10 (?) nödvändigheter (?)

NUI; sa:
Att vältränade multisportare joggar runt med små ryggor är inget som gör att gemene man får tanken: Det kan jag också göra.
De e ju en redig tur det, men killen var ingen multisportare. Han var en trevlig ung man som småsprang på fjället. Om jag inte hade problem med mina benhinnor skulle jag kanske jogga.

Men att gå kungsleden utan någonting på ryggen är nog inga problem. Kanske sidenlakan i fickan så man kan gosa i någon stuga.

Om man sedan har kläder i ull och diffunderande e-vent/GTX/Dermizax eller kör med andra snabbtorkande material med regnkläder kvittar.

Men en liten lätt rygga vill jag ha för att packa ner kläderna i när det blir skitvarmt så jag kan gå i ullunderstället :)

För övrig aser jag att GPS är en helt meningslös grej om man inte kan karta, kompass och koordinatsystem. När man kan det och hittar behöver man ingen GPS. I Sarek behöver jag inte ens karta längre. Jag har ju vartit dit.
[Ändrat av Rungá 2006-05-02 kl 15:57]
 
Rungá; sa:
NUI; sa:
Att vältränade multisportare joggar runt med små ryggor är inget som gör att gemene man får tanken: Det kan jag också göra.
De e ju en redig tur det, men killen var ingen multisportare. Han var en trevlig ung man som småsprang på fjället. Om jag inte hade problem med mina benhinnor skulle jag kanske jogga.

Men att gå kungsleden utan någonting på ryggen är nog inga problem. Kanske sidenlakan i fickan så man kan gosa i någon stuga.

Om man sedan har kläder i ull och diffunderande e-vent/GTX/Dermizax eller kör med andra snabbtorkande material med regnkläder kvittar.

Men en liten lätt rygga vill jag ha för att packa ner kläderna i när det blir skitvarmt så jag kan gå i ullunderstället :)

För övrig aser jag att GPS är en helt meningslös grej om man inte kan karta, kompass och koordinatsystem. När man kan det och hittar behöver man ingen GPS. I Sarek behöver jag inte ens karta längre. Jag har ju vartit dit.
[Ändrat av Rungá 2006-05-02 kl 15:57]

Måste vara utan rygga. Du får knyta jacka och byxor kring midjan. Annars ser du bara ut som vilken UL-nisse som helst :)

Gissar att Goretex eller någon skulle sponsra en sådan övning.

Jörgen
 
Nordesjö; sa:
En annan, lite mer visuell, variant: slips, kostym. Prylarna i en portfölj.
Tiden jag tjänar på att inte ha nån packning ska jag ägna åt att stå och se mystisk ut ett par hundra meter från leden (leka G-man, för er som har lirat Half-life) :D

Ledsen, detta gjorde Expressen en grej av redan på 60--70-talet.

I opinionsundersökningssammanhang brukar personer på 30-49 år få etiketten medelålders...

Jörgen
 
Nordesjö; sa:
En annan, lite mer visuell, variant: slips, kostym. Prylarna i en portfölj.
Haha, jag hade redan bilden av G-man klar för min inre syn innan jag läst klart ditt inlägg!

Jag var och sprang på det där sättet 2003. Inte alls otrevligt, förutom att jag hade ont i ett knä och därför inte kunde hålla det tempo jag hoppats på. Fick till följd att dagsetapperna blev väldigt långa tidsmässigt, och nätterna korta. Vet ni förresten hur det låter i skallen när man vaknar av smällen av kranium mot gryta med kall cous-cous, pga att man somnat över middagen?

Däremot hade jag chansat och rationaliserat bort regnkläderna, vilket straffade sig när jag sänkte tempot (när man springer håller man sig varm, men när man haltar...)

Man upplever leden väldigt annorlunda när man springer den, man får mest ögonblicksbilder genom en rätt flummig dimma av hög puls och svett, vilket är kul! Man upplever enstaka situationer väldigt starkt. Körde i grova drag på ett löparställ, löparskor, mössa, vantar. Nallo2 (jag ägde endast ett tält då), ME Skyline, dunväst. Minimalt gaskök och en kopiös mängd mat (4-5000 kcal=1kg/dag), Karrimor KIMM 35L-säck. 12 kg "naken" startvikt. Kanske inte vad andra skulle kalla UL, men jag äter mycket.
 
nermander; sa:
.....

Karta behövs bara om man inte hittar. Om jag ska ut i skogen "hemmavid" så behöver jag ingen karta. Jag går utan karta så OM jag nu skulle gå vilse så skulle jag inte vara så hjälpt av en karta eftersom jag ändå inte skulle veta var på kartan jag befinner mig.

.....
Sunglasses

Jag kör med hatt istället:) Det där beror ju väldigt mycket på årstiden. Är jag ute och vandrar en vecka i september så står varken solglasögon eller hatt på packningslistan.

.....
Pocket Knife

Nej, inte nödvändig. Normalt använder jag bara kniv till matlagningen. Om man nu hamnar i en situation där man behöver bygga skydd och göra upp eld så är en liten fickkniv alldeles för klen för att vara användbar. Det går i ett sånt läge lika bra att bygga skydd och göra upp eld utan kniv.

Och på sommarfjället finns det ju inte heller så mycket att använda en kniv till.

.....

Men åter igen, vad eldar man på sommarfjället?
Hänger man med på kartan under vandringen vet man var på kartan man befinner sig. Kartan liggger inte undanstoppad tills man plötsligt undrar var man befinner sig. Är kartan livsnödvändig? Tja, förloras kompasssen i ett okänt område så kanske den är det, om man hållit koll.

Jag kör också med hatt, nackdelen till trots att inte jackhuvan och hatten gifter sig. Men rör man sig mycket över snöfält under skinande sol vill man ha solglasögon ändå, med sidoskydd. Snöblindhet är inte roligt, rentav livsfarligt i synnerhet för en solovandrare.

Det här med oförståelsen inför en kniv är jag oförstående till;-) Kapa snöre och fisklina, rensa fisk, skära bröd och torkat kött, spänta stickor, reparationsjobb, vända fjällagg.... Livsnödvändigt? Finns nog många tänkbara situationer där tanken att "skulle haft en kniv", dyker upp. Kan ju visa sig avgörande om allt bränsle man hittar efter plurrning i en jock, några få plusgrader i luften, är blött i ytskiktet. Särskilt om man inte vet var man befinner sig och vilket håll man ska gå åt. Kan ju alltid testa riktning syd, och hoppas at det inte leder in i ett moras av något slag;-)

Fjällbrasan blir inte lika generös som skogsbrasan. Men du blir förvånad över hur mycket du kan hitta i områden med lågvuxna enar, i videsnåren finner du än mer, i skrevor, längs vattendrag och sjöar. Jag brukar plocka ihop en bunte att ta med när vi t.ex kommer att slå läger relativt högt vid något pass, och elda en skön brasa i kåtan även då. Förbereder matkastrull, hänger upp vad som behöver torkas, kaffepannan står klar, innan elden tänds.

Raskesven
 
NUI; sa:
Måste vara utan rygga. Du får knyta jacka och byxor kring midjan. Annars ser du bara ut som vilken UL-nisse som helst :)
Skall det vara utan rygga bara för att INTE ha rygga? Eller gympadojor för att INTE ha kängor :) Naturligtvis går det. Har man en överfantastisk texmexjacka kan man stoppa i den i jackans egen ficka så försvinner den.

Jag skulle aldrig ge mig frivilligt ut med bara kläder på kroppen - även om jag hade skalplagg - i områden där jag inte har en stuga inom en dagsvandring. Även med ull och texmex blir det jäääävligt kallt om man går 10 timmar i regn.

Det finns ingen möjlighet att stanna i regnet om man inte har tält och en torr sovsäck. Man dör av hypotermi mitt i sommaren. Hypotermi är den största faran på sommarfjället.
 
Rungá; sa:
NUI; sa:
Måste vara utan rygga. Du får knyta jacka och byxor kring midjan. Annars ser du bara ut som vilken UL-nisse som helst :)
Skall det vara utan rygga bara för att INTE ha rygga? Eller gympadojor för att INTE ha kängor :) Naturligtvis går det. Har man en överfantastisk texmexjacka kan man stoppa i den i jackans egen ficka så försvinner den.

Jag skulle aldrig ge mig frivilligt ut med bara kläder på kroppen - även om jag hade skalplagg - i områden där jag inte har en stuga inom en dagsvandring. Även med ull och texmex blir det jäääävligt kallt om man går 10 timmar i regn.

Det finns ingen möjlighet att stanna i regnet om man inte har tält och en torr sovsäck. Man dör av hypotermi mitt i sommaren. Hypotermi är den största faran på sommarfjället.

Det jag snackar om är att tidningarna skall kunna skriva "Han går Kungsleden utan packning". Att någon går Kungsleden med lätt packning är inte alls samma sak. The Full Monty, således.

Och längs Kungsleden har du ju allt det du behöver. Som Strykarn skrev, så länge man håller sig i rörelse håller man sig varm. Det finns alltid en stuga inom en dagsmarsch, du kan alltid komma in i värmen och torka allt samt fylla magen.

Jörgen
 
NUI; sa:
Det jag snackar om är att tidningarna skall kunna skriva "Han går Kungsleden utan packning". Att någon går Kungsleden med lätt packning är inte alls samma sak. The Full Monty, således.

Och längs Kungsleden har du ju allt det du behöver. Som Strykarn skrev, så länge man håller sig i rörelse håller man sig varm. Det finns alltid en stuga inom en dagsmarsch, du kan alltid komma in i värmen och torka allt samt fylla magen.

Det största hindret för mig är pengarna - det blir rätt dyrt det där. :)

Får man ha kameran (i väska) med sig?
 
Nordesjö; sa:
En annan, lite mer visuell, variant: slips, kostym.

Gick en 10 dagars överlevnadsstrapats en gång med bara kläderna på kroppen och ett regnställ. Då var där en snubbe som gick i Frack. Såg ganska roligt ut där i skogen:)

/mattias
 
Raskesven; sa:
Hänger man med på kartan under vandringen vet man var på kartan man befinner sig. Kartan liggger inte undanstoppad tills man plötsligt undrar var man befinner sig.
Ja men mitt förbehåll här var ju "hemmavid". Då "hittar man" ju utan karta och då följer man ju inte med på kartan.

Det här med oförståelsen inför en kniv är jag oförstående till;-) Kapa snöre och fisklina, rensa fisk, skära bröd och torkat kött, spänta stickor, reparationsjobb, vända fjällagg.... Livsnödvändigt?

Det beror ju helt på vad man gör:) Jag fiskar inte (ingen fisklina att kapa, ingen fisk att rensa). Bröd kör jag med varianter som inte behöver skäras etc. Det mesta av det som folk använder kniven till går alltså att "planera" bort.

Eldar gör jag sällan, och de gånger jag eldar brukar behovet av att spänta främst finnas om man är inomhus (ute i skogen går det lättare att hitta en gran och ta lite "knaster", fast ok, nu var det fjället det handlade om).

Men sen var det ju "fickkniv" som jag var skeptisk mot. En slidkniv är desto mer användbar. En fickkniv är för tung i förhållande till vad man kan göra med den (om vi nu inte tar nån form av multiverktyg förstås).
 
millimeter; sa:
NUI; sa:
Det jag snackar om är att tidningarna skall kunna skriva "Han går Kungsleden utan packning". Att någon går Kungsleden med lätt packning är inte alls samma sak. The Full Monty, således.

Och längs Kungsleden har du ju allt det du behöver. Som Strykarn skrev, så länge man håller sig i rörelse håller man sig varm. Det finns alltid en stuga inom en dagsmarsch, du kan alltid komma in i värmen och torka allt samt fylla magen.

Det största hindret för mig är pengarna - det blir rätt dyrt det där. :)

Får man ha kameran (i väska) med sig?

Gränsfall :)
Din sponsor (mextex-företag X) står för kosingen.
Eventuellt får du bo gratis eftersom STF tror att publiciteten kan leda till att fler människor kommer att bo i deras stugor.
Jörgen
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.