Hundsport Drag, Fjäll, Räddning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-10-20, 18:18
Davva2 Davva2 är inte uppkopplad

Hur ha hund på pulktur?

Har bara haft med mig dotterns hund på sommarfjället. Otroligt pigg och formligen drar en fram på fjället.
Nu vill jag ta steget över till att kidnappa med henne på vinterfjället. Frågan är hur var i pulkkedjan hon bör vara? Antingen så har jag henne att dra pulkan eller så drar jag pulkan själv och har henne att springa framför mig i en löplina?

Vad föreslår ni?
Svara med citat
Gammal 2013-10-20, 19:30
Sam Andersson Sam Andersson är inte uppkopplad

Hund

Fråga 1. Vad är det för hund? Tax elr varghund?
Svara med citat
Gammal 2013-10-20, 19:39
Davva2 Davva2 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Seam Visa inlägg
Fråga 1. Vad är det för hund? Tax elr varghund?
Blandras. Gråhund och softcoated Wheaten terrier tror jag det heter. Mellanstorlek. Väldigt uthållig.
Svara med citat
Gammal 2013-10-20, 19:54
thureb thureb är inte uppkopplad

Föret

betyder mycket. Hur mycket väger pulkan respektive hunden?

Thure
Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 10:51
Ayrin Ayrin är inte uppkopplad

Håller med thureb, föret är vad som avgör.
Är det lättdraget, så varför inte låta hunden dra, är det mjukt så hon sjunker i varje steg så kan det vara vettigt att ha henne sist, utan pulka, vid hård skare som varken bär eller brister så är nog vettigast att ha henne i pulkan...
Svara med citat
Gammal 2013-10-23, 09:58
Hemskis Hemskis är inte uppkopplad

Innan du funderar på att låta hunden dra är mitt tips på att du kör både korta och lite längre turer hemmavid så att du får en känsla om hunden tycker det är roligt att dra eller inte.

Då menar jag att ordning blir hund - pulka - du. Att hunden har sele med skaklar som går till pulkan och du har midjebälte och expanderlina som fäster dig i pulkan.

Om hunden bara är så där på att dra skulle jag rekommendera att du drar pulka och har hunden i expanderlina i midjebältet.

Att tänka på är också vad hunden har för päls, är det främst gråhundspäls bör en vintertur i snöförhållande inte vara något problem. Men är det mer åt softieshållet bör du också se över hur snön fastnar i pälsen vid kraftigt snöfall och även hur det en vacker dag ser ut med tassarna, fastnar snö där och blir till stora bollar? Du förstår säkert vad jag menar du ska titta efter
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:07.

Logga in