Vinter-tälta utan erfarenhet, alla råd är välkomna!

Hej

Mitt första inlägg här på Utsidan. Vill tacka alla som är flitiga på dela med sig av all sin kunskap.

Jag har vintertältat 11 vintrar varav 6 i Sarek.

Kondens i tältet får man alltid mer eller mindre. Ha en disktrasa nära tillhands när du vaknar på morgonen och torka av frosten från tak och väggar annars blir sovsäck och övrigt inne i tältet blött av nedfallande frost.

Viktigt att ha en bra vätskebalans innan du somnar dvs inte för lite vätska i kroppen då fryser du lättare. Ha därför en kissflaska bredvid dig och en pannlampa nära tillhands om du behöver kissa under natten.

Jag har svårt att sova på rygg hela natten då blir man ofta kall på ryggen när du exempelvis ligger på sidan. Lösningen för mig har varit att knyta dunjackan runt mig och får då värme på ryggen när jag ligger på sidan.

Är det riktigt kallt på morgonen -15 och kallare är det ett måste för mig att ha ett par tunnare vantar när jag fixar i tältet.

Sätt aldrig upp tältet i lavinfarlig terräng. Vädret kan växla till regn under natten och du får en ökad risk för självutlösande laviner.

Ha mycket god ventilation om du gör mat i absiden men försök i största möjliga mån äta utanför tältet om vädret tillåter.

Trampa upp tältplatsen med skidorna i olika riktningar och gör sedan maten för kvällen. När du ätit klart i lugn och ro en timme senare så har du en hyfsat hård yta där du sätter upp tältet.

Tänk på att inte gå runt omkring på din fina upptrampade yta när du sätter upp tältet så det blir gropar av dina skor där du ska sova.

Mvh /Eric Umeå
 

Bilagor

  • F4AE9E58-FF47-4238-8EC0-850A4AEC5667.jpg
    F4AE9E58-FF47-4238-8EC0-850A4AEC5667.jpg
    56.8 KB · Visningar: 568
Allt beror ju på var du tänkt tälta, hur länge du ska vara ute samt hur långt från civlisationen. Speca lite mer hur du tänker så är det lättare att ge råd.

Stor skillnad på Kiruna och Landskrona, på en övernattning och en veckortur, liksom en tältning bredvid bilen jämfört med tre dagar in i Sarek.

Men det är klart du ska testa!

/A
Tänkte mig en helg fredag till söndag i Smålands skogarna. Inte bredvid en bil, vill ju gärna ta min in i naturen och bort från befolkningen så klart!
 
Om du är ute längre tid så torkar iallafall inte jag saker i sovsäcken, jag sover även i en vattentät Liner i understället. Tycker det är otroligt skönt på vintern då värmen kommer mer direkt, samt att jag aldrig blöter ner sovsäcken med svett/vätska som lämnar min kropp under natten. Allt hamnar i underställt. Och under morgondagens skidåkande dunstar det av kroppsvärmen. Jag vet att det kanske inte fungerar för alla, men jag tycker det är perfekt, jag sover alltså i understället i en "plastsäck" instoppad i sovsäcken, och använder samma underställ till både färd och sova. Så gjorde jag t ex på min senaste tur i Sarek som varade i 16 dygn. Det känns som allt handlar om att hålla sig torr, då fukten annars byggs på dag för dag.
 

Liknande trådar