Topprepa is i vinter?

Jag har testat på att isklättra under sommaren på en glaciär och är väldigt sugen på att fortsätta. Finns det några lämpliga klippor och isfall i Stockholmstrakten som man kan åka ut till och slå ett toppankare och köra på?

Fungerar det lika bra att säkra med Reverso vintertid som sommartid eller bör man använda annan teknik? Andra tips och idéer för en som är van vid kyla och mörker men inte klättrat is så mycket?
 
Hej!

Nu är jag inte Stockholmsklättrare, men jag antar att det är som i det mesta av södra sverige - vid rätt förhållanden bildas det is lite varstans, och är det en dålig vinter så blir det inget alls. Sen finns det säkert några säkra kort i Tokholm, men det får nån annan fylla i! Här på Utsidan brukar det uppstå en tråd med aktuella rapporter om isläget.

Du kan klättra med din Reverso utan problem. Du behöver dina vanliga klätterprylar (hjälm såklart), varma kläder, yxa, nån sorts stegjärnsfasta kängor, och stegjärn. Isskruvar om du vill leda, men det kan man ju vänta lite med!

Lycka till, och håll tummarna för en isig vinter!
 
Tackar för svar! Jag har redan den mesta utrustningen så det ska gå bra i form av storskor och stegjärn. Jag har även ett par skruvar att sätta upp ett toppankare med. Antagligen kommer jag att backa upp ett jämviktat toppankare med en obelastad skruv eller fast punkt.
 
Tackar för svar! Jag har redan den mesta utrustningen så det ska gå bra i form av storskor och stegjärn. Jag har även ett par skruvar att sätta upp ett toppankare med. Antagligen kommer jag att backa upp ett jämviktat toppankare med en obelastad skruv eller fast punkt.

Träd? Har ni inga träd i Stockholm? Statiskt rep och träd... Grundkurs i klippklättring A. Lycka till! :)
 
Klippa kan jag klättra på, det är bara beroende på hur nära man kommer isfallen. Har inte så mycket erfarenhet runt hur detta ser ut vintertid. Det är väl bara att ta med väskan och lite prylar för att gå ut och testa lite!
 
Hej där
Åva är ett bra ställe att starta på gott om träd och snäll klättring i fin miljö.
Ett sva på ca 25-30 m samt ett par mindre brantare fall

Sedan finns det div sprängklippor, bara frågan hur mycket du vill slåss med bilister och fotgängare
 
Åva >>Nynäsvägen avf tpl Jordbro>>>Dalarövägen mot Dalarö sväng vänster Tyresta nationalpark, crossbana fortsätt tills du kommer till en husvagnscamping och parkering på höger sida ca 15 min från avfarten,promenera över en liten å håll höger runt viken sedan kan du inte missa det, ca 40 min från Sthlm city
 
Tackar för svar! Jag har redan den mesta utrustningen så det ska gå bra i form av storskor och stegjärn. Jag har även ett par skruvar att sätta upp ett toppankare med. Antagligen kommer jag att backa upp ett jämviktat toppankare med en obelastad skruv eller fast punkt.

Brrr....inte göra toppankare på skruv! Eller? Skruv tenderar att smälta ur efter en stunds belastning.
Och vid topprepning är det ju belastning rätt ofta.

Leta sprickor att bygga i, eller ännu hellre träd. (som föreslaget).

Personligen hade jag nog inte klättrat alltför länge i ett toppankare på skruv.

Editerar in ett "Ha't så kul!", för att inte låta alltför trollig å negativ. Isklättring är fantastiskt!
 
Nu har jag varit i Rjukan och även testat att toppa is mer centralt i Stockholm. Helt underbart och Rjukan gav en väldigt mycket erfarenhet då vi var där rätt många dagar. Både multi-pitch och topprep.

Åva verkar vara ett ställe som blir en liten utflykt till här någon vecka! :)
 
Brrr....inte göra toppankare på skruv! Eller? Skruv tenderar att smälta ur efter en stunds belastning.

Sen finns ju motsatt problematik också, om det rinner vatten och är kallt så kan skruvarna frysa fast så man får hugga bort dem :)

Jag har aldrig varit orolig för att topprepa i bra skruv, kan titta till den någon gång ibland.
 
Jag har heller inga problem med att topprepa på skruv, men är det en solig dag och det finns risk för att skruvarna värms, så ser man till att täcka över skruvarna med snö alt. något annat som hindrar att skruvarna utsätts för ljus. Givetvis är ett stort kraftigt träd att föredra, men ibland funkar bara skruvar.

Mvh /Joel
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.