Vilken ny pendlarcykel? - Sidan 2 - Forum

Landsvägscykling för dig som gillar racer och landsvägscykling

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-07-07, 23:57
thureb thureb är inte uppkopplad

På vinter och höst är navdynamo att föredra. Men det borde Nishiki kunna leverera.

Cyklar man mkt i vinterslask funkar navväxel bäst i längden. Men skulle förorda Shimanos 11-växlade eller Rohloff. Pakethållare borde du kanske byta från början.

Dyrare drivlina håller längre enligt tester av landsvägshojar men tveksamt om det ger bättre milkostnad i längden.

Har du provcyklat dina förslag?

Thure
Svara med citat
Gammal 2016-07-08, 22:40
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
På vinter och höst är navdynamo att föredra. Men det borde Nishiki kunna leverera.

Cyklar man mkt i vinterslask funkar navväxel bäst i längden. Men skulle förorda Shimanos 11-växlade eller Rohloff. Pakethållare borde du kanske byta från början.

Dyrare drivlina håller längre enligt tester av landsvägshojar men tveksamt om det ger bättre milkostnad i längden.

Har du provcyklat dina förslag?

Thure
Tackar för fortsatt tipsande!

Ang belysning så vill jag ha rejälaer ljus än jag tror en dynammo kan leverera och flyttar över min batteri-lampa (som jag fåt tips om här på utsidan) från befintlig cykel.

Om jag mot förmodan skulle välja navväxel - hur fördelar sig utväxling på de 11 växlar jämfört med en vanlig 24/27 växlar. Är det det ungefär samma lägsta och högsta utväxling (fast då givetvis i färre steg) eller tappar jag "i någon ände" med navväxel?

Ang pakethållare så tycker jag de jag sett ser märkes- eller till och med modellspecifika ut. Eller är pakethållar-fästen standardiserade mellan olika märken?

Nej, jag har inte provcyklat ännu men de flesta av alternativen finns i flera ramstorlekar så jag tror jag kan hitta en lagom stor.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2016-07-08, 23:19
thureb thureb är inte uppkopplad

LED-lyktorna håller nu utmärkt klass. Och det gäller flera fabrikat och modeller. Navdynamo och LED-lykta är en bra kombination. En relativt ny finess är bromsljuseffekt när varvtalet på dynamon minskar lyser baklampan mer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shimano_Alfine anger 409% spridning. Hur mycket en kedjeväxel ger beror förstås på vilken kassett resp vilka kransar som är monterade. Tredelat fram t ex 22 32 44 innebär drygt 100% och variationen mellan respektive kugg i kassetten är på mtb ofta 11-36 vilket ger sammanlagt drygt 400% om jag räknar rätt.

En fördel med växelnav är att stegen mellan respektive växel är jämnare än man kan uppnå med kedjeväxel.

Thure
Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 22:24
tango tango är inte uppkopplad

uthämtad

Idag har jag hämtat ut min nya pendlarkompis: Skeppshult Elit som jag kompletterade med flashållare, annan bakaxel (skruv- och inte klämfäste för att kunna få dit fästet till cykelkärran) samt nya trampor med SPD på ena sidan och "vanligt" mönster på andra sidan.

I helgen får jag flytta över fästen för påhängscykel och barnsadel samt montera "helljuset" som kompelterar det automatiska navdynamoljuset som ingick.

Har hitills konstaterat mycket bra bett i bromsarna och bekväm sittställning. Får se om jag senare byter till en mer vaderad sadel och monterar barends.
I valet och kvalet om jag ska unna mig en ny hastighetsmätare/cykeldator eller flytta över den gamla? Får se. Det mesta finns ju i mobilen men vill se momentanvärden under färd också.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 07:13
gundj gundj är inte uppkopplad

Har kört 30 mil på min nya Scott SUB 20 med XL-ram nu.
Är helt nöjd. Har i o f s inte mycket att jämföra med, min gamla var en billig kinacykel med enkla Shimanogrejer.
Lyset är helt OK och bra bett i bromsarna.
Kostade 8500:- inkl lås och allt man behöver.
Ska bli spännande att ser hur den håller ihop framöver.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:35.

Logga in