Nalgene - Myt el Sanning - Hausse el Baisse

Re: Re: Nalgeneflaskorna är inte dyra!!!

Mezzner; sa:
Håller med om att priset inte är jättehögt, men jämförelsen med nordamerikanska priser talar väl för viss hype.

Jo, de har blivit hype i Sverige. Och jag misstänker att den höga prissättningen har haft en viss inverkan i det.
 
Re: Re: Re: Nalgeneflaskorna är inte dyra!!!

Surjamten; sa:
Mezzner; sa:
Håller med om att priset inte är jättehögt, men jämförelsen med nordamerikanska priser talar väl för viss hype.

Jo, de har blivit hype i Sverige. Och jag misstänker att den höga prissättningen har haft en viss inverkan i det.
Finns det någon produkt för friluftsliv som är billigare i Sverige än i nordamerika? Om inte; är allt då alltså hype i Sverige men inte i nordamerika?

Raskesven
 
Hype nä

Dessa flaskor är bra på vissa saker men har smalt användningsområde.

Man skulle mycket hellre kunna säga att Fjällräven eller Trangia är hype.

Thure
 
Nja, hype är det ändå i och med att de förekommer så frekvent som de gör, i sammanhang där motiven kanske inte är särskilt övertygande och det finns fullgoda billigare alternativ. Hype är förstås subjektivt, liksom resonemang därom....

Hypade produkter är antagligen lättare att marknadsföra inom områden som är lite "special", lite exotiska, och lite smala. I viss mån gäller detta förstås outddooraktiviteter. Att dricka ur en gammal sirapsflaska när man klättrar (dvs riskerar livet på ett dyrt, otillgängligt och raffinerat sätt), gå rju inte, det förstår ju vem som helst.
 
Själv har jag letat efter plastflaskor och burkar i bra kvalité med stor öppning och säkert skruvlock. De växer dock inte på trän. Nu har jag nyss skaffat ett nytt kompressionsfodral, som visade sig ligga i en något större plastburk än den Nalgene jag använder till smörbytta, med stor öppning och skruvlock. Hur bra skruvlocket är och om den håller vet jag inte, men testar den under kommande höstvandring.

Har någon tips på plastburkar med stor öppning och skruvlock, i kvalité som inte står Nalgene efter och som är relativt billiga, tar jag tacksamt emot de tipsen.

Raskesven
 
Vissa pillerburkar (Diklofenak t ex) känns väldigt serösa, men okomplicerat skruvlock och låg vikt. Dock är burken rätt liten...

(Gå dubbelt så långt på nästa fjällvandring och se till att hålla dig i stillhet månaderna innan så har du sedan chansen att få Diklofenak förskrivet när du kommer hem.)
 
Raskesven; sa:
Har någon tips på plastburkar med stor öppning och skruvlock, i kvalité som inte står Nalgene efter och som är relativt billiga, tar jag tacksamt emot de tipsen.

Kvaliteten vet jag inget om, men jag kommer direkt att tänka på såna där burkar med olika superblandningar som man brukar lura på kroppsbyggare:

admrp2.gif
 
Nordesjö; sa:
Raskesven; sa:
Har någon tips på plastburkar med stor öppning och skruvlock, i kvalité som inte står Nalgene efter och som är relativt billiga, tar jag tacksamt emot de tipsen.

Kvaliteten vet jag inget om, men jag kommer direkt att tänka på såna där burkar med olika superblandningar som man brukar lura på kroppsbyggare:

admrp2.gif

Plastkvalitet? De tål med säkerhet inte varmvatten och det som oftast brukar strula är tätningen av locket. Särskilt kanske med burkar som är tillverkade för att innehålla pulver. Det är inte kul om pisseflaskan börjar läcka. Min fru är annars kronisk pillertrillare och jag har "obegränsad" tillgång till pillerburkar av olika storlekar. De är dock inte mycket att lite på vad det gäller vätska, tro mig.

Jag säger varken för eller emot varumärket Nalgene, men har faktiskt letat utan att finna en produkt som klarar alla ovan nämnda kriterier.
 
Labgrejor

Det finns en hel del liknande behållare för laboratorieändamål men det är oftast lite tunnare plasttjocklekar och inte mycket tål kokande vatten.

Engångsförpackningar har mycket sällan så tjockt gods att de är lämpade för frekvent bruk.

Nalgene och för den delen Tupperware har kvalitet men är ibland overkill.

Thure
 
Jag kanske har missat något i denna roliga tråd, men det måste väl finnas fler tillverkare av flaskor gjorda i Lexan än Nalgene?

/P
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.