Köra vattenflaskor/plastkåsor i diskmaskin

Vilka är era erfarenheter kring diskmaskiner och kåsor/vattenflaskor? Vi uppfattar det som att innehållet tar rejäl smak av behållaren efter en disk eller två i maskinen - även om tillverkaren "godkänner" maskindisk. Vi har testat att köra den klassiska plastkåsan, silikonmuggar, hårdplastflaskor från Hiker & Nathan, samt aluminiumflaskor. Alla upplevs förstörda efteråt. Nu när vi tror oss ha kommit underfund med detta så diskar vi endast våra nya Light My Fire - kåsor/matlådor med handdisk. Än så länge dricker vi kaffe utan plastsmak.

Finns det några belägg för att det faktiskt är så att diskmaskinmedlet (i kombination med värmen?) bryter ner plast och coatade aluminiumflaskor?
 

avslutad210712

Gäst
Vilka är era erfarenheter kring diskmaskiner och kåsor/vattenflaskor? Vi uppfattar det som att innehållet tar rejäl smak av behållaren efter en disk eller två i maskinen - även om tillverkaren "godkänner" maskindisk. Vi har testat att köra den klassiska plastkåsan, silikonmuggar, hårdplastflaskor från Hiker & Nathan, samt aluminiumflaskor. Alla upplevs förstörda efteråt. Nu när vi tror oss ha kommit underfund med detta så diskar vi endast våra nya Light My Fire - kåsor/matlådor med handdisk. Än så länge dricker vi kaffe utan plastsmak.

Finns det några belägg för att det faktiskt är så att diskmaskinmedlet (i kombination med värmen?) bryter ner plast och coatade aluminiumflaskor?

Äntligen ett vettigt argument för att jag skall kunna fortsätta leva utan diskmaskin :)
 
Jag håller inte med. Har en ett år gammal Siemens, ägt den från ny, med diskmaskinssalt och spolglans och inget tar smak av det vad jag har märkt. Brukar inte maskindiska termosmuggarna till mina Thermos men alla vikkåsor åker i maskinen.
 
Diska?
Tror Lars Monsen skulle vrida sig av skratt... :)

Jag har förstört en kopia på Nalgene efter en tur i diskmaskinen. Men då smälte korken lite så den är svår att stänga.
Ingen eftersmak.

Kåsor handdiskas dock alltid. Kaffepannen skrubbas med stålull.
 
Kör allt i diskmaskinen; kåsor, vikkåsor, sporkar m.m. Det enda jag inte diskar är Trangiats UL-kastruller, de blir så fula.
Har aldrig haft problem med att det tar smak från disken. Kan vara som tidigare sagt, spolglansen. Kan också vara diskmedlet i sig, antingen oönskade egenskaper hos det, eller att ni överdoserar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.