Vem sätter ut slagfällor i naturen ?

Infekterat och fördomsfullt var ordet, sa Bull.

När man läser trådstarten en eller två gånger så inser man förstås att frågan kan tolkas på ett eller annat vis. Dock tycker jag att det finns tolkningar som pekar i lite olika riktningar, och inget annat än den egna uppfattningen styr hur man till slut väljer att tolka den.

Lite lustigt hur t o m frågeställningen kan pekas ut som fördomsfull.
 
Vem sätter ut slagfällor?

oavsett härkomst, hitkomst etc., så är mitt korta svar: puckon.
Det reser ju knappast debatten upp till normal nivå, det gör det aldrig när det handlar om vilddjur och människor så jag stannar där.
 
[

.......Många skulle kunna tänka sig att vrida nacken av samerna i det läget. När skoterförbudet genomfördes även i år tänkte en del ut hur de ska se till att samerna aldrig mer får igenom det förbannade skoterförbudet!

Jag säger inte att jag tror att det är så det har gått till. Men det är en spekulation som är minst lika trolig som att samebyn skulle riskera att förlora förtroendet när de efter flera års försök fått undan det största störningsmomentet mot renarna.

QUOTE=Almgren;354338]När du spekulerar är det ok, när andra gör det är det olagliga inlägg?[/QUOTE]

undrar på att man nätt och jämnt törs öppna munnen...
SE TILL ATT......??
MINST LIKA TROLIGT ?????
Men snälla kajsa är du allvarlig eller provocerar du sönder tråden med flit?

håller med almgren, strykarräven och några andra vettiga men annars blir man nog lite fundersam om man törs fortsätta på forumet eller om man ska bege sig ut i verkligheten istället ;)
vänligen nils
 
Rasistiskt påhopp ?

Ja det blir du, men den som tänker lite längre vet också att det kan vara någon som vill sätta dit dig som har gjort det.

Jag behöver väl inte påpeka att även jag reagerade så...

Är det ingen mer än jag som tycker att första inlägget luktar lite unket?
Alla som börjar med "Vill på inget sätt peka ut någon specifik folkgrupp av människor, men... " vill oftast peka ut just en specifik grupp.

Jag hade inte alls en tanke på att peka ut någon etnisk eller specifik folkgrupp med uppstarten av denna tråd.
Utan i stllet försvara den vanlige norrlänningen som i mångas ögon är roten till all tjuvjakt i norra Sverige.

Om vi nu pratar om dom norra fjällen, vilka är det som har egen vinning på att rovdjurstammen minskas ?
Ja inte är det då den vanlige norrlänningen, ej heller samerna som folkgrupp, men däremot sannolikt de som bedriver renskötsel i det aktuella området. Men även bland dessa människor så är det nog tror jag långt ifrån alla som skulle gå så långt som att placera ut slagfällor.

Det är andra som byggt på tråden med egne påståenden, som spär på fördomarna, där ibland även du "Kebnekajsa".
För nog vet du väl att det uppskattningsvis finnas ca. 20 000 samer i Sverige, men det är bara ca. 4500 av dessa som bedriver renskötsel. Alltså bara ca. 20% !

Att majoriteten av alla dessa 20 000 samer skulle ha ett eget intresse av att sätta ut slagfällor ute i naturen, finner jag föga troligt. Men däremot så kan det i mina ögon verka troligt att bland dom renskötande samerna (i det berörda området) så finns det ett visst intresse av detta.

Visst kan det även finnas en viss möjlighet att fällorna är utsatta av en icke renskötande same eller av någon person utan något som helst samiskt ursprung, men det verkar i vart fall mer långsökt i detta fall.

Gör en jämförelse med det antal vargar som hittas illegalt dödade i Värmland och Dalarna.
Så är det ju detta bevisligen gjort av människor, och sannolikt av människor med icke-samiskt ursprung. Istället vanliga svenskar som troligtvis är fårägare, älgjägare mm. som anser sig förlorat pengar på den höga vargstammen. Men det vet ju var och en som tänker efter en stund att det inte är gemene dalmas eller värmlänning som dräpt dessa vargar. Inte sannolikt heller en majoritet av jägarkåren i dessa områden. Precis som i det aktuella fallet norra sverige, men med andra månniskor inblandade.

Så om du "Kebnekajsa" med fler, vill kalla det rasistiskt påhopp mot en folkgrupp att starta denna tråd ?
Så visst, men om du tänker efter lite en stund och höjer blicken så kanske du oxå ser en annan vinkling på denna sak.
För övrigt så är jag norrlänning och faktiskt även med en liten del samiskt blod i ådrorna, men det är nog för lite för att jag kan gå under benåmning "Same"..
 
Senast ändrad:
på tal om fällor...

...och inte att peka ut någon...
så finns det en grym burfälla där jag har sommarhus...ute i gimo...mitt ute i skogen...
står en stor stor bur...den förses med döda duvor och hönor...och...jag tvivlar stort på att det är lagligt att ha det så...vem burutsättaren vill åt vet jag inte...men döda duvor lockar nog snarare större djur än människotjuvar...så anta att någon har satt ut fällan...vad vill någon fånga för ett djur har jag länge undrat? sen undrar jag ju också om det är lagligt (vilket jag tvivlar starkt på)...saxfälla har jag också stött på i den skogen...ni som strider om vem som gjorde det...hjälp mig istället med att tala om vad för sorts jakt som är tillåten...och när...nyfiken...
kram anna
 
...och inte att peka ut någon...
så finns det en grym burfälla där jag har sommarhus...ute i gimo...mitt ute i skogen...
står en stor stor bur...den förses med döda duvor och hönor...och...jag tvivlar stort på att det är lagligt att ha det så...vem burutsättaren vill åt vet jag inte...men döda duvor lockar nog snarare större djur än människotjuvar...så anta att någon har satt ut fällan...vad vill någon fånga för ett djur har jag länge undrat? sen undrar jag ju också om det är lagligt (vilket jag tvivlar starkt på)...saxfälla har jag också stött på i den skogen...ni som strider om vem som gjorde det...hjälp mig istället med att tala om vad för sorts jakt som är tillåten...och när...nyfiken...
kram anna


Det kanske är en Norsk kråkfälla? Dom är lagliga i Sverige.

http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/viltvard/krakajaktfangst.asp

/mattias
 
Även duvhök fångas på detta sätt, men det är det svårt att få tillstånd för. De som sätter ut fasaner och annat främmande vilt får dock ibland tillstånd.

Det låter konstigt om man fångar kråkor långt ut i skogen?
 
...och inte att peka ut någon...
så finns det en grym burfälla där jag har sommarhus...ute i gimo...mitt ute i skogen...
står en stor stor bur...den förses med döda duvor och hönor...och...jag tvivlar stort på att det är lagligt att ha det så...vem burutsättaren vill åt vet jag inte...men döda duvor lockar nog snarare större djur än människotjuvar...så anta att någon har satt ut fällan...vad vill någon fånga för ett djur har jag länge undrat? sen undrar jag ju också om det är lagligt (vilket jag tvivlar starkt på)...saxfälla har jag också stött på i den skogen...ni som strider om vem som gjorde det...hjälp mig istället med att tala om vad för sorts jakt som är tillåten...och när...nyfiken...
kram anna

Det låter som en rävbur
 
tack för tips...

...kråkfällor...hmm...duvhök...hmm...det är ute i skogen...inte tillräckligt vettig placering för att locka duvhök och kråka tycker jag...jag är ju skådare...visserligen inte någon club300...men det är inte direkt vettigt ställe för de fåglarna...inne i skogen...inte på någon höjd...utan nedanför en höjd typ...buren är i metall...stora glipor mellan spjälorna...jag kan få in handen...jag är 177 cm lång...buren är lika hög som mina ben..... jag kan utan problem krypa in i den...något rektangulära mått men inte så väldigt mycket längre än den är hög och bred...men har inte provat eftersom den har fällgrind...typ sån som finns på gamla borgar...hehe...skulle tycka att det skulle vara hönsnät om det vore en fågelfälla...men detta är helt enkelt en sån bur man ser på zoo i nickenyfiken böcker typ...ser inte ut som rävfällan på bilden...såg inget foto på kråkfällan dock? tack för hjälpen med förslagen...fortsätt gärna...bilder på fällor kan hjälpa...
kram anna
 
...kråkfällor...hmm...duvhök...hmm...det är ute i skogen...inte tillräckligt vettig placering för att locka duvhök och kråka tycker jag...jag är ju skådare...visserligen inte någon club300...men det är inte direkt vettigt ställe för de fåglarna...inne i skogen...inte på någon höjd...utan nedanför en höjd typ...buren är i metall...stora glipor mellan spjälorna...jag kan få in handen...jag är 177 cm lång...buren är lika hög som mina ben..... jag kan utan problem krypa in i den...något rektangulära mått men inte så väldigt mycket längre än den är hög och bred...men har inte provat eftersom den har fällgrind...typ sån som finns på gamla borgar...hehe...skulle tycka att det skulle vara hönsnät om det vore en fågelfälla...men detta är helt enkelt en sån bur man ser på zoo i nickenyfiken böcker typ...ser inte ut som rävfällan på bilden...såg inget foto på kråkfällan dock? tack för hjälpen med förslagen...fortsätt gärna...bilder på fällor kan hjälpa...
kram anna

Låter onekligen som en rävfälla, dom kan se väldigt olika ut. Detta är iof bara en ritad bild men man kan i alla fall se hur stora dom kan vara. Det finns många andra modeller som är med nät, men dom flesta är mindre. http://www.jagareforbundet.se/ostermalma/rundtur/ravfalla.asp
 
kan ju hända...

...den är ju av järn...men visst får en räv plats...är det lagligt då? att sätta upp rävfällor så där??
och sax..är det tillåtet att jaga med sax över huvud taget??
kram anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Mitt i naturen (Apelgren i sitt esse) Vilda djur 2
Vildmarksguiden Prata om att vara nära naturen! Vilda djur 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.