Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Den första åtgärden undertecknad hade gjort - ta bort tumknoppen.

I övrigt en fin kniv. Jag har 530 modellen och den är kanon. Skär som laser är extremt lätt. Om jag minns rätt så väger den bara 54 g.





~Paul~

Tyvärr, alltför mycket stickvapen över designen för min smak.
Men lätt som en fjäder är den...;)

/Lux
 
Tyvärr, alltför mycket stickvapen över designen för min smak.
Men lätt som en fjäder är den...;)

/Lux
Man kan lätt bli lurad av utseendet :). Jag ropade in den här kniven på Trattis med vetskap om att den i princip skulle hamna direkt i samlingen och inte användas. Detta pga de skälen som du nämner, nämligen att den ser mer ut som ett stickvapen än en kniv som faktiskt är bra på att skära.

Döm av min förvåning när kniven visade sig skära som ett lasersvärd! Slipfasen är så extremt tunn att den formligen glider igenom de flesta materialen. Testade bl a på en fritt liggande tomat. Den lyckades jag filea utan problem.

Att kniven är extremt lätt och stoltserar med Axis-lock är inte helt fel :). Allt som allt är jag mycket nöjd med mitt köp ;).

~Paul~
 
Tog en bild på några knivar jag har i min ägo. Med undantag för de två Marttiini högst upp, så är det enbart bruksknivar.
Jag har som synes gjort ändringar på ett par av dom. Alla har provats men det är ingen av dom som jag är 100% nöjd med. Vissa är suveräna att rensa fisk med men är urusla att bre mackor med, osv.
Min fråga är: Vilken är bäst och i så fall varför?
 

Bilagor

  • DSC_0939.jpg
    DSC_0939.jpg
    43.4 KB · Visningar: 866
Min fråga är: Vilken är bäst och i så fall varför?
Många mycket användbara märken och modeller. Grattis till en fin användarsamling.

Tyvärr är din fråga omöjlig att svara på eftersom i princip alla knivar tillverkas med tanke på ett specifikt användningsområde. Av denna orsak är de därför olika bra på olika grejer.

Vi kan ta bort Normark Super Swede direkt ur jämförelsen eftersom den till skillnad från de andra är en fällkniv. Så i sin klass är den bäst ;).

Om du nu skulle tvinga mig under vapenhot att välja en enda kniv så hade det trots allt blivit Fälllkniven F2.

~Paul~
 
Tog en bild på några knivar jag har i min ägo. Med undantag för de två Marttiini högst upp, så är det enbart bruksknivar.
Jag har som synes gjort ändringar på ett par av dom. Alla har provats men det är ingen av dom som jag är 100% nöjd med. Vissa är suveräna att rensa fisk med men är urusla att bre mackor med, osv.
Min fråga är: Vilken är bäst och i så fall varför?

Jag skulle svara Mora 2000, orsakerna är flera:
- Jag är vänsterklypa, slidan kan bäras på både höger och vänstersida utan problem.
- Lätt att få, och hålla mycket vass.
- Rensar fisk fint och skär falukorven och brer mackan lika bra.
- Funkar bra i kyla och som våt, även säker att använda "Fiskslämmig" om man håller den som man ska.
- Inget problem att kapa slanor genom att skära av dem, handtaget passar min hand bra så man får inte ont efter ett tag som kantiga kan göra.
- Har "Bonkat" endel men inte våldsamt grov eller kvistig ved och.det har funkat.
- Är så pass billig att man vågar använda den!
- Ingen riccaso ;-)

Minus är:
- Lätt, inget att använda att hugga med (å andra sidan slipper man bära skrot vikt som kanske behövs 1-2 ggr per sommar...)
- Längd och spets som sätter gränser för finsnideri (OK, jag vet att det inte är en Nusnäs!)
 
Just F2 är ett nyinköp som jag bara använt i köket än så länge. Jäkligt behändig är den i alla fall. Jag räknar med att en ska tjänstgöra under mina fiskefärder kommande sommar. Förutom fiskrensning, tror jag nog att den ska duga bra till att tälja grill och kaffepinnar också.
En kaffepinne är alltså en pinne som man använder till Trangias kaffepanna, den med fast skaft. Man trär in pinnen i handtaget och in i elden med pannan. Stadigt och fint!
Det är väl slipningen av f2 som gör mig en smula fundersam. En konvex egg med recurve kan bli lite besvärlig. Kanske måste jag uppdatera mina slipverktyg också. Utgifter, utgifter ;)
 
Jag skulle svara Mora 2000, orsakerna är flera:
- Jag är vänsterklypa, slidan kan bäras på både höger och vänstersida utan problem.
- Lätt att få, och hålla mycket vass.
- Rensar fisk fint och skär falukorven och brer mackan lika bra.
- Funkar bra i kyla och som våt, även säker att använda "Fiskslämmig" om man håller den som man ska.
- Inget problem att kapa slanor genom att skära av dem, handtaget passar min hand bra så man får inte ont efter ett tag som kantiga kan göra.
- Har "Bonkat" endel men inte våldsamt grov eller kvistig ved och.det har funkat.
- Är så pass billig att man vågar använda den!
- Ingen riccaso ;-)

Minus är:
- Lätt, inget att använda att hugga med (å andra sidan slipper man bära skrot vikt som kanske behövs 1-2 ggr per sommar...)
- Längd och spets som sätter gränser för finsnideri (OK, jag vet att det inte är en Nusnäs!)
Mora 2000 är en av dom jag ändrat på lite. Tycker den är bättre på abborr-rensning nu. Dock har den tappat lite i grenen mack-bredning. En riktigt bra allround hursom.
 
Just F2 är ett nyinköp som jag bara använt i köket än så länge. Jäkligt behändig är den i alla fall. Jag räknar med att en ska tjänstgöra under mina fiskefärder kommande sommar. Förutom fiskrensning, tror jag nog att den ska duga bra till att tälja grill och kaffepinnar också.
En kaffepinne är alltså en pinne som man använder till Trangias kaffepanna, den med fast skaft. Man trär in pinnen i handtaget och in i elden med pannan. Stadigt och fint!
Det är väl slipningen av f2 som gör mig en smula fundersam. En konvex egg med recurve kan bli lite besvärlig. Kanske måste jag uppdatera mina slipverktyg också. Utgifter, utgifter ;)

Det finns många sätt att slipa konvexa eggar. Den enklaste varianten är att använda ett våtslippapper med en strävhet på ca 2000 och med en gammaldags musmatta som underlag:

Personligen bryr jag mig inte om allt detta utan slipar som om det vore en vanlig rak egg. I samband med strigling så blir eggen i alla fall konvex, så varför krångla till det ;).

http://www.youtube.com/watch?v=nnkl1BRRrSQ

~Paul~
 
Man kan lätt bli lurad av utseendet :). Jag ropade in den här kniven på Trattis med vetskap om att den i princip skulle hamna direkt i samlingen och inte användas. Detta pga de skälen som du nämner, nämligen att den ser mer ut som ett stickvapen än en kniv som faktiskt är bra på att skära.

Döm av min förvåning när kniven visade sig skära som ett lasersvärd! Slipfasen är så extremt tunn att den formligen glider igenom de flesta materialen. Testade bl a på en fritt liggande tomat. Den lyckades jag filea utan problem.

Att kniven är extremt lätt och stoltserar med Axis-lock är inte helt fel :). Allt som allt är jag mycket nöjd med mitt köp ;).

~Paul~
Kul att höra att du är nöjd med kniven. Det går ju inte att komma ifrån att kniven är vacker på sitt något high tech-maskinella och morbida sätt...;)
Jag har också köpt knivar jag "vet" kommer att hamna på hyllan bara för att jag gillar dem på något sätt...;)

/Lux
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.