Beteende vid möte med rådjur och älg

Jag cyklar ofta på traktorvägar och skogsvägar i relativt höga hastigheter (20-30 km/h) nu när det är mörkt. Idag stötte jag på en hel flock rådjur som stod på vägen, när jag cyklade mot dem sprang de in i skogen. Jag antar att de blev rädda av min lampa, men jag vill inte hamna i en sådan situation så att djuren uppfattar mig som ett hot.

Jag är speciellt oroad om jag lyckas skrämma en älg. Då kan det gå riktigt illa.

Hur skall jag bete mig för att djuren inte skall uppfatta mig som ett hot? skall jag stanna, ska jag släcka lampan, skall jag ropa för att skrämma iväg dem osv?

Kan man på något sätt se på beteenden om djuren känner sig hotade?

Tacksam för svar!
 
Klart de ska se dig som ett hot annars kommer du för nära. Jag brukar klappa med händerna och prata med djuren. Se till att inte blockera deras flyktväg. Det är skillnad mellan att tränga djur och att utgöra ett hot. Man kan också komma mellan djur och deras avkomma. Så ser du en älg ska du titta efter om den är ensam. Det är egentligen bara älg och grävling jag har haft situationer med. Vildsvin har dragit på min ring som jag vallar runt tältet. Varg och björn inger respekt men har inte träffat på dem. Vill du komma nära rådjur kan du stå stilla. Då kan de ibland komma fram för att se vem du är. Minsta lilla rörelse så drar de.
 
Ingenting

Både älg och rådjur uppfattar alltid dig som ett hot och får oftast vittring av dig långt innan du ser dem, då kommer dom fly vilket dom i stort sätt alltid gör. Älgar kan gå till attack om den har kalvar och du hamnar mellan kon och kalven men det händer väldigt sällan att dom skulle göra något även i den situation. Du kan märka på en älg att den är irriterad om den vicker bak öronen. Men risken att du skulle bli anfallen är typ noll.

//Anton
 
Senast ändrad:
Jag kom gående längs en stig en gång , jag hade släckt pannlampan och följde stigen med stjärnhimlen som syntes längs den.

Man såg inget frammåt eller så men helt plötsligt hörde man ett grovt fnys framför mig kanske 15m.
Jag fortsatte men tände pannlampan.

Haha stod en stor älg där med öronen bakåtslickade,huvet nedsänkt och glodde på mig.
Vi stod stilla så 10 sekunder så gick den några meter av stigen och vände sig och glodde på mig.

Nu var inte öronen bakåtfällda så jag gick bara förbi - den sket imig men var la lite småsur
över att den blivit avslöjad av att gå längs slingorna för och spara energi.

Detta var i Sisjön och är ju dom här ganska människovana Kållerds/Mölndal/Sisjöälgarna.
 
Om man vill störa minimalt, så är det bättre att se till att man hörs, då får djuren alltid tid att gå undan utan att överraskas
 
Häng en liten bjällra på cykeln så du hörs när du kommer så hinner djuren undan innan du kommit för nära

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 
Glöm inte vad björnspillning med bjällror i betyder;)

Cykel är lite lurigt för är stigen, vägen jämn kan det gå tyst och då blir djuren överraskade. Så länge du inte är inom sparkzonen kommer rådjur och älg att vika. Skadade djur som ligger på backen skall man hålla sig rejält ifrån, det kan gå fort. Larma markägare/polisen så sänder de ut skyddsjägare. Märk ut platsen så att spåraren har någonstans att börja.
De flesta djur går undan, men äpplefulla älgar och skadade djur skall man se upp med.

go tur
 
Min rekommendation är att ha med sig kamera, då kommer man aldrig nära några djur. Undantaget är om man har den undanstoppad, då kan man få närkontakt med kritter som dock ofelbart försvinner i god tid innan man fått upp kameran.

;)
 
Rådet som ges vid älgmöten är att stå still, men... I somras mötte vi en älg i Änggårdsbergen där älgarna borde vara rätt vana vid människor. Vi hade hundar med oss och lät en hel del, plötsligt dyker en älg upp i skogen framför oss och kommer upp på vår väg. Huvudet sänkt, öronen bak och ökade farten mot oss. Älgen hade gott om tid att upptäcka oss innan och vi hade aldrig märkt den om den stått kvar i skogen. Vi tvärvände och skyndade oss därifrån, men älgen kom efter oss. Efter en bit försvann den så allt gick ju bra men man kände sig inte så kaxig... Och i det läget hade det inte varit ett alternativ att stå kvar. Kanske var det en mamma som hade sin kalv längre in i skogen men vi såg ingen. Eller så var det en älg som ville kolla in oss lite närmre...
 
Min rekommendation är att ha med sig kamera, då kommer man aldrig nära några djur. Undantaget är om man har den undanstoppad, då kan man få närkontakt med kritter som dock ofelbart försvinner i god tid innan man fått upp kameran.

;)

Ja - eller att bara helt enkelt väldigt gärna VILJA se dem funkar oxå..!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.