Vad har hänt med Tierra?

Går vidare med något som redan kom upp i tråden om Fjällräven. Vad har egentligen hänt med Tierra? Senaste katalogen såg snarare ut som ett häfte. Och den tidigare så innovativa produktfloran har trängts undan till förmån för streetwear a la Peak Performance samtidigt som priserna trissats upp. Varför utsätts ett tidigare så intressant och prisvärt märke av sådana övergrepp? Är det nye ägaren Fjällrävens "fel"? Någon som vet?

MVH
Petra (numera f d Tierra-nörd :)
 
Jag undrar också!

Min gamla TIERRA-jacka håller på att dö, har därför börjat titta efter dess ersättare. Men när jag såg PRISERNA insåg jag att det får bli ett annat märke.

/BAX
 
Sent ska syndaren vakna!

Nu har jag läst Fjällräventråden, inser därför orsaken.

Synd eftersom Fjällräven för mig är ett företag från hembygden.

/BAX
 
Bra start

Det såg ju bra ut förra året då Tierras kunnande inom GTX-kläder gjorde att Fjällrävens Saloppettebyxor för första gången gjordes i trelagers GTX och såg väldigt bra ut, från

Jag tänkte att det kanske kan vara bra för fjällräven att äga Tierra. Synd att det inte blev så.
 
Oron är nog befogad...

...men allvarligt, Tierra har ju alltid haft många "vanliga" kläder, och modeanpassade skalplagg som levt en säsong. För några år sedan hade de ju till och med egna "Canada Goose"-jackor. Helt utan Fjällrävens påverkan.
Sen tycker jag att Tierras vinterkollektion alltid känts mer trendanpassad än sommarvarianten.
Men det känns som att sortimentet har slimmats ner en del, vilket förmodligen är en rent ekonomisk åtgärd.

Fenix Outdoor köpte ju Tierra för att driva vidare som separat varumärke (och bolag) inom tekniska kläder, men de måste ju samtidigt vända Tierras förlust till vinst.
Det spelar ju ingen roll om man gör avancerade kläder till ett bra pris om man ändå inte tjänar pengar på det...

Så prishöjningen, sortimentförminskningen och Peak-ifieringen är sätt att få vinst. Synd men sant.
Hur som helst är det vi konsumenter som bestämmer om det är rätt eller fel gjort.

Något jag tycker är toklarvigt är dock deras indelning av kläderna i "System".
Känns jäkligt Fjällräven - de är pubertalt förtjusta i att sätta engelska "Systemnamn" på självklara detaljer på produkterna:
Lätta bågar blir "Featherlight Pole™", att styva upp ventilationsstrutarna på tälten kallar de "Airplus™"
http://www.fjallraven.se/autumn0203/bild/skisser/airplus_sv.gif

Kallar de blixtlåsgylf på brallor för Quickwee system™? :)


[Ändrat av Nordesjo 2003-03-13 kl 17:31]
 
Tierra håller verkilgen på att dö...

Själv har jag under min ungdom växt upp som granne med Tierras lokaler i Kinna och har alltid haft ett gott öga till märket. Till en början kan man nog säga att tierra hade en ganska medelmåttig kvalitet som dom skärpte till ordentligt i steg med att de började sponsra diverse klätterexpeditioner och genom detta fick fram en mängd riktigt bra jackor. Men nu när man har avslutat sponsringen med Ola skinnarmo och det miltisoirtlag som man hade så stora ambitioner med så har det verkligen gått utför....Katalogen jag fick härom dagen var för det mesta full av skräp med några undantag. Vart har alla träningskläder tagit vägen t.ex.? Dock är det oftast så att sommarkatalogen har lite mindre mängd renodlade värsting jackor än sommarkatalogen som kom nu.

Hoppas verkligen att Tierra kommer tillbaka till hur de var för några år sedan.
 
Tror på Tierra

Känner liksom er andra en oro för vad som kommer att hända med Tierra. Har under ett flertal år köpt och brukat deras produkter och måste säga att jag hittills har varit mycket nöjd. Framförallt har de legat bra till i pris. Fick en liten chock när de för två år sedan, ganska kraftigt, höjde deras priser. Om man ser lite mer objektivt på denna höjning var det så att priserna legat någotsånär still under ett par år. Detta till skillnad från de flesta konkurrenter. Även i dag tycker jag, fastän det är mycket pengar, att de håller dig i prisnivå strax under många andra...

Vad gäller deras utbud tror jag liksom någon fler här på forumet att det är rent ekonomiskt. Man kan inte ha en alltför stor kollektion. Tror dock att de kommer att utöka utbudet i den takt företaget går bättre.

Som sammanfattning tror och hoppas jag att Tierra kommer att överleva.

Ha det!
/Thomas
 
Håller med. min far var ledare för den största expedition tierra sponsrade precis när de hade kommit igång och jag använder de kläderna fortfarande. snacka om kvalitet.de designar kläder som är anpassade för sitt ändamål på många sätt och håller HÖG kvalitet så det kan vara värt att betala lite extra för att få dessa produkter samt upprätthålla företaget tierra.
 
Höjda butiksmarginaler

Tierras tidigare så låga priser berodde på att de sålde på postorder el med låga marginaler till handlarna, enkla tekniska lösningar och material. Butikerna ville inte tjäna mindre på Tierra än på märken, sälja på postorder är inte så lätt i den knivskarpa konkurrensen. De enkla lösningarna och materialen är dock kvar så jag skulle kika på något annat märke om jag var du. Granska själv och jämför, vad får jag för mina pengar? Verkar kvalitet och pris hänga ihop?
 
Ola var dyr

En av anledningen till att Tierra gick åt skogen var sponsringen som de inte hade råd med. Det kostade nog mer än det gav.
 
priser

har fått reda en liten andledning varför vissa tierra prylar har gått upp en del i pris.gore tex priset gick upp med 25% från fabrik nyligen. annars tycker jag tierra väldigt bra prylar har testat mycket andra märken som inte alls svarat mot förväntningarna...
 
Är du rätt ute?

Har nog lite svårt att köpa det argumentet Tomas. Sponsringen är ju en väldigt billig form av reklam. Hur många i Sverige har inte blivit medveten om märket sedna det förknippades med t.ex. Ola? En medvetenhet som jag är övertygad om skulle ha varit väldigt mycket dyrare om man gott vi "vanliga" reklamvägar. Så som tidigare nämnds i tråden erhåller man ju även viktigt feedback för utformningen av kläderna. En feedback som gör det möjligt för företaget att utveckla sina produkter.

Så min övertygade åsikt är att det gav mer än det hade kostat att uppnå samma resultat och kunskap på annat sätt.

I all ödmjukhet

//Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Farbrorvattenmelon Vad har hänt med "Vad har hänt med Addnature"-tråden? Butiker och leverantörer 9
pelka Vad har hänt Fritidskompaniet.se Butiker och leverantörer 1
granbom Vad har hänt med A-one? Butiker och leverantörer 1
AnteÅ XXL har tappat en kund... Butiker och leverantörer 26
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
UteMats Outnorth har läckt epostadress? Butiker och leverantörer 66
GustavOh Har outnorth slutat med klätterprylar? Butiker och leverantörer 4
Glännman Friluftsland - någon som har erfarenhet? Butiker och leverantörer 6
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
smux Team Sportia har ansökt om rekonstruktion Butiker och leverantörer 0
Daniel_75 Någon som har erfarenheter av www.outdoortrekking2010.de Butiker och leverantörer 8
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
peter1959 Uteliv har öppnat i Norrköping Butiker och leverantörer 3
thureb Globetrotter har ingen butik i Munchen Butiker och leverantörer 25
osli73 Har någon provat Cabela's (www.cabelas.com)? Butiker och leverantörer 1
carpe.diem Myggmedlet MK 19 - har det börjat säljas än? Butiker och leverantörer 0
eaglerock Varför har inte Hilleberg blivit billigare? Butiker och leverantörer 119
lagrave Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra Butiker och leverantörer 44
Nalta_eljest Tierra Butiker och leverantörer 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.