Diskussion IPT-2006

Grunda sjöar

I Bergslagen fryser de sjöar som är ”konstgjorda” (för att få fram energi på den tiden man framställde järn) oftast tidigare än "naturliga" sjöar. Likadant är det runt Sala, fast där bröt man silver.

Förmodligen är dessa sjöar grunda och har litet genomflöde.

Vem blir först med att konstruera ett ekolod för skridskobruk? De flesta jag känner som har segelbåt, har ett ekolod i båten.

Per Brune
 
Re: Grunda sjöar

Brune; sa:
I Bergslagen fryser de sjöar som är ”konstgjorda” (för att få fram energi på den tiden man framställde järn) oftast tidigare än "naturliga" sjöar. Likadant är det runt Sala, fast där bröt man silver.

Förmodligen är dessa sjöar grunda och har litet genomflöde.

Grunda stämmer säkert när det gäller uppdämda sjöar, men nog bör de ha visst genomflöde eftersom ett flöde är en förutsättning för att utvinna energi. Dammtorpssjön i Nacka är en uppdämnd sjö som lägger sig tidigt. Den har en relativt stor genomströmmning. Ett inflöde av kallt vatten kan vara positivt för tidig isläggning som Thure tidigare påpekat. I Norrland lär det vara vanligt med tidig isläggning i mindre sjöar i större älvar, just genom stort inflöde av kallvatten som lägger sig närmast ytan.

Köldhålsteorin är intressant. Men till en sänka kan också dimma rinna till, vilket dämpar utstrålningen. En bra sjö bör vara dimfri. Kanske är omgivande våtmarker en fördel genom att dimman lättare bildas över en relativt kallare våtmark än den troligen varmare sjön. Bara en gissning.
 
Den optimala sjön borde alltså vara en grund sjö som ligger på en höjd i en sänka? Den optimala storleken på till och frånflöde kommer att vara beroende på hur hösttemperaturerna varit eftersom det borde styra hur kallt vattnet i tillflödet är. Jag har en längre teoretisering om detta med tillflödesvattenkyla men får ta den någon annan dag.

-Palle
 
Lokalklimat

Lokalklimat är intressant och kan säkert påverka att en viss sjö är tidigare eller senare än andra. Står en hel del om detta i Sveriges Nationalatlas "Klimat Sjöar och Vattendrag", men det står inga enkla lärdomar som enkelt går att använda för premiärsjöletande.

En rolig sjö som jag undrat en del om dess isläggning är Jätturn som ligger mellan Ludvika och Borlänge. Den ligger nere i en djup sänka dit solen knappt når. Möjligen är sjön djup. Kanske kan denna sjö ligga sent? En länk med bilder:

http://www.humledal.dk/jatturm.htm
 
Överskådligt och bra !
Min hemmasjö Sävelången höll ikväll 13 grader, går nog att utesluta ur tävlingen !
// Bengt
 
Bengt F; sa:
Min hemmasjö Sävelången höll ikväll 13 grader, går nog att utesluta ur tävlingen !
Vår traditionella premiärsjö, Fyrsjön, hade 10,8 grader igår. Det är jämförbart med säsongen 2000. Det året premiäråkte vi den 22 december...
 
kr-val; sa:
Bengt F; sa:
Min hemmasjö Sävelången höll ikväll 13 grader, går nog att utesluta ur tävlingen !
Vår traditionella premiärsjö, Fyrsjön, hade 10,8 grader igår. Det är jämförbart med säsongen 2000. Det året premiäråkte vi den 22 december...

På Stockholmsalliansens hemsida (www.alliansen.net) kan man nu följa utvecklingen av ytvattentemperaturen i Bällstaån (Marabou River). Förra årets värden ligger med som referens. Temperaturen mäts med infrarödstrålmätare.

marabouGraph.php
 
Andra ytvattenmätningar?

Kul att se Marabou rivers värden. Förra året var ju premiären kring 20 november i Stockholmstrakten.

Vore intressant att ha en mätning på en vattenyta som representerar de allra tidigaste isarna i Stockholmstrakten också.

Är det ni i Stockholmsaliansern som gör mätningen eller får ni den från någon annan? Var i Bällstaån sker mätningen (närmare Ulvsundasjön torde kanske ån mera motsvara Mälarens tidiga vatten än de tidigaste vattnen i Stockholmstrakten).

Ett alternativ skulle kunna vara om någon har en damm på tomten som skulle kunna fungera som referens för t ex Dammtorpssjön i Nacka.

Thure
 
Re: Andra ytvattenmätningar?

thureb; sa:
Kul att se Marabou rivers värden. Förra året var ju premiären kring 20 november i Stockholmstrakten.

Vore intressant att ha en mätning på en vattenyta som representerar de allra tidigaste isarna i Stockholmstrakten också.

Är det ni i Stockholmsaliansern som gör mätningen eller får ni den från någon annan? Var i Bällstaån sker mätningen (närmare Ulvsundasjön torde kanske ån mera motsvara Mälarens tidiga vatten än de tidigaste vattnen i Stockholmstrakten).

Ett alternativ skulle kunna vara om någon har en damm på tomten som skulle kunna fungera som referens för t ex Dammtorpssjön i Nacka.

Thure

Mätningarna görs av Thomas Lindgren, ledare i FF SA.
Enligt uppgift så ligger mätpunkten ca 10m NV om Bällsta bro, och mätningarna utförs under lunchpromenaden.
 
En indikation

Thure: Igår nämnde Thomas L för mig att de 3-4 senaste säsongerna har han noterat att begynnande isläggning längre upp i Bällstaån (drygt 50 NV Bällsta Bro), sammanfaller väl med med isläggningen i de tidigaste sjöarna i Stockholmsområdet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.