Tredje dan i rad på fantastiska isar i Luleå

Temperaturen dök lika plötsligt som efterlängtat i början av veckan och i torsdags kväll var det dags för premiär. På blanka svarta isar i fullmåne och norrsken fick vi lägga de första kilometrarna bakom oss, klämma säsongens första kaffe på en skön fikaplats med utsikt över den blanka isen där fullmånens spegling tävlade med norrskeners spelande. Kan det bli bättre?

Fredagens lunchrast, som började klockan 11 (jaja, lite tidigt), skapade nya sensationer då vi på en större sjö, Persöfjärden, fick lägga ut skären ordentligt. Isen var helt klar och åkningen gick på grunt vatten. Tänk att det alltid är lika roligt att jaga fiskar. Isen var härligt tunn och det blev fina halvmånar framför hela tiden. En underbart god kycklingmacka och en kopp gott kaffe var som pricken över i och vi var tillbaka på jobbet klockan 13 stärkta av upplevelsen (Ok lite sent men jag tar så gärna igen det på kvällen).

Vad säger man då när det blir helg och man vet att man har hela dagen på sig att rita på denna underbara is. Nu hade den lagt på sig den där extra centimertern som gör att det bara knastrar välkomnande, helt utan hot om bad, så tempot drogs upp en aning och det han bli några mil i strålande solsken och vindstilla på blanka transparenta isar i goda vänners lag.

Man kan sammanfattadet med att säsongen börjat precis som den skall helt enkelt!

Det hade inte varit dumt att kunna lägga ut lite bilder nu men vad jag förstår så finns det inget sånt utrymme på utsidan.

/Jocke
 
Lite avundsjuk blir man

Härligt att läsa turrapporter igen. Jag blir inte lite avundsjuk på dig. Både månsken och norrsken!
Här nere i Västerås dröjer det ett tag till innan vi kan åka. Jag tog upp båten i veckan och nu ti helgen skall jag ta fram skridskoprylarna och packa ryggan.
Ha det skönt där uppe.
/Hans
 
Bildgalleriet

Du kan väl lägga ut bilder på Bildgalleriet. 4 Bilder får du lägga ut om du inte är medlem i Utsidan Klubb. Reportage tror jag också välkomnas eller "Läsarberättelser". Jag kan för mitt liv inte minnas hur man gjorde om man vill lägga in något, men det finns kanske någon annan som gör det. Kontakta Utsidan annars!
\C
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.