Vintervandra under en hel vinter?

Tjena!

Jag har fjällvandrat många gånger uppe i Norrbotten men dock bara på sommaren. Det längsta jag lyckats med däruppe är ca 2 månader.

Jag vill nu så hemskt gärna göra något extremare.. Jag undrar om det finns något ställe i sverige som man kan klara sig en hel vinter med rätt utrustning? Norrland är ju inte ens att tänka på, men jag tänker mera på nedre delen utav Sverige som t.ex. Småland eller något liknande?

Nu menar jag förstås med den rätta utrustningen, tält, förberedd mat, tillåtelse med fiske såklart, rätta kläder, ja ni vet!

Det som då oroar mig mest är kylan, bor själv i Järfälla, Sthlm så här brukar det inte bli kallare än -20.

Kom gärna med frågor om det hjälper er att svara på min fråga!
 
Om du tänker dig att ta med egen mat så ser jag inga problem över huvud taget. Du behöver ett bra tält, 2-3 kök och en rejäl pulka lastad med mat som du vet att du klarar av att äta under en längre period.

Åka ut när snön har lagt sig och tills snön har försvunnit så har du troligen tillräckligt lite mat kvar för att kunna bära det i ryggsäcken. Det är helt klart möjligt att släpa på mat för 5 månader. Ola Skinnarmo drog 120 kilo på sitt sydpolenäventyr.

Andy McNab bar över 90 kilo en kortare sträcka men då bör du nog ha något slags basläger.
 
du skriver att du fjällvandrat på sommaren men du har inte sagt något om vilken typ av vistelse du vill ha på vintern men jag antar att du vill röra dig från en plats till en annan, om inte annat för att ha nåt att ta dig för under dagarna...

är det inte mest en fråga om hur bekvämt du vill ha det? samer har levt utan hus i norra sverige i många år; uteliggare finns i många städer. så nog lär det väl gå en vinter, men frågan är hur kul det är.

själv ska jag testa dra pulka längs en del av kungsleden och därikrokarna under tio dagar i vår. jag kan tänka mig att kungsleden (hela, 440 km) kunde vara ett jämförelsevis kul och säkert alternativ för dig. om du ska dra med dig all mat och allt bränsle du behöver för flera månader tar det säkert också flera månader att komma från abisko till hemavan, om du skulle välja det, samtidigt som det finns platser längs vägen där du skulle kunna få hjälp och/eller vindskydd OM nu nåt skulle gå åt pipan. en stor del av området där kungsleden går igenom är nationalparker och där får man inte fiska, men exakt vad som gäller var lär inte vara så svårt att ta reda på.
 
Sommarpåsar per dygn brukar väga kring kilot, vinterpåsar blir ett par hekto tyngre per dygn.
De flesta som skall vara ute länge sänder depåtförpackningar med mat och bränsle till sig själva.
För att kunna hålla dig någorlunda ren och ohyrefri behöver du sanera dig själv och dina kläder emellanåt. Då kan det vara lämpligt att fylla på depåerna oxså.
Har du ine tillgång till vacumpackare kommer din trorra matpåsar fylla ca 1,5-2l per dygn.

Stora mängder mat fyller i volymen.

Är du övertygad om att det är rätt för dig gör det och ha en god tur.
 
du skriver att du fjällvandrat på sommaren men du har inte sagt något om vilken typ av vistelse du vill ha på vintern men jag antar att du vill röra dig från en plats till en annan, om inte annat för att ha nåt att ta dig för under dagarna...

är det inte mest en fråga om hur bekvämt du vill ha det? samer har levt utan hus i norra sverige i många år; uteliggare finns i många städer. så nog lär det väl gå en vinter, men frågan är hur kul det är.

själv ska jag testa dra pulka längs en del av kungsleden och därikrokarna under tio dagar i vår. jag kan tänka mig att kungsleden (hela, 440 km) kunde vara ett jämförelsevis kul och säkert alternativ för dig. om du ska dra med dig all mat och allt bränsle du behöver för flera månader tar det säkert också flera månader att komma från abisko till hemavan, om du skulle välja det, samtidigt som det finns platser längs vägen där du skulle kunna få hjälp och/eller vindskydd OM nu nåt skulle gå åt pipan. en stor del av området där kungsleden går igenom är nationalparker och där får man inte fiska, men exakt vad som gäller var lär inte vara så svårt att ta reda på.

Okej, det är bara kylan däruppe som jag inte är helt hundra på, men med de rätta kläderna ska det väl funka.
 
Tänker du gå från att fjällvandra sommartid till att campa i månader vintertid?

Testa på vinterfjällen före du funderar på nått sånt, passa på innan vintern är slut! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.