Bästa hundskon / klövjeväska?

Gott nytt år på er alla!

I sommar ska vovven få följa med på sträckan Keb - Abisko.
Jag har inte gått där själv och undrar därför om ni som haft hund med er där haft bekymmer med tassarna, mest med tanke på vassa stenar och liknande.
Om ni har erfarenhet av hundskor, tala gärna om märke och för / nackdelar.
Vi har bara använt försvarets skyddssko och förutom att den modellen vi har är lite för stor så är jag inte helt nöjd med hur den fungerar.

Förslag på klövjeväska i bra kvalitet önskas oxå. Ju lättare ju bättre såklart, men med bra stöd mot kroppen.
 
Du kan jo sjekke denne siden. Kløven har i følge Lars Monsen vært svært god. (Men kanskje han fikk en gratis for å teste, og da er jo ytelsen i forhold til pris svært god!)

Gikk til Keb i sommer med hunden, men bare fra Nikkaluokta. Hunden hadde kløv, og fikk voldsomt med oppmerksomhet. Det var ikke alle som hadde sett at hunder kan bære ryggsekk. Selv har jeg alltid med sokker på turer, både vinter og sommer. Men jeg har aldri brukt sokkene noen gang. De er med bare i tilfelle en skade, og for å unngå søle og skitt i såret.

Langs stiene var ikke steinene særlig skarpe, men litt verre var det opp til selve Kebnekaise, vi gikk västra leden. Men noe problem hadde ikke min hund i alle fall, jeg har en stor Border Collie på ca 30 kg.
 
Otto Støver;401915 sa:
Du kan jo sjekke denne siden. Kløven har i følge Lars Monsen vært svært god. (Men kanskje han fikk en gratis for å teste, og da er jo ytelsen i forhold til pris svært god!)
Vad jag vet så tar Monsen endast emot prylar gratis och testar. Tycker han sedan att de är skit så talar han tydligt om det så var han nöjd så blir nog vi det också...
Vet du vad det är för pris på TOGO-klöven?
Jag hittar ingen prislista på deras sida.

Vad gäller tossor (sockar) så finns det så många olika som skiljer lite i material, höjd, fästannordning osv.
Pröva den du får tag på. Passar den inte så vet du vad för skillnad du skall fråga efter.
 
Klövjeväska

Hej!

Jag tycker att Wenaha dog pack är en utmärkt klövjeväska för mina Malamuter. Vet dock ej vilket företag som säljer märket i Sverige (kanske Häromi?) då jag har köpt mina väskor i USA. Val av klövjeväska kanske också beror på vilken ras du har? Vissa modeller kanske passar små eller stora raser bättre?

Jag har vandrat sträckan du är intresserad av med mina hundar och de har aldrig fått några tassproblem. Det är dock viktigt att klorna är välklippta före vandringen och att kanske vänja hunden vid grus och sten några veckor innan - särskilt om hunden har mjuka trampdynor. Vissa partier längs leden är steniga men överlag tycker jag att sträckan fungerar mycket bra med hund. På vissa ställen behöver hunden passera smala broar samt smala övergångar på spång. Om din hund ej är van vid sådant kan dessa moment vara bra att öva på i förväg.

Ett tips - ta med ett myggmedel som fungerar bra på din hund!

Önskar dig en härlig tur i fjällen!
 
Tack för tipsen.
Ska kolla upp lite modeller, just nu verkar Ruffwear intressantast, inkl deras skor.
Hunden är en Aussie-tik som är certad räddningshund, så lite rangliga underlag är inga bekymmer.
Tassarna är inte mer känsliga än normalt, men jag vet ju hur vasst och besvärligt det kan vara.
VIll ju inte ställa till något för vovven och absolut inte bära hem henne :)
 
Vi klövjade våran aussietik när vi gick runt kebne i sommar. Använde en Ruffwear Palisade Pack som funkade bra! På den kan man ta lös väskorna och bara använda selen, kan vara praktiskt ibland vid tex vad. Vi hade med tasssockar som inte användes. Tror att hunden tappar lite grepp med sockorna på, men det beror kanske också på vilka sockor man använder.

Hunden klarade turen galant, trots ett ganska krävande tur. Aussiesar är ju fenomenala i terräng! Det enda tillbudet vi hade var när hon fastnade med tassen mellan två spångar när hon skulle hoppa ner i jocken för bad. Hon blev lite stel, men vi tog en vilodag och sen var hon redo igen.

Grymt kul att kunna ta med hunden till fjällen!
 
Skor...

Har prövat en del modeller av hundskor nu när min gamle schäfer kommit upp i åren. Till baktassarna passar de flesta bra men framtassarna är lite klurigare. Har prövat flera olika modeller Jokke, Neopaws, Ruffwear. Den som fungerar bäst på min jycke är en Neopaws när man klippt till ett hål för "tummen" som annars ligger och skaver med klon mot skinnet.
Sen slits skorna rätt bra och håller kanske 2-3 månader om man använder dom flitigt. Mitt tips är att kolla in utländska försäljare på nätet när man vet vilken storlek man har på hunden. De senaste Ruffwear en jag beställde från USA låg på 450:- när dom ligger på 700 här hemma. Tänk på att det ofta skiljer på storlek mellan fram och bak...
/
 
Nu är väska vald och utprovad i närområdet, det blev en Ruffwear Approach.
Det blir nog deras skor eller de föreslagna Neopaws. Dom ska med mest ifall att.

Tack för tipsen.
 
Hej!
Jag vandrade med min jakt labb i keb 2007, otroligt härligt! Dock tycker jag ruffwere är rent ut sagt värdelösa. Jag köpte en sådan från naturkompaniet, hunden får största vikten mitt på ryggen istället för att lägga största vikten över främre delen av hunden. Jag har själv sytt om väskan totalt, vänt på själva säckarna så tyngdpunkten ligger bättre, vaderat själva selen (med teddytyg) som annars har hårda plastpartier som skaver på hunden och dessutom gjort om själva passformen på selen. Det skall dock tilläggas att jag vet att de kommit ut men en ny version av den väskan (2008) och jag har inte provat den.
 
Vad gäller tassarna hade min hund inga problem. Jag köpte några billigare hundskor som jag tog på henne på kvällen efter att jag rengjort tassarna och smörjt in dem med jagalätt. Det gjorde dels att tältduken inte förstördes av tassarna och dels slickade hon inte bort salvan. Ett tips är att ta med en hundhandduk, det är lätt att det blir sursår, luften är väldigt fuktig och det regnar nästan hela tiden. Jag tycker inte att man ska ha skor på hunden under själva vandringen.
 
Hej!
Jag vandrade med min jakt labb i keb 2007, otroligt härligt! Dock tycker jag ruffwere är rent ut sagt värdelösa. Jag köpte en sådan från naturkompaniet, hunden får största vikten mitt på ryggen istället för att lägga största vikten över främre delen av hunden. Jag har själv sytt om väskan totalt, vänt på själva säckarna så tyngdpunkten ligger bättre, vaderat själva selen (med teddytyg) som annars har hårda plastpartier som skaver på hunden och dessutom gjort om själva passformen på selen. Det skall dock tilläggas att jag vet att de kommit ut men en ny version av den väskan (2008) och jag har inte provat den.

Inget av det du beskriver stämmer med den väskan jag har.
Den verkar passa utmärkt pâ hunden utan nâgra modifieringar.
Jag lovar att âterkomma efter första längre turen med ett omdöme.
 
Har själv en klövja från www.snowdogs.se och den är verkligen kanon. Jag tycker att de andra klövjor jag har sett i affärer är inte i samma division som denna klövja. Jag har en schäferhanne av lite mindre modell (mankhöjd 62cm) och en mediumstorlek passar perfekt. Hunden verkar vara helt oberörd av väskan när han rör sig. Jag kan verkligen rekomendera den.
 

Liknande trådar