Vattenflaskor

En ny favorit i vattenflaskgänget är den nya sirapsflaskan med antidropp-kork (membran). Kostar en tia, inkl. sirap, och fungerar riktigt bra. Så länge korken är stängd är den helt tät, även under tryck.
 
Sirap är gott. Speciellt i lönnformat på amerikanska blåbärspannkakor.
Ett alternativ i Nalgenes sortiment är deras hdpe flaskor. Väsentligen lättare än övriga, och lika tåliga.

/M
 
Har div. PET, Termos & FMV vattenflaskor/blåsor

Inte mycket som slår PET-flaskor... =)

Mvh troswe
 
Förvaringssäck som vattensäck.
Jag köpte en Pacific Outdoor WX Tex Pneumo LTW som är en lätt, vattentät förvaringssäck med kompressionsmöjligheter och provade att använda den som vattensäck.
Säcken har en sidoventil för komprimering som jag också använde som kran. Sidoventilen är ett måste för att det skall vara smidigt att tappa vatten ifrån den.

pris: ca 200kr
Vikt: 62gr
Volym: 5l

Fördelar
Kluckar inte
Ingen onödig volym
Formbar
Låg vikt
Liten och smidig att ha i fickan när den är tom.

Nackdelar
Inte helt tät. Det är som om det var massor med kondens på den. Hade den i en vanlig hushållsavfallspåse när den var i packningen och det räckte väl. Man bör nöja sig med ca 4l så man kan få fler vikningar i "locket".

Slutsats.
Jag kommer fortsätta använda den som vattensäck tills jag får tag på en ännu tätare modell.
 
Jag har påsar från Bag-in-box-vin hemma. Fanns en sort förut där kranen var en grej helt av gummi. Lätt att kränga av för att diska och fylla.

De med hårdplastkran är värre, där går det åt två påsar för att få en fungerande (på den ena bryter man sönder kranen och på den andra har man sönder påsen för att få loss kranen som man sen får fila till så den går lättare att få bort sen).

Dricker man vin ibland så blir de ju i princip gratis (PET-flaskorna är det ju ofta pant på som man "blir av med" om man använder dem som vattenflaskor).

Nackdelen är ju att de är svåra att fylla i en bäck, men kompletterar man med en halvliters PET så kan man ju fylla med den.

Hållbarheten är inget problem, när jag gjorde de första så hamstrade jag för jag trodde de skulle gå sönder lätt, men de två första jag gjorde har hållit i åtminstone 6-7 år (då använder jag dem visserligen inte så jätteofta, men ett dussin gånger om året kanske).
 
BPA-fria camelpacks?

Tack för bra tips i tråden. Undrar dock om någon vet ifall det på marknaden finns giftfria vattenhållare inkl slang och munstycke? Jag kommer ju använda min en hel del och vill minimera giftintag både för mig och miljön. (Vanliga Pet-flaskor är därför inget alt).

Tack!
 
Tack för bra tips i tråden. Undrar dock om någon vet ifall det på marknaden finns giftfria vattenhållare inkl slang och munstycke? Jag kommer ju använda min en hel del och vill minimera giftintag både för mig och miljön. (Vanliga Pet-flaskor är därför inget alt).
Tack!
Bisfenol A finns inte i PET-flaskor, de avger under normala omständigheter inga mätbara mängder av någonting alls till sitt innehåll, tillverkas huvudsakligen av återvunnet material, återvinns i sin tur till ca 50% i Sverige och avger endast koldioxid och vatten vid fullständig förbränning. Och det är väl bara bra för miljön om de brukas så många gånger som möjligt, innan de förhoppningsvis blir till nya flaskor och fleecetröjor?
 
Tack för bra tips i tråden. Undrar dock om någon vet ifall det på marknaden finns giftfria vattenhållare inkl slang och munstycke? Jag kommer ju använda min en hel del och vill minimera giftintag både för mig och miljön. (Vanliga Pet-flaskor är därför inget alt).

Tack!

Source är BPA/bisfenol och DEHT-fria. Själv nöjd användare. Använder mina tillsammans med stålflarra om det ska blandas saft mm. Bra kombo :).

//J
 
Bisfenol A finns inte i PET-flaskor, de avger under normala omständigheter inga mätbara mängder av någonting alls till sitt innehåll, tillverkas huvudsakligen av återvunnet material, återvinns i sin tur till ca 50% i Sverige och avger endast koldioxid och vatten vid fullständig förbränning. Och det är väl bara bra för miljön om de brukas så många gånger som möjligt, innan de förhoppningsvis blir till nya flaskor och fleecetröjor?

Är ingen expert på PET men enligt denna länk kan de innehålla deht. Gjorde mig fundersam och jag kör bara plast i undantagsfall numera...

http://www.kemikalier.eu/category.php?cid=33

//J
 
Source är BPA/bisfenol och DEHT-fria. Själv nöjd användare. Använder mina tillsammans med stålflarra om det ska blandas saft mm. Bra kombo :).

//J

Kollat på source tidigare och det har en hel rad med spännande funktioner i sina blåsor. Men att de var giftfria glömde de visst att nämna ;). Tack.

PET avger inga gifter i första användandet men sen gör det det, har det sagts mig av en giftjägare. Svårt att gå i god för 100% när forskningslänk saknas.

Av flera skäl vill jag dock ha camelpack :). Sourze is tha shit so far :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.