Huggormar i mängder, håller kängorna?

Vi var ute i helgen och gick över några fält som ligger i träda.
På dessa fält drällde det av huggormar, som mest hade vi 7 stycken kring fötterna, samtidigt.
En del i halvmeterstorleken men de flesta lite mindre.
Det kändes rätt skönt att ha högskaftade kängor på fötterna, men min undran är om kängor typ Lundhags, Jörnkängan osv står emot en hungrig huggis?

Och försök inte sligra er undan frågan, då snokar jag reda på svaret på annat ställe.
 
Jag tror inte ens att de kan hugga genom ett par sockor! Huggormsforskare brukar "hantera" ormarna med kraftiga arbetshandskar (som också skyddar handleden), de kan aldrig hugga genom att par skor. 95% av de som blir bitna försöker lyfta eller på annat sätt reta ormen.
 
Om dom inte har muterat och fått bultpistoler i käften så tror jag inte att dom kan bita igenom tjockt läder, en strumpa eller tunn sommarbyxa visst men inte kängor.. eller?
 
Nog 17 retad vi dom, vi skrämde ju bort middagen för dom.
Förutom huggisarna så var det hundratals ödlor och andra småkryp, rena lunchbuffen.
 
*fniss*
Det var mest en lunchbuffé för huggisarna jag tänkte på.
Iofs så har jag käkat skallerorm, men någon sådan såg jag inte till nu.
 

avslutad210712

Gäst
Utan att slinga mig och utan att ha snokat kan jag NÄSTAN garantera att en huggorm inte biter genom ett par kängor.

Reservationen NÄSTAN är bara en försäkring för att du inte skall kunna stämma mig ifall någon bautaorm skulle finnas därute *L*

Och den enda jag hört talas om som blivit biten är en kompis som lekte med en huggorm i berusat tillstånd. Synden straffar sig själv.
[Ändrat av avslutad210712 2004-05-03 kl 14:46]
 
avslutad210712; sa:
Och den enda jag hört talas om som blivit biten är en kompis som lekte med en huggorm i berusat tillstånd. Synden straffar sig själv.
[Ändrat av avslutad210712 2004-05-03 kl 14:46]

Alltså... Lek aldrig med berusade huggormar... :)
 
gundj; sa:
En del i halvmeterstorleken men de flesta lite mindre.
Det kändes rätt skönt att ha högskaftade kängor på fötterna, men min undran är om kängor typ Lundhags, Jörnkängan osv står emot en hungrig huggis?

En huggorm biter inte igenom kaenger aeven om den skulle foersoeka. Jag har lyckats eller misslyckats att bli biten av huggormar ett 10-tal gaanger och daa bara nag jag har foersoekt faanga dem och aldrig oproviserat. Mitt problem aer att naer jag ser en orm saa maaste jag bara faanga den och ibland bits dem. Foersoek inte att faanga en stor huggorm med en liten vattenkanna foer daa aer det vaeldigt laett att bli biten.

Var i Sverige saag du huggormarna?

/Stellan
 
j_stellan; sa:
Mitt problem aer att naer jag ser en orm saa maaste jag bara faanga den och ibland bits dem.

Var i Sverige saag du huggormarna?

/Stellan

haha.. ingen kommer att berätta vart dom såg ormarna när det finns galna ormplågare som vill veta platsen!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.