Vilda djur Fåglar, Varg, Hare?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-07-29, 14:34
twri twri är inte uppkopplad

Det här kanske kan ge någon ledtråd: http://www.allehanda.se/angerm ... rken-pa-trad
Svara med citat
Gammal 2016-07-29, 15:50
TROY GARNER TROY GARNER är inte uppkopplad

Det är hjortdjur , hittade sådana färska längs bohusleden en vinter men dom satt väldigt högt upp så jag anade vintervaken ilsken björn eller lodjur....

Det ser ut att vara gjort av nått stabilt ilsket djur men är inte det.

Å andra sidan för 3 veckor sedan längs bohusleden hittade jag nått intressant i avförningsväg...Norra delarna och en riktigt öde avstickare - fast det är en annan historia
Svara med citat
Gammal 2016-07-30, 13:51
GKB GKB är inte uppkopplad

Tack! Jag har skickat ett mail med foton till Länsstyrelsens Viltvårdsenhet och Gunnar Ledström som handhar dessa frågor! Han har haft semester men borde vara på jobbet igen på måndag!
Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 09:23
GKB GKB är inte uppkopplad

Fick följande svar nu på morgonen från Länsstyrelsens Viltvårdsenhet:

Hej Kerstin!
Svårt att exakt bedöma på bilder vad som gjort detta. Men spontant tycker jag det ser ut som fejningsskador av hjortdjur…troligen kronhjort eller rådjur, mindre troligt älg. Typisk årstid nu när de flänger av basthuden från sina horn. Det blir rejäla rispor av sådana skador. Träd som björnar brukar klösa på är ovanligt att hitta och dessa skador sitter som regel mycket högre upp på trädstammen då de står på bakbenen och sträcker upp frambenen för att klösa på stammen. På en av bilderna ser man hårsstrån som jag tycker påminner om hår från hjortdjur…alltså de är ljusa och raka i formen. Hår från björnar är tunnare och har mer ”lockigt” utseende. Lo tror jag man kan utesluta. Klösmärken på träd från lodjur blir aldrig så omfattande som de skador som bilderna visar. Jag tror att det med all säkerhet kan röra sig om en rejäl råbock som fejat sina horn mot trädet.

Mvh

Lars Wiklund
Viltförvaltare

Länsstyrelsen Västernorrland
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:11.

Logga in

Tips!