vilken ras?

Eu passet kostar olika beroende på var det köps. Det tyska vi har för en hund kostade 3 €. De Schweiziska kostade ca 18 €. Olika papperskvalitet :).

Reglerna är ofta likande och gäller för EU Kontinenten, GB och Irland har specialregler.

Hunden ska vara chippad och vaccicnatinen du MÅSTE ha är Rabies.

De flesta hundägare vaccinerar dessutom mot

Staupe
Leptospirose
Parvovirose
Zwingerhusten (vet inte vad det heter på svenska men har med hosta att göra).

Ofta med en Kombivaccination.

Till detta bör hundarna avmaskas regelbundet.

Och som Gunnar säger, det är återresan till Sverige som är 'komplicerad'. Med diverse intyg och tester.

Hundliv på kontinenten har en del fördelar. Man kan i många länder ta med sig hundarna på restauranter och i affärer (ej livsmedel, fast en gång såg jag i frankrike en hund som höll vakt inne i ett charketuri :cool:.
 
Hundliv

När jag var på bibblan hade jag turen att kunna lägga vantarna på 2000 års upplaga av tidningen Hundliv. En väldigt oglassig och trevlig tidning (jämfört med de tidningar som fanns på Pressbyrån (vem vill läsa om kändisarnas hundar?)). Där kunde jag läsa om det mesta vad gäller hundägande, om språket i vargflockar, varför hundar gör si eller så, hur man kan träna och så vidare. Intressant! Nu börjar jag förstå mycket mera av bekantas hundar som har problem med olika saker.

Jag läste i Hundliv, apropå utlandsresor, att det finns en mask som sprids via myggor. Masken lägger sig i hjärtat på hunden, och symptomen visar sig när masken är färdigvuxen. Då har det gått ungefär 7-8 månader, och då måste man göra något åt saken. Om masken dör är det stor risk att hunden dör också! Kan vara bra att känna till denna parasit ifall man har varit/är utomlands och hunden får konstiga symptom.
 
Hundkompis

Hej, kan varmt rekommendera samojed. Har haft samojed själv i 15 år. Hänger med på allt, fungerar till allt. Med träning fungerar den bra lös också (precis som vilken annan ras som helst. Samojeden har inget vakt i sig och är en social och jättetrevlig ras.
 
det är en hanvalp från

Koivulehdon´s kennel

spritter av lycka!!!!!

.....har bara svårt att komma på ett namn åt honom.....jag skulle gärna vilja ha något samiskt.........undrar vad vän, eller kammrat heter på samiska......
 
Det låter som om du skulle ha en alakan husky som det bara är husky och inte fågel korsning, mina är då social inga problem att ha lösa om man bara tränar dom och låter dom vara lösa, dom drar man kan sätta väsker på dom, men dom vet inte vad vakt innebär, lika glada åt alla
 
Det finns bara en rasgrupp att titta på och det är:
GRUPP 8
STÖTANDE HUNDAR, APPORTERANDE HUNDAR och VATTENHUNDAR.

För mig finns det ju bara två hundar som kommer från den gruppen, och det är
Golden retriever och Cheasapeake bay retriever.

Retrievers är så underbart mysiga hundar....
 
Hej!

Efter att ha läst denna tråd så kan mitt tips vara att man inte ska fråga andra om vilken hund man ska köpa. Alla som svarat hävdar att det är fel på alla raser utom den man själv har och ens egna hund, oavsett om den är en ful pudel, en fet labrador, eller vad det må va så bits den inte och den är jättesnäll. Sure thing!
Köp en hund som är som du!
Är du mycket eller rent av bor i norra Sverige- köp en med päls.
Jagar du- köp då en jakthund.
Men framför allt så blir hunden till den du uppfostrar den till!
De flesta som svarat har gjort en bedömning på en hundras efter att de mött en individ, och det är just vad den är: en individ som inte kan representera en hel ras.
Mitt råd är att åka på nån stor utställning typ Stora Sthlm och gå runt och kika på raser, men gå inte på allt snack från ägare och rasrepresentanter.
 
Grattis till hunden!

Tänkte bara gratta! Alltid kul med någon som väljer en av lapphundsraserna. Har själv en svensk lapphund och är väldigt nöjd, lappska vallhunden kanske är lite bättre (storleksmässigt) om man vill dra släde och så. Min hane är rätt liten, men dra mig på skidor ska han få börja göra i vinter!

Lycka till med hunden och gå med i svenska lapphundsklubben om du inte redan gjort det! Som jag fattat känner sig lappska vallhundarna lite förbisedda så det är ju bra om fler av er trycker på lite inom klubben!

Ett tips till andra lapphundsintresserade:

http://www.slk.nu
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
furir Vilken skackel? Hundsport 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.