Gamla Svea, hon är säker...!

Metakastullerna är lätta och bra men tyvärr får inte sveat plats i dem så det går ju åt lite mer utrymme i packingen.

Annars är Campingaz Twister kit ett tips. Kastrullerna passar runt köket och är i bra storlek för en. De är också staplingbara så att man kan "dubbelkoka". Fås för 199 kronor på pinal just nu. Gasbrännare på köpet :)
 
...och om man vill, finns "coleman F1 spirit" på XXL. Samma kastruller som Campingaz Twister, men kanske en lite roligare brännare.

Vill man inte ha anodiserat men ändå modernt borde man kunna typ etsa bort anodiseringen på något nyare kärl typ Optimus terra solo? Funkar kaustik soda tro?
 
...och om man vill, finns "coleman F1 spirit" på XXL. Samma kastruller som Campingaz Twister, men kanske en lite roligare brännare.

Vill man inte ha anodiserat men ändå modernt borde man kunna typ etsa bort anodiseringen på något nyare kärl typ Optimus terra solo? Funkar kaustik soda tro?

Jo, jag har ett sådant. Kunde inte motstå när XXL sålde dessa kök för 99kr. Köpte ett mest för att ha en extra kök att värma vatten på med i bilen. Brännaren är helt OK, men kastrullerna är gjorda av extremt mjuk aluminium. Tål nästan ingenting innan det blir bucklor på dem. Jämför man med Trangias kastruller i mycket tunnare material, är Trangiakastrullerna betydligt hållbarare.
 
Jag tillverkade ett litet kärl häromdagen. En Abba fiskbulle-burk (aluminium). Bort med locket och den övre vikta kanten. En bit najtråd som handtag. Den passar under bottnen på köket.
Var litet osäker på om burken hade en sån där plastbeläggning på insidan. Insidan var en annan färg, men jag lyckades inte få fram någon lukt när jag torrkokade litet försiktigt. Kanske var det bara oxid, men jag slipade för säkerhets skull rent med stålull och fint våtslippapper.
21g väger det =)

Vilken volym får du plats med i Abbaburken? Man får väl leta upp nån utsvulten katt som kan tänkas svälja innehållet för 21 g är trevligt men det är inte fiskbullarna!!
 
Vilken volym får du plats med i Abbaburken? Man får väl leta upp nån utsvulten katt som kan tänkas svälja innehållet för 21 g är trevligt men det är inte fiskbullarna!!

Exakt 4dl till kanten. Så drygt 3dl brukbar volym.
Optimalt vore om det fanns en liknande aluminiumkonserv som var 2-3ggr så hög och något tjockare i godset, men jag har inte hittat någon.
 
Då antar jag att burken var 375 grams! Det finns ju även 550 grams burk, det får bli en sådan när den i sammanhanget tunga 50 grams, 4,5 dl titangrytan inte räcker till.
 
Eagelmodellen hade en i Aluminum dragen, samt eloxderad. Kanske några distributörer har har kvar, den rymmde litern samt passade över SVEA.
 
Lite porr för Svea-älskare

Här är en av mina pjäser.
Köptes för faktiskt inte så länge sedan, 2012, men ett fynd tycker jag. Mycket glädje per krona, speciellt om jag slår ut det på hela den tiden som jag kommer att ha köket. Otänt när jag köpte det, men jag kan inte tänka mig annat än att använda henne.
 

Bilagor

  • Optimus Climber 123 på Tradera kopi.jpg
    Optimus Climber 123 på Tradera kopi.jpg
    40.1 KB · Visningar: 568
  • Svea.jpg
    Svea.jpg
    77.3 KB · Visningar: 565
  • Svea 123r.jpg
    Svea 123r.jpg
    126.9 KB · Visningar: 577

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.