Nalgene - Myt el Sanning - Hausse el Baisse

dr_ljungberg; sa:
Fattar inte varför Nalgeneflaskorna ständigt betecknas som såååå himla bra o fantastiska. Vad är fördelarna jämfört med vanliga, lättare, fasansfullt mkt billigare o mer lättpackade PET-flaskor?
Nalgene är extremt dyra, svåra att hälla ur, svårpackade, tar visst åt sig smak, är tyngre. Tål förvisso lite varmare innehåll, men what else?
Har man missat något väsentligt så vill man bli upplyst eller är det bara en myt? (precis som det i många forum här på utsidan verkar vara livsfarligt att erkänna att Trangiakökets vindskydd är överlägset) Handlar det mer om attityd o tönt- o/el häftighetsfaktorer?

så säg, den som vet o har erfarenhet o/el synpunkter.


En väsentlig sak för mig, som reser långt, och ibland går
över knepiga passager, är att flaskan tål lite stötar
och kläm; vidare att den är lätt att anbringa
på axelremmen - jag vill kunna dricka när som helst
utan att ställa ifrån mig säcken; dessutom
(marginellt, kanske) känns dess tyngd faktiskt
inte alls lika mycket som om den vore nedpackad.
Kapaciteten måste vara 1 liter (i fjällen bär jag inte mer än en halv liter, under långa höga övergångar, men till frukosten går
det åt bortåt en liter). Det finns passager
söderut där jag kan behöva upp till 2 1/2 liter;
som andraflaska räcker då en stor mineralvattenflaska.

Hittills har jag använt en Sigg-flaska, kanske 140 gram, därför att den är så lätt att anbringa med en
krok i en ring på axelremmen. Då har jag ett gummisnöre
lite längre ned som hindrar flaskan från att
pendla av och an. Nu har jag under mina träningsturer
använt en mjuk sportflaska som är kanske 70 gram lättare;
men lite krångligare att anbringa. Lösningen verkar dock hålla. De flesta nalgeneflaskor som jag sett
verkar inte alls lika praktiska att ha fram,
och de är helt säket tyngre.
 
Klorinflaskor på 1,5 liter har ett funkis handtag och håller. Sovsäcksflaskan för natten måste givetvis utprovas men det verkar vara en övertro på att stor öppning är bäst, anpassning är väl grejen både till diameter och volym.
Nalgeneflaskorna är tunga och svåra att dricka snygg ur, på buss och tåg närapå oanvändbara, mina är tyngre än motsvarande aluminiumflaskor och vida tyngre än bryggeri Pet-flaskor. Förvisso passar de under mitt vattenfilter, där dylika behövs. Men Nalgenes pluntmodell passar bra i ryggsäckens ytterfickor, de öppna och en rymms i mitt kontor. Visst väger den som treochenhalv 0,5 liters spritflaska, men den har ju en känsla av gediget över sig....Labflaskor och polytenflaskor finns även de med vida lock.
Bäst midja har engelska armeflaskor i plast, locket är ganska vitt och volymen lite över litern, vikten och priset är överkomliga.
Huruvida plastflaskor är dyra eller funktionella är rätt ointressant för vi lär inte klara oss utan dem.....Själv har jag några olika, men oftast bara två med ut.
Al-thermosar och ti-thermosar i all ära men de är inte den tulipanros som många utmålar dem till. Vid kallare än -35 är varje form av behållare till varm dryck som fungerar, mycket uppskattad.
I alla vätsketransportsystem är lockets tätning det mest viktiga. Mina Nalgene har därvid varit toppen, men såsmåningom börjar även de läcka och får pensioneras, om de inte blivit förlorade på andra sätt tidigare.
Vätskeflaskor är något man sliter ut....Diskvänligheten är viktig.

go tur

[Ändrat av johankse 2007-05-17 kl 08:21]
 
den bästa flaskan...

är enligt mig blandningsflaskorna avsedda för proteindrinkar och gainers. Den är stark, billig (50kr) lätt att diska, har stor vid öppning och gradering. Vi har haft den på massor av vandingar i flera år och dom håller fortfarande. Dom finns vanligt vis att köpa på affärer som säljer kosttillskott, i hälsokostaffärer och butiker med gymprylar.
 
Det är inte kul om pisseflaskan börjar läcka.
Det finns 1 liters flaskor för motorolja med stor öppning som går att använda som pisseflaska. Håller garanterat tätt pör vätska. ,Jag avänder en sådan i min kajak.
 
För bunkring till frukost använder jag en 'dragspelsflaska' som är tänkt för nån typ av framkallningsvätska,volymen när den är komprimerad är 0,5L och fullt utdragen går det i ca 1,3L.Öppningen är stor som MER-flaskans.


peter
 
Kokande vatten har jag sällan i flaska.

Stor öppning finns på andra flaskor. Dessutom har Nalgene för kort konformad del närmast halsen. Det tror jag är anledningen till att det rinner konstigt ur den, och man lätt spiller när man dricker.

PET-flaskor har man alltid ett gäng hemma, de kostar max 2 kr. De behöver inte hålla längre än en tur, sen kan man byta. Man kan tom ha med en i reserv, utan att det blir tyngre än Nalgene.

Jag skulle inte köpa en ny Nalgene, om de jag har går sönder.
Men det skulle nog min fru, som är frälst...

/Oscar
 
Något religiöst

är det i sanning
handlar mycket om tro och frälsning
övertygelse utan vetenskap
ständigt aktuellt
såväl ute som inne
och en källa till oemotständligt reflekterande
en mänsklig egenskap vi bär med oss

vackert att tråden håller
 
Tänk att även de Tjetjenska rebellerna har Nalgene-flaskor.. kanske mer UL för Molotov-coctails án de gamla glasflaskorna?
 
Malindo; sa:
Tänk att även de Tjetjenska rebellerna har Nalgene-flaskor.. kanske mer UL för Molotov-coctails án de gamla glasflaskorna?

Men tanken måste ju vara att de ska krossas vid nedslag. Med en okrossbar(?) Nalgeneflaska blir effekten kanske mer lik ett värmeljus. :)

Merflaskorna 50cl med bred hals är bra. Lätta, täta, billiga. Men lite svåra att diska ur.
 
Nalgene

Nalgeneflaske-debatten tycks inte ha något bäst före datum, så jag passar på att göda den med förhoppningsvis nya reflektioner...
Jag träffade en person på en förfest som drack alkoholblandning ur en stickersprydd Nalgene-flaska. Snacka om attityd! Jag som inbiten utemänniska hittade mig genast en likasinnad bara av flaskan att döma. Praktiskt! Kvällen var räddad. Uttömmande diskussioner om Keb, Nammatj vs. Nallo (fördelar/nackdelar) och Sydpillaren på Stetind fördes till långt in på småtimmarna. Nalgene-flaskan är bra och har kommit för att stanna!...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.