Ny bakfälg

Jag håller på med lite småfippel på min touringcykel, och det är dags för ett nytt bakhjul. 36 ekrat på ett lx eller xt nav, frågan är bara vilken fälg jag ska välja.
Har sneglat litet på cyclecomponents.com, jag har redan en mavic d521 CD fram, och det lutar åt att det blir ett likadant bak. Eller kanske ett Alex, DX32 26, 36h.

Är det någon där ute som har synpunkter?? Hjulen kommer att rulla i Sydamerika efter hjul.

Helmet or die!
John
 
Johnboy; sa:
Är det någon där ute som har synpunkter?? Hjulen kommer att rulla i Sydamerika efter hjul.


För egen del skulle jag satsa på Mavic 721 el 717 ceramic, dt-ekrar, och xtr. Ceramichjul håller mycket längre, och XTR-nav har rostfria kulur, är lätta och idiotsäkra, och kan gå hur långt som helst.

Idag har faktiskt skivbromsar blivit så driftssäkra att jag skulle överväga att ha dem på en ny långfärdscykel.

Per
 
521

tack för dina svar Per!

Är 721 fälgen en uppgradering av 521 fälgen?

Jag tror också på ceramic, speciellt eftersom framhjulet har ceramic beläggning. Vad tror du om att låta ECI i Stockholm bygga hjulen?

Tack!/JOhn
[Ändrat av Johnboy 2005-03-31 kl 22:07]
 
Re: 521

Johnboy; sa:
Är 721 fälgen en uppgradering av 521 fälgen?
Vet ej, de har varit så många sifferkombinationer, har haft 517 och 618 själv. För en långresa skulle jag satsa på den lite kraftigare.
Jag tror också på ceramic, speciellt eftersom framhjulet har ceramic beläggning. Vad tror du om att låta ECI i Stockholm bygga hjulen?

Ja, ceramicfälgar håller i allmänhet mycket längre, fälgar kan slitas fort särskilt om det är bergigt och smutsigt.

Vet inget om ECI. Vi har låtit Cykelcity, i Lund och Göteborg bygga våra, utom det sista som byggdes av Cykloteket, och jag tror faktiskt att det var Phil Mc Naughton (alias Dr Spoke) som byggde det. Han jobbade där då. Dessa byggen har varit perfekta. Så för egen del skulle jag vända mig till Dr Spoke eller Cykelcity. Inte för att jag tror att ECI är dågliga utan därför att de byggt bra hjul åt mig tidigare så jag kan vara säker på att det blir bra.

Per
 

Guest

Gäst
Ännu bättre är naturligtvis att ha både fälg- och skivbromsar!
 
biketivist; sa:
Ännu bättre är naturligtvis att ha både fälg- och skivbromsar!

Möjligen för fyrhänta;)

Det är många gånger när jag haft fälgbromsar jag önskat att jag istället hade haft skivbromsar, eftersom fälgarna inte blir glödheta i långa utförslöpor. Men jag kan aldrig säga, att jag längtat efter fälgbromsar när jag haft skivbromsar.

Per
 

Guest

Gäst
Jag ska ha både och.
Fälgbroms fram, med handtag uppe på racerstyret, och sen skivbroms fram och fälgbroms bak, med handtag på "böjarna" på racerstyret.
 
jag vet att Phil har byggt expeditionshjul förr som hållit sig spikraka även efter att cykeln ramlat ner i glaciärsprickor.

Jag tycker D521 verkar lite overkill. 721 tror jag är nya namnet för gamla F519. Jag tycker det låter som en vettigare fälg för ändamålet, om du inte tror att klassikern 717/X517 håller.

Hetast tips: diskutera saken med Phil direkt, 08-227805
 
biketivist; sa:
Jag ska ha både och.
Fälgbroms fram, med handtag uppe på racerstyret, och sen skivbroms fram och fälgbroms bak, med handtag på "böjarna" på racerstyret.

Har man så extrema behov tycker jag man ska överväga Shimanos nyligen lanserade Saint Dual, som har två 203 mm skivor på framhjulet och en 255 mm på bakhjulet. Oslagbart i långa utförslöpor, t o m full lastade tandemhojar ska kunna klara alper utan överhettning.

Saint gruppen är pålitligheten själv, så det finns ingen anledning att ha dubbla system.

Per
 

Guest

Gäst
Det handlar inte om extrema behov.
Tråkigt att stöta på så trångsynta människor var jag än diskuterar detta och liknande saker.

Det handlar naturligtvis om att kunna bromsa oavsett om jag håller uppe på styret, i en avslappnad position, eller om jag håller nere i "böjarna".
Plus att slippa stanna direkt om en av bromsarna slutar fungera under färd. Då har jag fortfarande full broms tills passande avfart eller liknande.

Inget konstigt eller "extremt" alls!

Edit:
Bak kan jag inte ha skivbroms. Idiotramen jag har saknar fästen för det bak.
(Jo, jag vet att det finns lösa fästen man skruvar på, men på den platsen sitter just nu ett stöd...)
 
oxr; sa:
Jag tycker D521 verkar lite overkill. 721 tror jag är nya namnet för gamla F519. Jag tycker det låter som en vettigare fälg för ändamålet, om du inte tror att klassikern 717/X517 håller.

Vad menar du med att D521 är overkill?
Vad är skillnaden mellan 721 och 717?

Vad fasen står alla siffror för??

Helmet or die! John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bulgakov bakfälg/hjul Långcykling 7
finta Byta bakfälg Långcykling 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.