Gissa position Stockholms län

Vi är närmare och absolut i rätt världsdel.
Kanske dags att göra ett förtydligande.......efter två gissningar i Stockholms skärgård skrev jag "läste på nätet att dom här korsen företrädesvis ligger i skärgården". Detta var den första men kanske lite översmarta ledtråden. Syftet var att få bildgissarna att tänka på ordet företrädesvis som ju ungefär betyder till en övervägande del men inte alltid vilket skulle ge en antydan om att positionen kunde ligga på något annat ställe än i skärgården.
I klartext positionen ligger inte i Stockholms skärgård.
Hoppas det går lättare nu......
 
Jag lovar, det har letats i Mälaren också... :)
Men jag tror att jag hittade platsen nu:
Du har alltså stått vid Vällinge och tittat norrut. Solens placering har ju eliminerat en hel del platser.
Ön till höger är Kanan och till vänster ser vi Lurudden. Båten borde vara på väg från Birka.
 
Svårt exalterad över att ha lyckats lösa Vällinge tog jag en bild som jag inte trodde var utlagd.
Med skammens rodnad på mina blekfeta kinder erkänner jag oförbehållsamt mitt misstag. Stora Höggarn är självfallet rätt...

Då tar vi den här istället. Vardå?

skams.jpg
 
Tegelhusen och framför allt den stora höga byggnaden till vänster tyder på att bilden skulle vara tagen i det gamla gasverket vid Ropsten, Värtan. Staketet där baken säger ger samma position. Hur har du kommit in där? Om det nu är rätt...

/Rasmus
 
Gasverk?

Speciella ventillationsanordningar. Kan det vara gasverket vid Lilla Värtan?

Thure

Ser nu att Rasmus var före med samma gissning. Den kom in medans jag skrev.
 
Visst är det Gasverket vid Ropsten. En av de två tegelgasklockorna ser vi till vänster.
Det går även att gå in i den ena av gasklockorna.
Hur jag kom in? Tja, guidad visning i samband med utfärdståg med Svenska Motorvagnsklubben för några år sedan. Bakom ryggen förresten finns ett litet museum i huset närmast Hjorthagens IP som är riktigt trevligt.

Någon som känner sig manad?
 
Angående bilden på Stora Höggarn var det fair play från min sida. Naturligtvis har jag tittat på äldre bilder men den första bilden på Stora Höggarn hade jag faktiskt inte sett......
Låter lite som en efterhandskonstruktion...
Nya tag nya bilder......var är vi ?
 

Bilagor

  • IMG_0062.jpg
    IMG_0062.jpg
    34.3 KB · Visningar: 393
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.