michael :)

1991 var jag på den årliga renslakten i Pulsujärvi, jag har aldrig sett så många helikoptrar, splitternya Jeepar, flång nya 24-meters lastbilsekipage och motorcyklar till oändligheten..nånstans kommer pengarna ifrån, inte e det rennäringen ialfall.. jo det e det ju, bidragen för rennäringen.. kan inte en näring bära sig, lägg ner skiten..
 
Mepps1; sa:
.....
Och sedan säger du "de rovdjur som återfinns i norra delen av landet"; - det är ju DÄR i princip ALLA rovdjur finns, och örn. Problemet med rovdjuren är väl snarare när de försöker sprida sig i landet, UTANFÖR renskötselområderna.
.....
Utbredningsområdena för varg, björn, lo och järv:

Varg:
resize.asp


Björn:
resize.asp


Lo
resize.asp


Järv:
resize.asp


Raskesven
 
-PaTRiC-; sa:
öringen; sa:
crazy; sa:
Jag vet inte hur de lokala Samerna ställde sig till det? Med de blev säkert fett kompenserade så att de kunde köpa en helikopter till.

Du har en så skön verklighetsuppfattning Michael :)

1991 var jag på den årliga renslakten i Pulsujärvi, jag har aldrig sett så många helikoptrar, splitternya Jeepar, flång nya 24-meters lastbilsekipage och motorcyklar till oändligheten..nånstans kommer pengarna ifrån, inte e det rennäringen ialfall.. jo det e det ju, bidragen för rennäringen.. kan inte en näring bära sig, lägg ner skiten..

Helikoptrarna (ifall du nu verkligen såg flera stycken ;) ) ägs med största sannolikhet av lokala flygbolag som bara delvis används ( hyrs in ) av rennäringen. Resten av året skjutsar de turister, kör linjetrafik ( jo faktiskt :) ), hyrs in av vattenfall etc... Lastbilsekipagen hyrs nog också in specifikt för slakten, det är ju inte så att samebyn har en långtradare med släp stående i 51 veckor varje år och bara tar fram den vid slakten, eller vad tror du?

Motorcyklar? Ja, bönderna har ju traktorer så vad är konstigt med det? Sen när det gäller jeeparna så låter ditt inlägg som vanlig svensk avundsjuka är jag rädd :)

ps. Sen kan jag hålla med dig i sak, en näring som inte klarar sig på egen hand kan lika gärna få självdö. Problemet är ju att rennäringen även är en del av den samiska kulturen, ska vi lägga ner deras kultur?. ds
[Ändrat av öringen 2005-11-28 kl 13:48]
 
öringen; sa:
[
ps. Sen kan jag hålla med dig i sak, en näring som inte klarar sig på egen hand kan lika gärna få självdö. Problemet är ju att rennäringen även är en del av den samiska kulturen, ska vi lägga ner deras kultur?. ds
[Ändrat av öringen 2005-11-28 kl 13:48]

Innan Samerna började käna pengar på sina renar användes de i stor utsträckning till självhushåll, var finns den kulturen idag? Samernas kultur och levnadsvilkor har ändrats enormt mycket sedan de blev beroende av pengar och började få betalt för sin rennäring. Väldigt mycket av deras kultur har redan försvunnit till förmån av pengar tyvärr.

/mattias
 
Raskesven; sa:
Utbredningsområdena för varg, björn, lo och järv:
Ja, och som man så tydligt kan se så är det alltså en par djur varje år som i full panik förvillar sig in i storstäderna också.. och innan de dödas eller jagas bort av beväpnade polispatruller så hamnar de alltså som en prick i kartstatistiken. Detta kan dessvärre också röra sig om utplanteringar eller enkelt sagt "kartfusk" för att utbredningsområdena ska se större ut än vad de egentligen med är! hehe! :)

Äsch, jag bara skämtar.. men det är klart, jag är på sätt & vis lite bekymrad att jag kan ha lite rätt också? :)
 
Mepps1; sa:
Detta kan dessvärre också röra sig om utplanteringar eller enkelt sagt "kartfusk" för att utbredningsområdena ska se större ut än vad de egentligen med är! hehe! :)

Äsch, jag bara skämtar.. men det är klart, jag är på sätt & vis lite bekymrad att jag kan ha lite rätt också? :)

Du tror på råttan i pizzan också förstår jag. Och tomten.
 
öringen; sa:
Mepps1; sa:
Detta kan dessvärre också röra sig om utplanteringar eller enkelt sagt "kartfusk" för att utbredningsområdena ska se större ut än vad de egentligen med är! hehe! :)

Äsch, jag bara skämtar.. men det är klart, jag är på sätt & vis lite bekymrad att jag kan ha lite rätt också? :)

Du tror på råttan i pizzan också förstår jag. Och tomten.

Det är väl ingen nyhet för någon med öppna ögon att varg har planterats ut i Sverige...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.