Varför denna oro...?

Är det nödvändigt att oroa sig inför en fjälltur?

Jag tycker inte det.
Nä, inte jag heller. Våra förfäder och -mödrar som var med och populariserade fjällvandringen på 60- och 70-talen gick ju ofta i jeans och galonjackor, i stora, otränade skaror med rökpipan och Vino Tinto. Det gick bra redan för dem. Garanterat väckte tillgängligheten och föreställningen att fjällen var till för alla mycket intresse, även om säkert en och annan blev bränd på läckande stövlar eller sönderblåst tält (och kanske ändå kom tillbaka nästa år med ett bättre tält!)

Sommarfjällen tycker jag är enkla att uppmuntra kreti och pleti till att åka ut och testa rätt förutsättningslöst. Men vad säger man om vinterfjället? På vintern finns ju faktiskt en del reella faror, som inte alla kan förutses (väder) eller "byggas bort" gm bra utrustning (väder, olycksfall etc). Samtidigt blir man ju mörkrädd när man läser "Fjällsäker" mfl, och tror att man knappast skulle klara en dag utanför plogade vägar utan 45 kilo utrustning och ett kompani kumpaner.

Så på vintern brukar jag vara lite mer styvmoderlig när folk frågar om och när de ska ge sig iväg. Ni då?
 
Strykarräven.

I mitt tycke en klok avvägning.

Vinterfjällen kräver så mycket mer eftersom stark kyla i sig är farligt. Men väldigt lite av den diskussion jag reagerat på är från de senaste månaderna - och alltså ganska snöfritt..

:)
 
Det verkar glömmas att det faktiskt dör folk i sommarfjällen så gott som årligen, och många skadas.

Folk ramlar ner i glaciärsprickor, glider ner på osäkra snöfält till sin död, vadar osäkra jokkar och drunknar, får stenblock över sig, halkar till och störtar ned i fördärvet.

http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=64687
http://www.fjallklubben.se/fjallet/artiklar/1-01art1.htm
http://www.fjallsaker.jokkmokk.com/C_uppsats.pdf

Finns tonvis med olika aspekter på detta, men jag skulle vilja framhålla en

Vare sig det är i trafiken, under en fjällvandring eller klättring bör man med alla rimliga medel minimera risken för olycksfall.

(Att jämföra med olycksfall för t ex pendlare och så vidare, framstår lätt parodiskt; i stadsmiljö utsätter sig dagligen miljoner människor sig för relativt små risker, i fjällen är det betydligt färre och betydligt mindre dagar under risk, slutsats "fjällen kan vara relativt farligare")

Läs en bok, varför inte Grundstens fjällbok, och ta reda på vad som är farligt, och sedan minimera risken, oavsett om man är van eller ovan fjällvandrare.

Däremot tycker jag att "ingen" ska avstå från en fjälltur på grund av bristande vana, det får man med fjällvistelser, men man kanske inte ska försöka vada Kåtokjåkk i Sarek bara därför trådstartaren inte tycker att man ska oroa sig över faromoment.
 
Ofarligt

Fjällvandring är ofarligt, undvik:

Tung ryggsäck.
Vad.
Dåligt väder.
Snö och is.

Så är det som en promenad i parken hemma.

/Janne
 
Fjällvandring är ofarligt, undvik:

Tung ryggsäck.
Vad.
Dåligt väder.
Snö och is.

Så är det som en promenad i parken hemma.

/Janne

Mästerligt sammanfattat, eftersom något inlägg handlat om fjällsäkerhetsrådets "skräckpropaganda" kan det ju vara av intresse att veta vad de egentligen säger:

http://swenviro.naturvardsverket.se/fjallsaker/index6.html

Tycks ju motsäga propagandabilden, och dessutom uppmana till sunda saker, ingen prylhysteri här inte, "Du får lägga till och dra ifrån beroende på egna krav och turens karaktär. "

En grundutrustning räcker till nästan allt.
 
Bra skrivet!

Det verkar vara ont om folk som vill ha ens en gnutta äventyr här... Ganska så svenskt det här med att allt ska vara tillrättalagt, hjälmen på, stigen utmarkerad och ambulans som väntar om man ändå snavar på nåt.
Det är nåt sjukt när folk inte ens vågar prova beställa en pryl för 100 spänn utan att utreda frågan i tio trådar......... Hur ska en sån stackare ens våga sig ut i elljusspåret runt hörnet??
 

avslutad210712

Gäst
Är jag inne på samma utsida som flera av de som skrivit inlägg i den här tråden?

Jag tycker faktiskt att folk ofta får rådet att inte köpa dyr utrustning utan i stället låna och köpa relativt billiga saker innan man är säker på att man verkligen vill vandra i fjällen.

Att det sedan föekommer en rätt stor andel trådar om dyr utrustning kanske beror på att om man gillar fjällvandring så vill man ha bra grejor utan att man egentligen måste ha det. Jämför med sidor som handlar om foto, fiske eller andra friluftsintressen. Man blir inte bättre fotograf bara för att man har en dyrare kamera men man kanske tycker att det är roligare. Vid sidan om kan jag nämna att jag känner till folk som gått ut i fjällen med halvdålig utrustning och i de allra flesta fallen har de inte direkt tyckt att det varit det roligaste de gjort om man säger så. Om de haft den dyraste utrustning de kunnat hitta hade de kanske inte heller tyckt att det varit det roligaste de gjort men det får man kanske aldrig veta för de blev bara en gång i fjällen.

Att man sen påpekar farorna med att tex vada har väl inget att göra med att man är macho utan jag skulle vilja säga att det snarare är tvärtom dvs att förringa farorna med att vada tyder däremot på att man har ett visst machobehov i mina ögon. Känner till folk som fått vända rätt långt ut i brolöst land när man inte insett att ett påtänkt vad faktiskt kan vara omöjligt att ta sig över.
 
Att man sen påpekar farorna med att tex vada har väl inget att göra med att man är macho utan jag skulle vilja säga att det snarare är tvärtom dvs att förringa farorna med att vada tyder däremot på att man har ett visst machobehov i mina ögon. Känner till folk som fått vända rätt långt ut i brolöst land när man inte insett att ett påtänkt vad faktiskt kan vara omöjligt att ta sig över.

Jag håller helt klart med dig avslutad210712!
 
Ja tycker alla som är lite ängsliga skall kontakta någon av oss hårdingar och anställa oss som fjällförare. Vi som har några mil under kängsulorna och som kan väder och vind, inte räds vad, glaciärer, björnar, som bara behöver müsli, bröd, torrkött och en slurk kaffe varje dag och som har modet att ta en rutt hemåt fort som fan om det dra ihop sig. Nämn ett ställe i Sarek och jag vet snabbaste vägen ut :) Vinter, då åker man inte ut utan ark och skoter :)
 
Det verkar glömmas att det faktiskt dör folk i sommarfjällen så gott som årligen, och många skadas.

Folk ramlar ner i glaciärsprickor, glider ner på osäkra snöfält till sin död, vadar osäkra jokkar och drunknar, får stenblock över sig, halkar till och störtar ned i fördärvet.
Jo, tyvärr vet jag att det är så. Problemet är, att information sällan biter på två saker:

a) oförsiktighet, vissa verkar ha den där driften i sig att göra farliga saker, och de brukar vara de sista att lyssna på varningar och goda råd. Jämför bilbälten, alkohol i trafiken, offpistskidåkning.

b) otur, och effekten av otur blir större ju fler som ger sig ut. Jämför med långfärdsskridskor. För 10-15 år sen var det bara inbitna entusiaster som skrinnade, och då hände få olyckor. Idag ska alla ut, och det händer tragiska olyckor, av vilka många kunde ha undvikits om färre var ute.

Frågan är om det är bra att människor sitter inne. I mitt tycke är fjällvandring (givetvis inte glaciärer, glaciärjokkar, regnvattenjokkar eller bergkammar) rätt soft och något man mycket väl kan rekommendera "vanliga" naturintresserade människor lika väl som svampplockning och fiske. Folkvett och riskbedömning är tyvärr något som verkar vara svårt att banka in. Då tror jag mer på att avdramatisera så det inte blir så "häftigt" att vara en daredevil och kamvandra utan rep.

Däremot tycker jag definitivt man ska fjällvandra med dem som har lite mer vana, för att verkligen få tips om hur man njuter av turen!
 
Det känns onödigt att uppfinna hjulet på nytt om man kan få bra tips genom att fråga de som har erfarenhet. Oro tror jag inte är rätt ord heller. Det finns ju saker som är helt onödiga att fälttesta, t.ex. att få slut bränsle i förtid.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.