ute i skogen. vad erbjuder naturen?

Det finns mängder av ätbara växter under sommar/höst. Dock så skulle jag inte vilja påstå att de flesta inte smakar så väldans gott. Men ett tips är att läsa Stefan Källmans bok Vilda växter som mat och medicin. Där kommer du finna den mesta informationen du behöver om ätliga växter i vår del av världen. Sen finns Ray Mears Wild food på DVD men den är dock mer inriktad på brittiska växter men väldigt intressant med många intressanta tillagningssätt.
 
Vinterhalvåret, speciellt med tjäle är en mager tid....Nere i söder där det finns otälad mark och ätliga rötter är oftast växtplatserna såpass kontaminerade att jag helst avstår. Källmans bok är ett måste.
//J
 
Källman/Sepp skulle svarat lav, se t ex "Överleva på naturens villkor", den i mitt tycke bästa överlevarboken för svenskt klimat. Tricket med skägg-/manlavar i skogen och navellavar i skärgården är att de är tillgängliga året om, är t o m lättare att få tag på vintertid när snön gör att man når högre. Något man bör ha provat att äta, som en påminnelse om att alltid ha kniv, kompass och en Snickers med sig för att slippa...
 
Att ingen nämner djur och fiskar som mat... E ni veganer eller?

Det beror nog på att i en ”överlevnadssituation” är det växter man bör satsa på i första hand. De är lätta att få tag på, ger kolhydrater (snabbt bränsle) och fiber som håller magen igång.

Djur och fisk är bra komplement men svårare att få tag på. Men under en längre tid i skogen är det bra att få föda från djur och fisk eftersom det är bra att få fett (långsamt bränsle).
Och att äta mycket kött/fett kräver mycket vatten för att energiomvandlingen skall fungera bra, dessutom behövs ändå kolhydrater för att få ut energi från fettet.
Och kolhydrater finns inte i kött eller fisk.
 
om man är ute i skogen och inte har någon mat, vad har då naturen att erbjuda på sommar och vinterhalvåret?

skriv om ni vet något


Ute i stora skogen är det ofta svårare att hitta föda i form av växter. Då är det bättre att söka föda vid skogsbryn, runt sjöar, bäckar och ängsmarker. Ovan nämda böcker är mycket bra.

/mattias
 
hurruvuda man skall äta eller inte beror på vilken typ av situation man hamnat i.. det finns dom som hävdar tt man ska skita i att äta om man inte stannar i bas, det är bättre att bara dricka vatten om man inte kan samla tillräckligt med föda, är man stationär och lägger all tid på mat så ska man naturligtvis äta.. men som sagt, det finns många ideer om hur..
 
hurruvuda man skall äta eller inte beror på vilken typ av situation man hamnat i.. det finns dom som hävdar tt man ska skita i att äta om man inte stannar i bas, det är bättre att bara dricka vatten om man inte kan samla tillräckligt med föda, är man stationär och lägger all tid på mat så ska man naturligtvis äta.. men som sagt, det finns många ideer om hur..
Precis, eftersom Sverige har så utbyggt vägnät. Men också för att det tar sjukt mycket energi och tid att samla ett dygnsbehov föda ute i naturen, så dåliga som vi är på att hitta den.

Vintertid är skogsbryn etc inte till stor nytta, marken är tjälad och vattnet fruset. Men laven sitter där året om...
 
Finns föda tillgänglig så är det oftast värt att samla in den, då även lite energi kan göra stor skillnad. Vintertid så är tallbarste guld värt. Tallbarrste ger en tillräckligt med energi för att hålla igång kroppen och ser även till att man får i sig tillräckligt med vätska.

Men även om man inte är i någon överlevnadssituation kan växter ge krydda till maten eller ge lite färska råvaror till maten. Ormrot funkar t.ex. väldigt bra som illtugg när man fjälvandrar, fullt av kolhydrater och lite nötig smak gör det både till en gott och näringsrikt mellanmål. Att samla växter ger även en möjlighet att bära med sig mindre saker i ryggsäcken, vilket är populärt i dessa lättviktspackningstider. Carry less by knowing more, helt enkelt.
 
Har man utrustning och kunskap kan det ju vara vettigt att försöka äta nåt, men om man nu hamnat ute i skogen uatn proviant så är ju frågan hur mycket utrustning man har med sig? Det mesta ätbara måste tillagas (åtminstone kokas, och lavar måste ju för det mesta lakas ur med asklut) och det tar ju rejält med tid.

Finns det en sjö med öppet vatten kan man kanske lyckas samla vassrötter och sånt hyffsat effektivt, men annars kan jag nog tänka mig att det är bättre att lägga jobbet på att se till att bli hittad.
 
Har man utrustning och kunskap kan det ju vara vettigt att försöka äta nåt, men om man nu hamnat ute i skogen uatn proviant så är ju frågan hur mycket utrustning man har med sig? Det mesta ätbara måste tillagas (åtminstone kokas, och lavar måste ju för det mesta lakas ur med asklut) och det tar ju rejält med tid.

Finns det en sjö med öppet vatten kan man kanske lyckas samla vassrötter och sånt hyffsat effektivt, men annars kan jag nog tänka mig att det är bättre att lägga jobbet på att se till att bli hittad.

Finns en hel del växter som inte behöver tillagas och saknar man kokkärl finns andra möjligheter som kokgrop, rostning m.m.

Men nu handlar inte tråden om överlevnadstrategier utan vad man kan äta i vår natur =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Lite tipps för att göra skogen lite roligare för de små. Bär och svamp 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.