Håller korpen på att bli en stadsfågel?

Korpen tycks ha blivit vanligare de senaste årtiondena. I Göteborgstrakten finns den allmänt i de naturområden som omger staden och man har även kunnat se den i stadens utkanter. Nu verkar det dock som om den har börjat flytta in i de mer centrala delarna. För några veckor sedan hörde jag en korp på Gråberget en tidig morgon. Idag var jag ute och gick och i Guldheden hörde jag plötsligt en korp ropa. Jag tittade upp i skyn och där fick jag se en flock korpar som drog mot nordväst på ganska hög höjd. Vad säger ni? Är det fler som har märkt att korparna kommer in till staden? Har de kanske blivit så många att det inte finns plats för alla på landet?

Hälsningar
Harald
 
bor mitt i småland och hadde inte sett korp här tills för kansk femton år sedan
nu ser jag dom varje gång jag är ute
så antageligen fyller dom ut reviren fort och städerna kommer nog få sin andel av dom
 
Även kring Stockholm

Även mitt intryck är att man ser korp allt oftare både kring stan och ute på landet.

Den är en allätare och det finns knappast något skäl att den inte skulle utnyttja alla de mattillfällen som finns i städer och större samhällen.

Trevlig fågel med sina läten.

Thure
 
Korpen jagades ju tidigare, men fridlysten väl pga att den är ovanlig i resten av EU? Bla på gotland har man försökt få tillstånd att jaga korp pga att den kan ta nyfödda lamm (de allra första minutrarna innan lammet kommer på benen).
 
Korpen ökar

Ja, korpen ökar markant sedan ca 30 år. Anledningen är nog delvis att den inte längre förföljs på samma sätt som förr. Då var det ganska vanligt att korpar jagades och bon förstördes. Men största skillnaden tror jag är rovfågelsutfodringen på vintrarna. Vintern är flaskhals för ungfågelsöverlevnaden. Att havsörnen inte utrotades beror till stor del på att man började vinterutfodra dem. Jag tror att denna utfodring har gynnat korparna ännu mer än örnarna. Soptipparna har också ökat överlevnadsmöjligheterna.

Möjligen har ökningen i skärgårdarna en negativ inverkan på sjöfågelbestånden, korpen är nämligen en effektiv bopredator (därav förföljelsen i skärgårdarna, för att öka sin jaktlycka på ejder, skrak m.fl. såg man till att hålla korp- och havstrutsbestånden nere). Men att sjöfågelminskningen är kopplad till korpens ökning är ren spekulation.

Men visst är det kul att oftare få höra korpens läten.

Staffan
 
Re: Råka

alhambra; sa:
Måste bara kolla att det inte är Råka du sett. Råkan ökar och är mer en flockfågel utan att vara expert.

Nej, det var inte råkor. Råkor låter inte som korpar. Jag har aldrig sett råka i Göteborgstrakten. Den är ju vanligast i Skåne och södra Halland. Dessutom finns väl några populationer i de övriga slättlandskapen. Det lär ha funnits en råkpopulation runt Onsala kyrka, men jag vet inte om den finns kvar. Råkor brukar dessutom förekomma i störe flockar än de 5-10 individer som det var i den korpflocken jag såg. Sådana korpflockar är inte ovanligt att se utanför häckningstiden.

Hälsningar
Harald
 
Re: Korpen ökar

Stadan; sa:
Möjligen har ökningen i skärgårdarna en negativ inverkan på sjöfågelbestånden, korpen är nämligen en effektiv bopredator (därav förföljelsen i skärgårdarna, för att öka sin jaktlycka på ejder, skrak m.fl. såg man till att hålla korp- och havstrutsbestånden nere). Men att sjöfågelminskningen är kopplad till korpens ökning är ren spekulation.

Men visst är det kul att oftare få höra korpens läten.

Staffan

Det finns en del som kan freda sig i alla fall. För några år sedan var jag ute på Skallanäs på sydspetsen av Onsalalandet när en korp kom flygande inifrån land. Jag hade videokameran med mig och tänkte filma den. Medan jag satte på videokameran hörde jag en kraftig duns uppe i luften och när jag tittade upp såg jag korpen dra iväg förföljd av en strandskata som tydligen hade flugit rätt på korpen.

F.ö. kan jag väl bara instämma. Man blir glad varje gång man hör korpens klangfulla rop.

Hälsningar
Harald
 
Korp siktad i centrala Linköping

Jag såg en korp flaxa förbi min parkeringsplats imorse kl 07:30 över Linköpings tätast trafikerade rondell (Bergsrondellen).
De kanske inte är så skygga trots allt om det finns massor med mat tillgängligt? ;)
 
Ringduva

Det är nog inte bara korpen som börjar flytta in i städerna, tycker mig märka att det är mer och mer ringduvor i stan för varje år, om det beror på att den ökar i mängd eller att det är något annat som påverkar den till att flytta in i städerna har jag ingen aning om. Kanske någon annan har en ide om det.
 
Gott om rovfåglar

greendanger; sa:
Det är nog inte bara korpen som börjar flytta in i städerna.

Har lagt märke till att även rovfåglarna har synts mer och mer i stadsmiljö. Såg så sent som i går en duvhök över en liten park här i Malmö. Har även sett falken inne i staden ett par gånger på senare tid.

/g
 
Sparvhök

För 2-3 år sedan hade vi sparvhök som häckad någonstans i närheten av jobbet (nästan mitt i stan)tyvärr flög en i paret ihjälsig i jakt på en björktrast, vi hittade båda döda under ett fönster en morgon, den var ringmärkt kommer nu inte ihåg varifrån tyvärr. Året efter såg vi att den överlevande hade fått tag på en ny partner, så nog är staden en gynsam men ändå farlig miljö för rovfåglar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gundj Huggormar i mängder, håller kängorna? Vilda djur 38
andersmossing Vem har ätit rådjur? (bild på rådjurskelett) Vilda djur 7
Småtärna Byggkonstruktion på tallstam? Vilda djur 7
HajHI1231 Vad är detta för ibsekt på min säng? Vilda djur 0
Stordrulen Stenmården på väg till Sverige, orsakar stora skador. Vilda djur 1
rimfrosty Läten på landet Vilda djur 9
Moga Djurens spår-grupp på Facebook? Vilda djur 2
fjällkvanne Slingrigt spår på gräsmattan Vilda djur 7
avslutmedlemskap0904 Tält för titta på orrspel Vilda djur 0
KLAGER Norge överväger att avliva all vildren på Hardangervidda Vilda djur 2
tuneluna Vilken fågel på bilden? Vilda djur 1
KLAGER Svenskar skämmer ut sig på Dovre i Norge Vilda djur 6
GKB Klösmärken på tall Vilda djur 15
UteMats Vilket djur? (spårstämplar på kalfjäll) Vilda djur 3
andyyy Den olagliga jakten på elfenben Vilda djur 17
thureb Lämmelår kan vara på gång Vilda djur 1
Christheblizz Vad är detta för fågel samt insekt (varning för creepy bild på insekten) Vilda djur 1
KLAGER 1/3 av renarna på Sydgeorgien utrotade Vilda djur 24
mick102 Tips på hur undvika björnattack Vilda djur 6
Patriksg Tips på att hitta vildsvin. Vilda djur 12
Jaden Konstiga ÄGG på fönrstret Vilda djur 4
thegedd Björnar på väg....... Vilda djur 0
KLAGER Slut på ringmärkning av fåglar? Vilda djur 3
majjen Fågelskådning på Tvärsnytt ikväll Vilda djur 2
Vilsen Hund på fjället. Vilda djur 6
millimeter Vilken fågel? (Bild på fjäder.) Vilda djur 4
Karpaterna.se Björn på Sånfjället Vilda djur 2
ripnils Bättre myggmedel på G? Vilda djur 4
swefatalerror Följ familjen på taket! Vilda djur 0
berggren_91a Konstigt djur angrepp på en björk! Någon som vet va de kan vara för djur? Vilda djur 9
KebneKajsa World of... eller tänk vad man lär sig på level 30! Vilda djur 18
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
Staffan Andersson På hur lösa grunder kan man egentligen besluta om skyddsjakt på björn? Vilda djur 20
Toffs. Grym tjuvjakt på björn.. Vilda djur 44
kristofer_wallmark Att tänka på/tips inför bäverfotografering? Vilda djur 11
utemänniska Snokande snok på berget Vilda djur 4
janstj Tillgången på Ripa i fjällen? Vilda djur 4
g-l Falkar på Mallorca Vilda djur 3
GustavOh Fågeln på balkongen? Vilda djur 3
dansa liten vesla vit på bröstet.. Vilda djur 3
srpp Bra fågelbok med foton på svenska? Vilda djur 14
Staffan Andersson Skyddsjakt på Tuorponvargen Vilda djur 21
Joakim Ambrosson Dålig på fåglar.. hjälp! Vilda djur 11
mipert ”Hur länge lever en fästing” eller ”det kliar på...” Vilda djur 2
frarol självmord eller bara ledsnat på vargdebatten Vilda djur 6
Peifen Björn på Åland Vilda djur 0
thureb Fladdermus som flyger mitt på dagen Vilda djur 8
Toffs. Björnlukt på flaska! Vilda djur 2
avslutatmedlemskap1004 Fåglar på Djurgårn´ Vilda djur 3
millimeter Björnar på TV Vilda djur 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.