Vad är det för fel på trädet?

Det är väl en så kallad ‘vril’ en vres på ett lövträd som ditt foto visar. Dom uppkommer på olika vis, mest känd är nog dessa vackra och stämningsskapande knölar som björkarna får. Det finns nog olika teorier om dessas uppkomst. Skada i barken, nått genetiskt som i fallet med björk, ett försök till knoppbildning eller trädet har brutit fram någon kvist där.
Skålar, kåsor eller rentav vackra bordsskivor kan skapas ur dessa klumpar och om trädet har gener för det i hela virket, i stammen. Men det är ingen lätt sak att tälja i.
Alrot kan det kallas i en möbel. Det kanske är en al stammen på bilden?

Jag har inte stött på din sida förut men den var väldigt fin måste jag säga. Kul berättande och innehåll..
 
Tack för ditt svar.

Jag hade ingen aning om att dessa knölar kunde bli så stora, att man gjorde kåsor av dem hade jag någonstans i bakhuvudet men eftersom detta var en i våra ögon "jätteknöl" trodde vi att det var något helt annat.

var dag lär man sig något nytt =)
 
Eftersom det drabbat många men inte alla träd, så är det rimligen orsakat av människor. Orsaken är däremot mera komplicerad att förstå. Man har ju traditionellt böjt träd för att skapa starkt virke med naturlig böj, men tall är ju inte det mest naturliga möbelvirket.
 
Det ser ut att vara barrträd. Kanske för att få fram tjurved eller reaktionsved som det också heter?

/mattias
 
Dessa knutor på träd kallas även "Knota". Kan bli mycket vackra skulpturer eller skålar om virket får torka några år innan bearbetning.
 

Liknande trådar