Israpporter iskvalité, kända råkar

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-26, 16:01
Kal-P-Dal Kal-P-Dal är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av pausch Visa inlägg
Slutsats: man kan inte sätta ett fixt datum som sistadag för issäsongen. Man måste bedöma isläget, och det varierar år från år.
Så kan det väl vara.

Nu handlar väl den här tråden om isläget 2011 antar jag och någon varning specifikt riktad mot Stockholmsområdet. Den varningen kom den 15/4 vilket normalt torde vara i senaste laget vilket år det än gäller. När varningen dessutom kommer från någon som inte har någon förstahandsinformation om isläget i Stockholmstrakten då är det trams.

Om någon, vilket år som helst, ger sig ut på isen efter den 15 april, så vet man antingen precis vad man gör eller så är man förmodligen idiot. Det behövs alltså inga speciella kunskaper om is för att hålla sig på landbacken efter 15 april, bara sunt förnuft och vanligt folkvett.
Däremot tror jag det behövs riktiga kunskaper om is för att ge sig ut på den efter 15 april vilket år det än gäller.

Om det finns någon is.
En kanot är nog ett betydligt bättre transportmedel.

Jag talar hela tiden om Stockholmstrakten.
Svara med citat
Gammal 2011-04-26, 16:51
pausch pausch är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kal-P-Dal Visa inlägg
Däremot tror jag det behövs riktiga kunskaper om is för att ge sig ut på den efter 15 april vilket år det än gäller.

Om det finns någon is.
En kanot är nog ett betydligt bättre transportmedel.

Jag talar hela tiden om Stockholmstrakten.

RIktiga is-kunskaper (eller sällskap med någon som har dessa kunskaper) är definitivt att rekommendera innan man ger sig ut på naturisar -- såväl före som efter den 15 april. Plogade banor under plogningssäsong kan i viss mån ses som ett undantag eftersom dom isarna är "certifierade" av de som plogat dem -- en del skridskoåkare känner sig lugnare om de kan åka där det är plogat.

Och under en övergångstid kan skridskor såväl som kanot fungera som transportmedel på vattnen, fast då på olika delar av vattnen förstås. Under en skridskotur i slutet på mars såg jag själv en kanotist på andra sidan av en iskant.
Svara med citat
Gammal 2011-04-26, 20:52
Mineral Mineral är inte uppkopplad

Det var ju bra att vi fick den här frågan utredd så att alla förhoppningsvis känner sig nöjda.
Att man inte har förstahandsinformation utan i allvälmening försöker uppmana till försiktighet
borde väl inte vara fel eller tramsigt.
Jag gjorde ju klart för alla på en gång att jag inte själv visste hur förhållandena såg ut i Stockholm.
Men andra isar längre norrut är och har sista tiden varit betydligt nyckfullare än vanligt.
Pimpeltävlingar har blivit inställda därför att arrangörerna inte ansett isarna dugliga.

Det kan ju vara andra människor än vana skridskoåkare som läser en sån här tråd.
Människor som kanske inte har någon erfarenhet alls av isar utan bara har tänkt fiska eller promenera eller dylikt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:57.

Logga in

Tips!