Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning - Sidan 2 - Forum

Mountainbike i väglös terräng

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-12-04, 11:14
Ute Jämt Ute Jämt är inte uppkopplad

Händer lite då och då tyvärr!

http://www.op.se/jamtland/oste ... t-som-insats
Svara med citat
Gammal 2015-12-05, 04:24
Calexico Calexico är inte uppkopplad

De verkar inte vara de skarpaste granaterna i lådan.
Svara med citat
Gammal 2015-12-05, 06:27
gundj gundj är inte uppkopplad

ett litet tips.
http://www.forsvarsmakten.se/s ... avlysningar/
Svara med citat
Gammal 2015-12-05, 20:43
Brune Brune är inte uppkopplad

Vissa har tydligen Ingen självbevarelsedrift

Min pappa var tävlingsskytt i gevär och jag är närmst uppvuxen på skjutbanan (plockade och sorterade tomhylsor). Det fanns flera fabrikat och det var ”pant” av något slag på tomhylsorna och tomhylsorna skickades nog tillbaka till respektive fabrik för att laddas igen.

Det fanns skyltar att det var en skjutbana men en gång när jag var med pappa på skjutbanan och det var flera som höll på att skjuta (ljudet när man skjuter med gevär går inte att ta miste på) så var det ett antal personer som gick in mellan skjutvallen och tavlorna (300 m) för att plocka bär av något slag. Om det var blåbär, smultron eller hallon som växte där kommer jag inte ihåg (det var > 50 år sedan).

Men ger man sig in på en skjutbana medan någon skjuter med skarp ammunitionen då har man ingen självbevarelsedrift.

Per
Svara med citat
Gammal 2015-12-06, 09:42
greendanger greendanger är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Brune Visa inlägg
Min pappa var tävlingsskytt i gevär och jag är närmst uppvuxen på skjutbanan (plockade och sorterade tomhylsor). Det fanns flera fabrikat och det var ”pant” av något slag på tomhylsorna och tomhylsorna skickades nog tillbaka till respektive fabrik för att laddas igen.

Det fanns skyltar att det var en skjutbana men en gång när jag var med pappa på skjutbanan och det var flera som höll på att skjuta (ljudet när man skjuter med gevär går inte att ta miste på) så var det ett antal personer som gick in mellan skjutvallen och tavlorna (300 m) för att plocka bär av något slag. Om det var blåbär, smultron eller hallon som växte där kommer jag inte ihåg (det var > 50 år sedan).

Men ger man sig in på en skjutbana medan någon skjuter med skarp ammunitionen då har man ingen självbevarelsedrift.

Per
Varit med om samma sak på en 300 meters skjutning på 80-talet. Skjutledaren sa "15 sekunder kvar" vilket innebär att man fick börja sikta och osäkra vapnet, när han börjar säga "Eld" får man börja skjuta. Precis innan jag räknat ut att "Eld" ska börja ropas och ligger med fingret på tryck punkten och tavlan på kornet, så kliver skjutledaren ut på vallen framför oss skyttar utan att säga ett ord...
Vi tänker typ vad f*n nu då, tar ner vapnen och reser oss, mitt på banan som går över en sänka står ett gäng orienterare och kollar på kartorna!!! Banan är uppmärkt på kartorna, det är varningsskylltar på varje träd runt banan...
Hade skjutledaren sagt "Eldupphör" hade minst hälften av oss hunnit skjuta på "E..." vilket jag brukade göra!
Svara med citat
Gammal 2015-12-06, 16:14
erephus erephus är inte uppkopplad

Det kan vara en bra anledning till att eld upphör inleds med avbryt. Men alla kanske inte gör så, vilket då kan få motsatt effekt tills dess att meningen är avslutad.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2015-12-06, 22:28
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av greendanger Visa inlägg
Varit med om samma sak på en 300 meters skjutning på 80-talet. Skjutledaren sa "15 sekunder kvar" vilket innebär att man fick börja sikta och osäkra vapnet, när han börjar säga "Eld" får man börja skjuta. Precis innan jag räknat ut att "Eld" ska börja ropas och ligger med fingret på tryck punkten och tavlan på kornet, så kliver skjutledaren ut på vallen framför oss skyttar utan att säga ett ord...
Vi tänker typ vad f*n nu då, tar ner vapnen och reser oss, mitt på banan som går över en sänka står ett gäng orienterare och kollar på kartorna!!! Banan är uppmärkt på kartorna, det är varningsskylltar på varje träd runt banan...
Hade skjutledaren sagt "Eldupphör" hade minst hälften av oss hunnit skjuta på "E..." vilket jag brukade göra!
Därför är kommandot i försvarsmakten numera ändrat till "Avbryt, Eld upphör!"

En annan sak ett tag var ändrat i genomgång före skjutning på militär skjutbana är att det ingick att förklara hur en telefon med fingerskiva fungerar - om det är en sådan som finns att larma från i målbod eller motsvarande. För oss som växte upp med sådan telefon känns det självklart men inte lika dito för de yngre som växt upp med knapptelefoner.
Vet inte om någon verkligen försökt trycka fram 112 i hålen på en rund nummerskiva eller om man bara ville undvika att det eventuellt hände.

/Patrik, som ringde med nummerskiva som liten
Svara med citat
Gammal 2015-12-06, 23:04
Ayrin Ayrin är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av tango Visa inlägg
Vet inte om någon verkligen försökt trycka fram 112 i hålen på en rund nummerskiva eller om man bara ville undvika att det eventuellt hände.
Tja, nån som är stressad nog av katastrofen den försöker ringa om kan säkert fastna i den fällan nån minut eller tre
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:56.