Huggormar i mängder, håller kängorna?

Re: Att döda eller flytta ?

Klaz; sa:
Det sägs att det inte går att flytta huggormar, dom hittar tillbaka. Stämmer det ?

Min sambo är allergisk, får kraftiga blemmor av vanliga myggbett. Finns det någon medicin jag bör införskaffa ?
Vi tillbringar mycket tid på en ö i sth skärgård.

Mitt intryck är att det verkar vara gott om orm i år.

Klas

Det är nog svårt att veta om det är den huggorm man flyttat som hittat tillbaka eller om det kommit till en ny för att territoriet nu är ledigt (om man inte märker den med något). Men är det förhållanden som passar för huggorm så är det nog tämligen meningslöst att flytta eftersom det bara kommer att komma dit nya istället. Då är det bättre att försöka göra miljön otrevlig för dem, d v s ingea stenrösen, kort gräs och inga buskar. Man brukar ju bara se dem på våren. Många gånger när folk "bara" är omotiverat rädda för huggormar så tycker jag att det vore mycket effektivare att försöka jobba med rädslan (det kan lösas med en kort behandling), många kan ju inte ens gå ut i naturen p g a rädsla för ormar, fästingar och spindlar.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Att döda eller flytta ?

KLAGER; sa:
Det är nog svårt att veta om det är den huggorm man flyttat som hittat tillbaka eller om det kommit till en ny för att territoriet nu är ledigt (om man inte märker den med något).

*trådurspårningsvarning - snälla dra inte igång en debatt om jakt för det är inte min mening med inlägget*

Om ormarna fungerar i närheten av harar så kan jag säga att jag för några år sedan jagade småvilt på ett litet begränsat område (en ö). På ett ställe kunde jag skjuta en hare en dag och om jag gick tillbaka dagen/dagarna efter kunde jag skjuta en ny hare där. Det torde innebära att just det lilla begränsade området var väldigt attraktivt för harar. Någon märkning av hararna behövdes inte av naturliga skäl.

Så min gissning är att om ett attraktivt område blir ledigt så besätts det relativt fort av en ny orm. Å andra sidan har man hört talas om hundar och katter som kommit bort långt från hemmet men som ändå hittat hem så utan att märka ormarna är det nog omöjligt att dra en 100% riktig slutsats.
 
Visst hänt en del sedan jag var inne

För säkerhets skull om någon skulle ha missförstått, så hör jag inte till dem som anser ens våra huggisar ofarliga.

Jag har dock tidigare läst trådarna som Thure tillhandahöll och där är ett av råden att inte drabbas av panik. Och det är klart att det hjälper att veta att huggisen är ganska harmlös (om än inte ofarlig). Det påstås att folk allt som oftast dör av chocken från ormbett även av helt ofarliga ormar (vilka siter jag sett det på har jag dock glömt).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.