Varför denna oro...?

Det frågas mycket i ämnet "fjällvandring". Stort och smått. Vad ska jag ha med mig ? Vilket väder blir det? Hur mycket mat går det åt? Hur gör jag med bränslet? Räcker min sovsäck?

Och de som vet att lämna besked är många.

Det som slår en är något som kan uppfattas som oro från de som undrar. Och svaren underblåser inte sällan denna oro.

Är det nödvändigt att oroa sig inför en fjälltur?

Jag tycker inte det. En vandring i svenska fjäll innebär så sällan ett allvarligt hot mot livet att vi i stort sett kan bortse från riskerna. Möjligen med viss reservation för den tid av året när vintern är som strängast; men då vet jag av erfarenhet att fjällvärlden i stort sett är avfolkad så det är sällan det som diskussionerna handlar om.

Visst, man kan under vår, sommar och höst hamna i situationer när vädret gör att man blir blöt eller kanske fryser en stund, eller möjligen går hungrig lite längre än vad man är van vid men är det rimligt att känna oro - eller förmedla att det är farligt - ?

Risken med att förmedlan en överdriven hot- och farebild är ju att den som undrar avstår. Det är illa.

Min erfarenhet är att det sällan är fråga om direkta faror utan snarare lite umbäranden ibland för den som helt har misslyckats med utrustning, planering, kondition eller vad det kan vara.....

Om du så ger dig in i fjällvärlden i badbyxor och jeansjacka med en ICA-kasse som packning är möjligheten till en överväldigande upplevelser större än att du inte kommer att återvända eller ens drabbas av allvarliga skador.

Slutsats: Det är bara att ge sig iväg ! Det kommer att gå bra!
 
Jag har en bekanting som gick stugtur i lägskor, slacks och med axelremsväska, det gick över hövan för honom. Fjällsäkerhetsrådets skrämselpropaganda nådde inte fram till honom. Men vid riklig nederbörd tror jag inte att hans italienska prasselregnrock hade varit nog, nu fick han 8 dagar med sol och torrväder...Givetvis hade han inte ens kamera med sig...
//J
 
Eftersom alla är barn i början så är det inte lätt att veta vad som egentligen krävs! Efter ett antal vandringar blir man lixom avtrubbad och inser att det inte är så komplicerat egentligen.

/Andreas
 
Hmm. har ni redan glömt de där som hamnade fel häromveckan vid Akkajaure? Lite förberedelser och kunskap är inte fel. Annars kan det gå så fel och det kan även bli onödigt dyrt för skattebetalarna då fjällrädddningen får rycka ut.

Visst man ska inte skrämma folk, men inte heller bagatellisera.
 
vad et

Jag själv är angelägen om att veta vilka vattendrag man kommer att behöva ta sej över.
Sen är det ju bra att ha tillräckligt med käk och att den är lättlagad,samt att kunna hålla sej torr och varm och ha sköna skor. Det är väl inte att var "ängslig" att få råd av av andra med erfarenhet av ovan nämnda?
 
Alla frågor handlar ju inte om säkerhetsfrågor utan ofta om bekvämlighetsfrågor.

Tar man en för kall sovsäck blir det inte så kul att sova. Tar man en för varm sovsäck blir det kanske onödigt tung och dessutom är det ofta obekvämt även med en för varm sovsäck.

Hur mycket bränsle man behöver ha med sig är också en bevämlighetsfråga. Är man osäker kan man väl ta med sig 4-5 gånger så mycket bränsle man tror man gör av med, för säkerhets skull. Men det väger en massa.

Och då kommer vi slutligen fram till det faktum att även en FÖR tung packning blir en säkerhetsfråga.

Så för de alla flesta handlar det om att ha "rätt mängd" saker med sig. Inte för mycket och inte för lite.
 
Det frågas mycket i ämnet "fjällvandring". Stort och smått.

Jag trodde frågande var hela poängen med forum...

Men jag håller med: fjällvandring på sommaren är inte farligare än att pendla till jobbet, och överdrivet säkerhetstänkande avskräcker nog en hel del.

Jag vet att "det finns andra som är sämre" inte är något bra försvar, men i det här fallet är det faktiskt en befogad retorik. Om du vill se ett oroligt forum i verkligheten föreslår jag det här:
http://www.familjeliv.se/Forum-2-8/m1184742.html

Typ "Jag är gravid och har hört att man inte ska äta ägg. Igår åt jag en Mums-mums och undrar nu om mitt barn kommer födas utan huvud eftersom Mums-mums innehåller äggvitepulver."
 
Av misstagen lär man sig väldigt effektivt. Och om misstagen inte är livshotande så kan det vara stor pedagogik i att göra dem.

Satt i bastun efter årets FC och språkade med två bröder från Småland som svor över sina 25-kilossäckar. "Aldrig mer en sådan packning", "Aldrig mer de här javla stövlarna" o. s. v.

De hade en klart överdriven hot- och strapatsbild som, visade det sig, till stor del blåsts upp med hjälp av nätet.

Det är ju lite onödigt.....
 
nermander.

Men om man diskuterar bränslemängder eller dunfill på ett överdrivet sätt kan ju den oerfarne få för sig att det är komplicerade saker som om det blir fel, utgör ett hot.

Fjällen är ju trots allt inte ödsligare än att det inom en dagsmarsch finns hjälp att få för den uthungrade eller dygnsura. Och en dagsmarsch, eller kanske inte ens det, klarar nog alla om de måste...
 
Är det nödvändigt att oroa sig inför en fjälltur?/...
... / Slutsats: Det är bara att ge sig iväg ! Det kommer att gå bra!

Att fråga om det man inte vet eller är säker på är klokt gjort. Det kommer alltid många svar därför att vi har olika erfarenheter och framför allt synpunkter på utrustning.

Att fråga och själv ge svar är nog det bästa, man får ett svar man vill ha.

Erfarenhet av att vistas i skogen och på fjället är ingenting man föds men utan man skaffar sig den genom att ge sig iväg och komma tillbaka. Har man människor som man kan lära av så är det en fördel men det går även att läsa sig till teoretiska kunskaper, eller fråga andra och sedan kan man kan prova när man är ute.

Det är säkert farligare att pendla till jobbet även om man går eller cyklar. Förra året dog 55 gående och 26 cyklister. Om de var på väg till jobbet framgår inte av uppgifterna.

Det farligaste som finns därute är ensmheten där man tvingas möta sig själv. Ge er iväg!
 
I de här fallen verkar det som att många av dem som påtalar hur farligt det är att vandra i fjällen och vilken dyr och avancerad utrustning man måste ha är machomän som tycks ha ett patologiskt behov att bevisa för andra - och inte minst sig själva - vilka förträffliga överlevare och äventyrare de är.

Mitt tips till fjällnybörjaren blir: skit i alla alfahannar och använd ditt eget omdöme och sunda förnuft!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.