Nalgene - Myt el Sanning - Hausse el Baisse

Brune; sa:
Egentligen är det inget märkvärdigt med just Nalgene. Dom har bara fattat att utnyttja ett befintligt material och göra en flaska, låt vara med stor öppning vilka vissa uppskattar.

Nej, det som är speciellt med Nalgene är att deras produktnamn har blivit likvärdigt med en produkttyp. Precis som frigolit, teflon etc.

Så när folk säger att man ska använda en "Nalgene bottle" så vet alla precis vad det är. Sen att Nalgene faktiskt gör andra typer av flaskor har de aldrig reflekterat över...
http://www.nalgene-outdoor.com/store/

(Där fanns f.ö. fickpluntemodelen som nån efterlyste?)
 
Re: Re: Re: Re: Hitta på något bättre?

anod; sa:
thureb; sa:
Ståltermos fungerar som katalysator så att kaffet blir beskt medan glastermos ger bättre smak.

Thure

Det där låter intressant! Du får gärna förklara mer eller ange någon källa.

Egna och kamraters erfarenheter. Den beska smaken i termosar utvecklas betydligt snabbare i en ståltermos än i en glastermos. Hur stålet fungerar som katalysator för oxidationen får du slå upp någonstans.
Testa själv.

Ett sätt att komma runt problemet är varmvatten i termosen och frystorkat kaffe. Det portionsförpackade espressokaffet tycker jag är rätt OK i friluftssammanhang och är UL.

Men jag föredrar en glastermos för förmiddagskaffet.

Kanske går det att hitta mera på google.

Thure
 
Hm, Thure;
med all respekt för att du faktiskt åker skridsko både fortare och längre, än jag, så undrar jag om det verkligen är så att det är optimalt med upp till 3 liter varm dryck på en åktur?

Är det inte snarare så att system med påse och slang kan kompensera för huvudparten av vad som behövs för att klara vätskebalansen, och detta med en kontinuitet som Nalgene inte kan ge lika enkelt. Utöver detta borde en liter varm dryck vara lagom. Möjligen fördelat som en 0,5 kaffe och 0,5 blåbär.
Så länge jag åker skridskor brukar jag hålla mig varm. Påsdrycken behöver förstås inte vara iskall.


...

Apropå alternativ av annat fabrikat finns det som sagt, och jag inser inte att det kostar extra att söka fram dessa. Jag vet inte var man köper Nalgene, utan skulle väl i det läget söka efter polykarbonatflaskor på hyllpor eller interbetbutiker, och då hittar jag ju Nalgene och/eller andra fabrikat.
 
Min matsäck

Mezzner; sa:
Hm, Thure;
med all respekt för att du faktiskt åker skridsko både fortare och längre, än jag, så undrar jag om det verkligen är så att det är optimalt med upp till 3 liter varm dryck på en åktur?

Härligt drag i den här tråden mer än 50 inlägg på ett dygn.

Vad jag menar är turer med mer än 12 timmars bortvaro från hemmet och mer än 7 timmar på isen samt bra tempo. Då behövs både vätska och kalorier och mängden kalorier i en liter blåbärssoppa är stor. Är det kallt så är lösningar med vätskesystem och slang opålitliga åtminstonen om slang och ventil inte isoleras. Jag föredrar att stanna t ex var 20:e minut och ta en slurk blåbärssoppa eller nyponsoppa. Om det är tävling så fungerar förstås vätskesystem med behållare och slang innanför klädseln bra även för mig. Jag drar då fram ventilen bara när jag skall dricka.

Jag körde med ovanstående lösning med en eller flera plastflaskor i ryggan innan jag hade sett Nalgeneflaskor. När min första plastflaska med smal hals sprack så ersatte jag den med en fyrkantig Nalgeneflaska i den mjukare plasten HDPE materialspecifikation:

High Density Polyethylene (HDPE)
Sturdy
Translucent
Reliable
Economical
Dishwasher safe away from the heating element
Max. temperature: 120°C/248°F
Min. temperature: -100°C/-148°F

http://www.nalgene-outdoor.com/store/subcategory.asp?categorysubcategorycode=3 och dessa flaskor har jag nu mer än 15 års erfarenhet av.

Men det finns förstås andra sätt att åka skridskor på och andra lösningar. Matsäck och dryck skall vara så smakliga att man sätter i sig allt det är viktigast.

Min kamtat Mårten körde med en lite spartansk variant på en tur från Hässelby till Örebro. Vatten i vätskesystem och Start (Muslivariant) i fickorna. Behövde inte stanna alls förutom för att kliva på taxin mellan Mälaren och Hjälmaren.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-09-06 kl 17:17]
 

avslutad210712

Gäst
Brune; sa:
Egentligen är det inget märkvärdigt med just Nalgene. Dom har bara fattat att utnyttja ett befintligt material och göra en flaska, låt vara med stor öppning vilka vissa uppskattar.

Eftersom kundpriset är högt och det knappast finns några patent som skyddar produkten, är det märkliga att inget ”kopieringsföretag” kommit med en liknande produkt.

Per

Den Hiker-flaska jag har är mycket lik en Nalgene både i färg och form men är sisådär 40:- billigare. Trots det tycker jag att den egentligen är för dyr men den stora öppningen är som så många andra påpekat praktisk.
 
Thure,
Jag hade åtminstone rätt i mitt påstående att du är (och umgås med) extremskridskoåkare!

Beträffande HDPE så är det till skillnad från polykarbonat (Lexan, Macrolon...) en av de billigaste tillgängliga plastmaterialen.

I det fallet är det lätt att hitta mycket billiga alternativ, diverse sportflaskor med stor eller små korkar, (halv)transparenta eller ej.
 
Mitt val

Mezzner; sa:
Beträffande HDPE så är det till skillnad från polykarbonat (Lexan, Macrolon...) en av de billigaste tillgängliga plastmaterialen.

I det fallet är det lätt att hitta mycket billiga alternativ, diverse sportflaskor med stora eller små korkar, (halv)transparenta eller ej.

Det jag gillar med den fyrkantiga modellen från Nalgene är, pålitlig stängning, små yttermått, stor öppning och att locket sitter fast vid flaskan via ett plastband när man lossat det. Man kan därmed lättare hantera upphällning av soppan i en kåsa utan att behöva lägga från sig något på isen.

Skulle utan vidare välja ett annat märke/modell om det/den hade dessa funktioner.

Sportflaskor med munstycke som man drar ut tål inte omild behandling inne i en ryggsäck utan kan börja läcka blåbärssoppa eller annat kladdigt innehåll. Att slippa läckage på dunjackan är värt några kronor.

Thure
 
Handfat och bussar

Min 0,5-liters nalgeneflaska med vid öppning:

Som stadsbo älskar jag att den går att fylla på i alla handfat.

Som resenär avskyr jag att spilla över ansikte och bröst när sitter på en buss eller dylikt och försöker dricka.
 
Re: Handfat och bussar

orchid; sa:
Som resenär avskyr jag att spilla över ansikte och bröst när sitter på en buss eller dylikt och försöker dricka.

Det är en klar nackdel med dessa flaskor.

Jag har med mig min träkåsa (inget varumärke).
Den håller värmen i drycken bra och blir inte för varm på utsidan. Vintertid kan man dryga ut vatteninnehållet genom att smälta i lite snö i den varma soppan.

Thure
 
+ & -

+ Snabb att fylla (man slipper förfrysa händerna i fjällbäcken/pimpelhålet)
+ Bra sovsäcksvärmare
+ Enkel att diska
+ Bra som vattentät förvaring (mobiltelefon etc.)
+ Innermått för den som vill blanda drinkar

- Dyr
- "Tung"
- Omöjlig att dricka ur när kroppen/kajaken är i rörelse (man får allt i nyllet)

ALTERNATIV: Dryckespåsarna från Platypus väger 0, går att använda som bokmärke när dom är tomma & är lätta att dricka ur när man är i rörelse.
[Ändrat av synaps 2005-09-06 kl 20:18]
 
Som nämnts används Nalgeneflaskor inte bara som dricksflaska, även om i alla fall jag förknippar dem med det, trots att jag använder dem även till annat. Går troligen att i varje enskilt fall finna ett substitut, men Nalgene har det mesta.

Pulver för chokladdryck etc:
Wide-Mouth_Bottles_HDPE_Round_Loop-Top.jpg


Glögg till jul och annan dryck:
Wide-Mouth_Bottles_Grey_LEXAN_Round_Loop-Top.jpg


Matolja, flytande tvål etc:
Travel_Kits.jpg


Smörbytta etc:
Jars.jpg


osv

Sedan har även t.ex Markill några plastburkar med skruvlock och stor öppning. Brukar ha pulver till nyponsoppa eller blåbärssoppa i dem. Ytterligare en snarlik variant från Raku använder jag till mjölkpulver.

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.