Lite tipps för att göra skogen lite roligare för de små.

Bra tråd!

Kikare är alltid bra, då kan man med lite flyt se djur på avstånd, även om man råkat vara för högljudd. Och att leta (och hitta) djurspår och -spillning är kul.

Trädklättring är en lysande aktivitet, men svår i barrskog. Pilbåge och slangbella är alltid roligt, slangbella dessutom närmast gratis att förfärdiga och skjuta med. Trevligt att gå i någonbäckkant eller så och plocka sten också. Går snabbt att bli bättre dessutom, vilket är ett plus.

Alla former av experiment och buskhantverk (fiskfälla av PET-flaska eller pinnar, eld med båge/pinnar/förstoringsglas, göra knivslida av näver eller vad det nu kan vara) är potentiella nöjen. Dit hör också "alternativa" matlagningstekniker, typ koka i grop eller bygga en rök eller så.

Sedan vill jag slå ett slag för hängmattan. Mina stora grabbar (nu 10 och 12 år) har tillbringat oändliga timmar med att bara gunga, hänga uppochned och allmänt bröta runt i hängmatta. Allt du behöver är 3–3,5 meter starkt tyg (ripstop nylon eller polyester rekommenderas) och några snören. Knyt ihop ändarna, häng upp mellan två träd. Lätt som en plätt.

/L
 
Bra tråd!

Kikare är alltid bra, då kan man med lite flyt se djur på avstånd, även om man råkat vara för högljudd. Och att leta (och hitta) djurspår och -spillning är kul.

Trädklättring är en lysande aktivitet, men svår i barrskog. Pilbåge och slangbella är alltid roligt, slangbella dessutom närmast gratis att förfärdiga och skjuta med. Trevligt att gå i någonbäckkant eller så och plocka sten också. Går snabbt att bli bättre dessutom, vilket är ett plus.

Alla former av experiment och buskhantverk (fiskfälla av PET-flaska eller pinnar, eld med båge/pinnar/förstoringsglas, göra knivslida av näver eller vad det nu kan vara) är potentiella nöjen. Dit hör också "alternativa" matlagningstekniker, typ koka i grop eller bygga en rök eller så.

Sedan vill jag slå ett slag för hängmattan. Mina stora grabbar (nu 10 och 12 år) har tillbringat oändliga timmar med att bara gunga, hänga uppochned och allmänt bröta runt i hängmatta. Allt du behöver är 3–3,5 meter starkt tyg (ripstop nylon eller polyester rekommenderas) och några snören. Knyt ihop ändarna, häng upp mellan två träd. Lätt som en plätt.

/L
Tusen tack för alla suveräna tips. Jag skall ut igen med grabben om ett par veckor. Då skall jag göra fiskfällan (petflaskevarianten) och koka i grop om vi får upp någon fisk. Tillverka kåsa av näver. Det finns mycket roligt att Hitta på om man låter fantasin flöda.
 
Tusen tack för alla suveräna tips. Jag skall ut igen med grabben om ett par veckor. Då skall jag göra fiskfällan (petflaskevarianten) och koka i grop om vi får upp någon fisk. Tillverka kåsa av näver. Det finns mycket roligt att Hitta på om man låter fantasin flöda.

Kåsa av näver? Hur gör man en sådan? Det vill ja...mina barn prova, menar jag.
 
Kåsa av näver? Hur gör man en sådan? Det vill ja...mina barn prova, menar jag.


Man skär ut en cirkel av näver, sedan gör man ett veck på den så att det blir som en strut. Sedan låser man vecket med en pinne som man klyvt i änden, och den får vara både låsning och handtag. Hoppas du förstår min lite virriga förklaring
 
Tänk nu bara på allemansrätten. Ta näver får man ju t.ex. inte göra hur som helst. Och även fiske med PET-flaska faller väl under eventuell fiskerätt (d.v.s. kan kräva fiskekort).

Det är vettigt att redan från början lära barnen vad man får och inte får enligt allemansrätten.
 
Man skär ut en cirkel av näver, sedan gör man ett veck på den så att det blir som en strut. Sedan låser man vecket med en pinne som man klyvt i änden, och den får vara både låsning och handtag. Hoppas du förstår min lite virriga förklaring

Förstår precis. Tack! Lite smält kåda (eventuellt uppblandad med aska/krossat kol) fungerar som lim. Då borde man kunna permanenta det där vecket om man vill.
 
Tänk nu bara på allemansrätten. Ta näver får man ju t.ex. inte göra hur som helst. Och även fiske med PET-flaska faller väl under eventuell fiskerätt (d.v.s. kan kräva fiskekort).

Det är vettigt att redan från början lära barnen vad man får och inte får enligt allemansrätten.

Jag har gjort det där med mina ungar, nere på västkusten. Fångade en massa väldigt liten fisk i ett dike/bäck strax ovanför stranden. Sedan släppte vi ut fisken igen.

Jag försöker lära mina ungar vett mer än lag, liksom. Så att de bryter mot rätt regler när jag inte är med (för bryta mot reglerna kommer de att göra, det utgår jag ifrån).
 
Det kryllar av liv i naturen, men det mesta är smådjur. Tar man sig tid och är ute mycket, ofta, så lär man sig att se dom som gömmer sig, och man lär sig att spåra - vilket är lika kul. Och man kommer att möta de större också, kanske sällan men ändå. En 11-åring har oxå tillräckligt intellekt för att själv lära sig att identifiera exempelvis fåglar (rovfåglar är roligt) vilket kan bli ett hyfsat sunt intresse.
Så här nära kommer renarna:
https://www.youtube.com/watch?v=SGAN6xuNIYM
För barn är det obetalbart.

Snö mitt i sommaren:
https://www.youtube.com/watch?v=rhKv5g4cKb4
Oxå obetalbart, särskilt om man hittar nånstans att åka pulka (stjärtlapp är lättare att bära med sig)
 
Skaffa försvarets överlevnadshandbok , ladda ned till surfplattan http://www.bushcraftuk.com/downloads/pdf/h_overlevnad.pdf

Eller haha du ville ju liksom komma ifrån surplattor , köp boken

Maila fmv-fmcl-fbf@mil.se och uppge att du vill beställa artikel med M nummer M7732-472091

Sedan adress och personummer , skall kosta runt 100kr.

Den boken är skitkul och roa sig med , ätliga växter,fiske,skydd och allt som tillhör friluftsliv - desutom är den renskriven för nordiska förhållanden och inte så plottrig med global information som Sas survial handbook m.m i telefonkatalogssize

Tackar för tipset, jag har tittat lite i boken. Den verkar väldigt bra. Jag gillar beskrivningen av vattenfilteret. Jag kan tänka mig att vattnet man hittar i skogen kan bli bra mycket godare om man kör det genom filteret innan kokningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
penny_prinsess ute i skogen. vad erbjuder naturen? Bär och svamp 52

Liknande trådar