33-åring påkörd - dog

Oavsett namnet...

...det var inte helt mörkt igår kl 22! Jag bor ca 3 km från olycksplatsen och var själv ute på kvällen. Trots att solen gått ned, är det inte mörkt!
 
Re: Re: Re: Reflexer på skridskorna

malindo; sa:
kan meddela att det numera i Spanien är lag pà att ha en sàdan däringa ¨reflex-vást" i bilen. Syftet är att man inte ska bli ihjälkörd av andra bilister om man fâr haveri, punka etc. iunder dygnets mörka timmar och màste ut röra sig pà vägen fàr att âtgärda. Dessutom lag pà att ha tvà varningstrianglar: en framför och en bakom bilen, alternativt tvà bakom pà motorväg..

(Det ryktas att Trafikminsitern har ekonomiska intressen i varningstriangel- samt reflexväst-branchen ;-))

Samma i Italien, för väst alltså. Dubbla trianglar vet jag inte. Snart blir det väl en EU-grej.

Johannes
 
Re: Re: Re: Re: Reflexer på skridskorna

f91jsw; sa:
malindo; sa:
kan meddela att det numera i Spanien är lag pà att ha en sàdan däringa ¨reflex-vást" i bilen. Syftet är att man inte ska bli ihjälkörd av andra bilister om man fâr haveri, punka etc. iunder dygnets mörka timmar och màste ut röra sig pà vägen fàr att âtgärda. Dessutom lag pà att ha tvà varningstrianglar: en framför och en bakom bilen, alternativt tvà bakom pà motorväg..

(Det ryktas att Trafikminsitern har ekonomiska intressen i varningstriangel- samt reflexväst-branchen ;-))

Samma i Italien, för väst alltså. Dubbla trianglar vet jag inte. Snart blir det väl en EU-grej.

Johannes
Det ÄR en EU-grej. Kommer i Deutschland oxå, om jag minns rätt.

/Håkan
 
Trafikregeluppdatering kanske ???

Hej ! Jag heter Håkan Nilsson (och inget annat).
Det är första gången jag är inne på denna sida (bra sida förresten) och kollar lite på era inlägg om den tragiska olyckan i Lule. Hur orkar ni hålla på och tjafsa om huruvida det var mörkt eller inte ? ! ANVÄND reflex vid minsta tvekan ! Eller varför inte alltid...
Sedan en kommentar om att personen som förolyckades åkte på HÖGER sida (?).. Var det så ? I så fall;
Inlines ska man "framföra" på VÄNSTER sida av en väg.
Varför tror ni att man ska göra det för ?
JO; det är betydligt lättare för dig som inlinesåkare att SE det fordon du då möter, än det är att uppfatta att ett fordon närmar sig bakifrån !!! ELLER HUR ? JA.
Tror inte att jag är dum om jag påstår att denna onödiga olycka inte skulle uppkommit om han åkt på RÄTT sida.
Detsamma gäller även för gångtrafikanter; men går på VÄNSTER sida ! Att det ska vara så svårt att fatta !?
Cyklar gör man på HÖGER sida. Allt flyter så mycket bättre då.
Ok, slut på gnället för denna gång.
Nu till en fråga; jag har ett par Roces "Copenhagen" från 2000 tror jag. Jag söker efter en bromskloss. Har kollat lite på era förslag om att såga till en puck och liknande, (MC-däck också), men det är inget som faller mig i smaken. Vet någon om det finns någon importör eller återförsäljare av Roces i Sverige idag ?
Jag är mkt tacksam för svar ! MVH Håkan i Ume.
maila gärna till mig; hakannilsson113@hotmail.com
 
Re: Trafikregeluppdatering kanske ???

losvahmaldav; sa:
I så fall;
Inlines ska man "framföra" på VÄNSTER sida av en väg.

Enligt tidigare trådar som citerat information från bland annat polisen och vägverket så beror det på hur fort man kör. Det är bara om man åker i "promenadtempo" som man ska åka på vänster sida.
 
Re: Re: Trafikregeluppdatering kanske ???

nermander; sa:
Enligt tidigare trådar som citerat information från bland annat polisen och vägverket så beror det på hur fort man kör. Det är bara om man åker i "promenadtempo" som man ska åka på vänster sida.

Vilken tur att det inte är samma regler för övriga trafikanter, vilket stök när alla ska byta sida när de ändrar hastigheten. :)

Mikael
 
Åk på höger sida FFS!

Att motions åka inlines på vänster sida är ju rena självmordsförsöket. SLUTA UPPMANA FOLK ATT ÅKA PÅ FEL SIDA AV VÄGEN! Vi inlinesåkare upptar ganska mkt plats och många av oss åker ganska fort, SJÄLVKLART ska vi därför finnas på den högra sidan av vägen!

Åker du på vänster sida i hög motionsfart och möter en bil i en vänsterkurva har du ALLA faktorer emot dig. Det kommer det inte att sluta lyckligt när en trött bilist möter en inlinesåkare som åker MOT trafiken, på FEL sida av vägen och som samtidigt kämpar för att hålla den snabbaste linjen genom kurvan. Skulle han mot förmodan hinna reagera överhuvudtaget så är det i ren panik för att vika av vägen(eller krocka med en mötande bil).

ÅK PÅ HÖGERSIDA!. eller lägg skrillerna på hyllan innan ni tar livet av någon medtrafikant!
 
kloackan är nu 21,43
Blå timmen är det för tillfället...
kan vara lite svårt att se en inlines åkare nu, men har du helljus så ska det nog inte vara något problem
 
Re: Åk på höger sida FFS!

NoName; sa:
Att motions åka inlines på vänster sida är ju rena självmordsförsöket. SLUTA UPPMANA FOLK ATT ÅKA PÅ FEL SIDA AV VÄGEN! Vi inlinesåkare upptar ganska mkt plats och många av oss åker ganska fort, SJÄLVKLART ska vi därför finnas på den högra sidan av vägen!

Åker du på vänster sida i hög motionsfart och möter en bil i en vänsterkurva har du ALLA faktorer emot dig. Det kommer det inte att sluta lyckligt när en trött bilist möter en inlinesåkare som åker MOT trafiken, på FEL sida av vägen och som samtidigt kämpar för att hålla den snabbaste linjen genom kurvan. Skulle han mot förmodan hinna reagera överhuvudtaget så är det i ren panik för att vika av vägen(eller krocka med en mötande bil).

ÅK PÅ HÖGERSIDA!. eller lägg skrillerna på hyllan innan ni tar livet av någon medtrafikant!

Finns inte en sportkepa att jag håller mig till höger då jag är ute på vägen och åker Inlines...

För det första: så låt varenda Inlinesåkare bestämma själv vilken jävla sida han vill åka på..

Och för det andra: så ser jag trafiken mycket bättre och tar med i beräkningarna när jag närmar mig en kurva eller annat farligt vägavsnitt...

Du kan väl inte på allvar mena att du åker på i hårt tempo på en smal väg och du aldrig ser trafikanterna då de kommer bakifrån!!
Det tycker jag är ännu mer vansinnigt...

Har åkt från Sigtuna till Gävle efter E4 och är glad att jag kör på den sidan, för är det någon som inte ser mig så hinner jag kasta mig i diket, det hinner jag aldrig om bilarna kommer bakifrån...

Nä, lägg Grillorna på hyllan själv om du tycker att man inte kan vara flexibel även med Inlines i trafiken...

Hoppas ni alla får en härlig Inlinessommar...

Snart så blir det Härnön - Gävle och hela vägen kör jag på Höger sida, förutom där jag tycker det är för farligt, där tar jag bussen...
 
Förklaring tack !

Öh..... jaha..... ?
Du får nog ta och förklara dig lite mer precist.
Vad menar du egentligen ? Ska man åka på höger eller vänster sida säger du ? Först säger du att det inte "finns en sportmössa att jag åker på Vä sida"
Sen säger du att du alltid åker på Hö sida ????
Bestäm dig vetja !

Till alla; tänk lite logiskt va ! När finns det störst chans att DU SJÄLV kan påverka en eventuell incidens som uppkommer av någon anledning ?
Är det om du åker på vä. sida eller när du åker på Hö. ?
Svaret är självklart ! VÄNSTER
Jag menar; du kan ju inte lita på att bilisten/MC ser dig, och då är det ju upp till dig att väja, vare sig du åker på ena eller andra sidan... (för jag anser att du själv ALLTID ser en mötande bil/MC)
Sedan kan man ju resonera som Mc-förare (de som har lite vett alltså) gör; om du ser alla bilister som älgar och undviker att komma i deras omedelbara närhet, så går det oftast bra i trafiken !
:)
 

avslutad210712

Gäst
Tjacke; sa:
kloackan är nu 21,43
Blå timmen är det för tillfället...
kan vara lite svårt att se en inlines åkare nu, men har du helljus så ska det nog inte vara något problem

I Luleå-fallet var det så att den som körde på inlines-åkaren hade möte vilket definitivt försvårar att upptäcka någon utan reflexer.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.