Är alla renar ägda av någon?

Det här ligger ju hyfsat nära trådens kärna.

Hur är det egentligen?
Hur regleras vem som har möjlighet att äga renar?

De "svenskar" som äger renar, hur regleras deras ägande?

De "svenskar" eller svenskar utan apostroftecken som jag föredrar att kalla dom är jordbrukare som även är renägare utan att vara samer. Deras renar finns i koncessionssamebyar. Antalet koncessionssamebyar är 8 stycken och de ligger alla i Norrbotten län. Nedanför lappmarksgränsen i Kalix och Torne älvdalar, i dessa kan samer få tillstånd (koncession) av Länsstyrelsen för att driva renskötsel året om. Tillståndet innefattar rätt att sköta renar åt dem som äger eller brukar jordbruksfastigheter i området. Förutsättningen för denna typ av renskötsel är att den är till gagn för ortsbefolkningen.
 
De "svenskar" eller svenskar utan apostroftecken som jag föredrar att kalla dom är jordbrukare som även är renägare utan att vara samer. Deras renar finns i koncessionssamebyar. Antalet koncessionssamebyar är 8 stycken och de ligger alla i Norrbotten län. Nedanför lappmarksgränsen i Kalix och Torne älvdalar, i dessa kan samer få tillstånd (koncession) av Länsstyrelsen för att driva renskötsel året om. Tillståndet innefattar rätt att sköta renar åt dem som äger eller brukar jordbruksfastigheter i området. Förutsättningen för denna typ av renskötsel är att den är till gagn för ortsbefolkningen.

Rätta mig om jag har fel. Men visst krävs medlemsskap i sameby för att bedriva renskötsel? Och visst är detta medlemsskap avhängigt att man blir antagen av samebyns nuvarande medlemmar?
 
Rätta mig om jag har fel. Men visst krävs medlemsskap i sameby för att bedriva renskötsel? Och visst är detta medlemsskap avhängigt att man blir antagen av samebyns nuvarande medlemmar?

Det är viktigt att komma ihåg att en sameby inte är en fysisk by som man kan flytta till eller ifrån. Det är en beteckning på en ekonomisk sammanslutning. Röstetalet eller makten i den ekonomiska sammanslutningen bygger på antalet renar, på samma sätt som ägarandelen i andra ekonomiska sammanslutningar bygger på hur stor ägarandel varje delägare har. Renarna är den ekonomiska insatsen i sammanslutningen.
Precis som i företag och ekonomiska föreningar så avgör de befintliga delägarna vilka som får bli nya delägare.
 
Det är viktigt att komma ihåg att en sameby inte är en fysisk by som man kan flytta till eller ifrån. Det är en beteckning på en ekonomisk sammanslutning.

Jag vet

Röstetalet eller makten i den ekonomiska sammanslutningen bygger på antalet renar, på samma sätt som ägarandelen i andra ekonomiska sammanslutningar bygger på hur stor ägarandel varje delägare har. Renarna är den ekonomiska insatsen i sammanslutningen.
Precis som i företag och ekonomiska föreningar så avgör de befintliga delägarna vilka som får bli nya delägare.

Så därför har de som redan finns i nöringen absolut makt i att låsa ute andra. SÅ fungerar det inte med fiskare, åkare, bilbyggare eller någon annan branch som jag känner till.

Dvs vi har en särbehandling.
 
Jag vet

Så därför har de som redan finns i nöringen absolut makt i att låsa ute andra. SÅ fungerar det inte med fiskare, åkare, bilbyggare eller någon annan branch som jag känner till.

Dvs vi har en särbehandling.

Vi har varit överens i de senaste inläggen, RENSKÖTANDE SAMER har exklusiva rättigheter. Majoriteten av ALLA SAMER har det inte. Jag har aldrig hävdat nåt annat än att näringen särbehandlas, men det gör andra näringar också, och detta sker på basis av statliga beslut. Staten har dock inte gett särskilda rättigheter baserade på ursprung till andra än renskötande samer.

Det finns en hel del annat att diskutera vad gäller demokrati, jämställdhet och annat i den samiska kulturen som borde lyftas upp på bordet innan staten ytterligare ger självbestämmande men då kommer vi rejält OT i tråden. Men vi kräver större större assimilering till nationella normer av flyktingar än av samer.
 
Consono:
Jag skrev svenskar inom citat för att det var just ett citat från tidigare inlägg. Annars tror jag svenskar i det här sammanhanget är ett mindre lyckat begrepp, man kan ju exempelvis vara same och svensk (svensk medborgare t ex).

Ekonomisk sammanslutning, avser det nåt annat än en ekonomisk förening?
Vad avser det rent juridiskt?

Återigen, om jag har en ren, och inte vare sig hävdar att jag är same eller har renmärke, vad händer då?
Kan jag åtalas, eller är det bara så att jag inte kan låta min ren springa omkring på annans mark?
 
Vi har varit överens i de senaste inläggen, RENSKÖTANDE SAMER har exklusiva rättigheter. Majoriteten av ALLA SAMER har det inte. Jag har aldrig hävdat nåt annat än att näringen särbehandlas, men det gör andra näringar också, och detta sker på basis av statliga beslut. Staten har dock inte gett särskilda rättigheter baserade på ursprung till andra än renskötande samer.

Det finns en hel del annat att diskutera vad gäller demokrati, jämställdhet och annat i den samiska kulturen som borde lyftas upp på bordet innan staten ytterligare ger självbestämmande men då kommer vi rejält OT i tråden. Men vi kräver större större assimilering till nationella normer av flyktingar än av samer.

Jopp, och är det inte där pudelns kärna befinner sig?

Visst finns det puckon till allmänrasister som hackar på samer just för att de är samer, men den ständiga källan till friktion mellan "svenskar" och "samer" är just rennäringen och dess villkor. Och där är skiljelinjen i första hand ekonomisk och inte etnisk.
 
Vi har varit överens i de senaste inläggen, RENSKÖTANDE SAMER har exklusiva rättigheter. Majoriteten av ALLA SAMER har det inte. Jag har aldrig hävdat nåt annat än att näringen särbehandlas, men det gör andra näringar också, och detta sker på basis av statliga beslut. Staten har dock inte gett särskilda rättigheter baserade på ursprung till andra än renskötande samer.

Det finns en hel del annat att diskutera vad gäller demokrati, jämställdhet och annat i den samiska kulturen som borde lyftas upp på bordet innan staten ytterligare ger självbestämmande men då kommer vi rejält OT i tråden. Men vi kräver större större assimilering till nationella normer av flyktingar än av samer.

Tack. ja vi är i detta överens. Huruvida det är en bra eller dålig särbehdnaling är en annan fråga. Jag ville vara säker på att jag förstod faktat.
 
(GustavOh)
Skillnaden beror troligen på resonemang kring traditioner och vem som var var först osv.

Det är troligen inte mycket av dessa resonemang som kan kallas rationella, men det är inte heller lätt att rent rationellt säga exakt hur det borde vara.

Men rennäringen är kanske en företeelse som verkligen är pudelns kärna. Den ska bedrivas p g a bevarandet av kulturell tradition (såvitt jag förstår) och får därmed en särställning gentemot annan företagsamhet, samtidigt så kan man konstatera att det är ganska stor skillnad på nuvarande rennäring, och på hur rennäringen såg ut för hundra år sen, eller tvåhundra eller trehundra. Vilket i sin tur är ganska rimligt - men urholkar traditionsargumentet.
 
Jopp.

Men för att reda ut konflikter och inte spä på dom är det ju viktigt att se dom för vad de är.

Det finns en konflikt mellan å ena sidan renägare (som råkar vara samer) och å andra sidan turister och idkare av andra näringsgrenar (som identifiera sig som "samer", "svenskar", "norrmän" eller "hårdrockare")

I den konflikten kommer en massa fulargument farandes som egentligen inte har med saken att göra enligt principen "slänger man tillräckligt mycket skit ser ingen grundproblemet"
 
Jag tror att rennäringen är en sak för sig - på sätt och vis.
Men tveklöst blandas rennäringen ihop med andra samiska företeelser av både de som gör det för att argumentera för rennäringen, eller för andra samiska företeelser, liksom de som är motståndare i samma eller närliggande frågor.

Det känns, när man formulerar sig, att det är ett känsligt ämne, men det blir det ofta när grupper som känner sig diskriminerade argumenterar, men i sin argumentation själva väljer att särskilja sig som grupp - vilket i grunden är diskriminerande...
 
Det borde bli bättre om man öppnar upp rennäringen för alla. Man borde satsa på en mångkulturell rennäring där man försöker få in "svenskar" och "nysvenskar" på samma sätt man har gjort med alla andra näringar inom landet.
Jag kan tycka det är rätt att de som har renar ska ha speciella fördelar men jag kan inte se någon anledning att rennäringen skulle vara något speciellt som bara samer kan hålla på med. Borde inte samma regler gälla för alla inom landet? Vill man satsa på rennäring så borde det vara fritt fram att göra det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skärgårdsbo Vilket djur är detta ? Vilda djur 3
plaskdaja Vad är detta för kryp? Vilda djur 8
stefan.svard Vad är detta ? Vilda djur 4
HajHI1231 Vad är detta för ibsekt på min säng? Vilda djur 0
NickeSkog Vad är detta för spillning? Vilda djur 5
tango Är det Gustav Grävling som bökat i min gräsmatta, eller? Vilda djur 3
Vivarium Vad är detta för spillning? Vilda djur 12
Alfman Vad är det för insekter Vilda djur 11
Beatles Vad är detta för skalbagge? Hittar flera inomhus.. Vilda djur 5
Karpaterna.se Vilket djur är detta? Vad har det ätit? Vilda djur 11
Mullersten Vilka insekter är detta? Vilda djur 1
jakeplisken Är det björnspillning runt knuten? Vilda djur 4
Kierkai Vilket djur är detta? Vilda djur 5
Igy Vad är detta djurspår? Vilda djur 2
Posse Vad är detta för insekt? Vilda djur 1
Mad-Man Vad är detta för djur? Vilda djur 4
Noogie Vilket djur är det? Vilda djur 8
annakari Vilken fågel är detta? Vilda djur 6
bobby_rimshot Vad i hela friden är detta för slags "bagge"? Vilda djur 2
friluftsrookie Flygande insekt, vad är det för sort? Vilda djur 1
ceciliaflink.lindgren Vilken fågel är det? Vilda djur 5
Jeppe1 Vad är detta för kryp? Vilda djur 3
erik8 Vad är detta för fjäril - klädmal?! (inte batman!) Vilda djur 1
janstj Jag är urkass.. Vilda djur 3
Christheblizz Vad är detta för fågel samt insekt (varning för creepy bild på insekten) Vilda djur 1
Nykomlingen Vad är detta för kryp? Vilda djur 6
Fjäder Vad är detta för en fjäril? Vilda djur 5
AndersSupertramp Fjällvråken var är du !? Vilda djur 11
treepath Vet NÅGON vad det här är för udda djur/insekt? Vilda djur 0
lud909 Är detta en järv? Vilda djur 5
Swiborgh Är detta en Ormvråk? Vilda djur 3
Redlinefoto Vad är detta för spår? Vilda djur 4
Ingride78 Hjälp vad är det för spår 2 Vilda djur 2
Ingride78 Hälp! Vad är det för spår? Vilda djur 19
hannaforsberg Hjälp mig! Vad är detta? Jaktfalk? Vilda djur 10
egh01 Vilket djur är detta? Kronhjort? Vilda djur 1
jonken Är vargen värd risken och den otroliga summan om det går snett ?? Vilda djur 51
Marbor Vad är det här för fågel? Vilda djur 3
medium85 Vad är detta för bagge? Vilda djur 3
mezzam Vad är det för fågel? Vilda djur 3
anjoua 1 April eller vad är detta för något Vilda djur 3
Luddeslada Vad är de här för spår? Vilda djur 2
Josefine81 HJÄLP! Vad är det för fågel? Vilda djur 14
Muttley Vad för typ av fågel är detta? Vilda djur 3
Systertove Vad är detta för en fågel? Vilda djur 4
awad Vad är detta för kryp? Vilda djur 15
Almgren Media löper amok då en björn är morgontrött Vilda djur 34
vogelvogel Vad är detta för en fågel? Vilda djur 2
Brune Vad är detta för djur? Vilda djur 10
Västkustbo Är detta en bofink tro? Vilda djur 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.