mattork, vidaXL?

Är på G att köpa en tork och har sneglat på Excalibur, men medan jag surfade runt hittade jag en vidaXL på cdon.se http://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-mat-dehydrator-med-10-fack-fyrkantig-p36508393?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_term=vidaXL+Mat+Dehydrator+med+10+Fack+(Fyrkantig)&utm_content=36508393&utm_campaign=pricerunner_Hem+&+Trädgård. Priset var ganska tilltalande men frågan är ju hur bra den fungerar. Någon som har en och kan dela med sig av sina erfarenheter?

/Micke
 
Det var inte de bästa torkollorna, stora hål där mycket kommer trilla igenom. Kan ju förstås lägga något nät över som du sen lägger maten på. Annars är det svårt att uttala sig. Jag har inte sett den eller hört något om den. Men i brist på andra svar så kanske det ger något iaf! Har inga andra synpunkter som känns viktiga.

/Henrik
 
Vill du komma billigare undan än Excalibur, köp en Evermat. Väl beprövad, effektiv, rostfria (och finmaskiga!) ollor. Håller i evighet och gör den till äventyrs inte det kan den repareras i Sverige.

Vet inte hur Excalibur och kopior är konstruerade, men är ugnen en enda del? I så fall lär den vara ganska skrymmande. Evermat och Stöckli med sina staplar av runda ollor är lätta att stuva undan iom att ingen del är skrymmande. Man kan stoppa in en olla här och en olla där om man har trångt.

Om du bestämmer dig för en Evermat, lägg till för de platta ollorna och beställ extraollor från början (max 10 rekommenderas). Sparar in på frakten och vill du torka t.ex. äpplen är det mycket skrymmande. Själv har jag 12 (p.g.a. en felleverans som jag inte behövde returnera). Jag har provat att köra alla 12 och det de säger stämmer, den orkar inte riktigt med det. Men 10 går bra.
 
Lika bra att testa

Tyckte att de plastiga ollorna såg lite trista ut så jag gick på "lyxmodellen" i samma serie, rostfri skal med ollor i rostfritt. Hälften av ollorna har grovmaskigt nät och andra hälften med finare maskor.

Kvalitet är väl som väntat inte superduper men helt ok. fläktdelen inkl styrning går att snäppa loss från ugnen vilket kanske kan vara bra när man skall rengöra. Jag körde några tester och den tycks hålla temperaturer hyggligt runt det inställda värdena. Bifogar lite mätdata från mina tester.

Nästa steg blir att torka på riktigt (inte bara tempsensorer...)

/Micke
 

Bilagor

  • 35_mitt.jpg
    35_mitt.jpg
    21.2 KB · Visningar: 1,143
  • 52_botten.jpg
    52_botten.jpg
    19.4 KB · Visningar: 1,189
  • 52_mitt.jpg
    52_mitt.jpg
    19.4 KB · Visningar: 1,139
  • 52_topp.jpg
    52_topp.jpg
    18.5 KB · Visningar: 1,138
  • 68_mitt.jpg
    68_mitt.jpg
    18.9 KB · Visningar: 1,145
Ytterligare en mätning

Kom på att det kunde vara intressant att mäta den vanliga varmluftsugnen också. Inställd på lägsta möjliga värme och med luckan på glänt.

/Micke
 

Bilagor

  • 50_varmluftsugn.jpg
    50_varmluftsugn.jpg
    18.5 KB · Visningar: 1,085
Intressant

Jag har också funderat på VidaXL, just med hänsyn till priset. Återkom gärna med resultat av skarpa testen.
 
Skulle vara intressant att se en lika grundlig mätning med Excalibur. Upplever att den har stora variationer på temperaturen beroende på var man mäter har försökt mäta med två termometrar (ThermoPeanut) vid torkning med ca 15 graders variation.
 
Problem med fläkten, men kom i mål

Tänkte i början av sommaren att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter men det var mycket mat som skulle torkas och sedan kom semestern emellan... Men här kommer nu lite om torken.

Byggkvaliteten tycker jag är ok för de pengar man lägger. Ollorna var lite svåra att få in (sitter lite tight) men efter lite användande så har plåten i skalet gett efter lite och det funkar bra. Jag köpte insektsnät och skar till att lägga på ollor, vilket visade sig väldigt smidigt. Inte minst när man ska skaka ner det torkade i burkar eller påsar (bara att vika nätet och ösa på).

Den är också lätt att köra och visar både inställd sluttid och den tid torken varit igång. Fyller man torken helt (10 ollor) tar det lite längre tid, men det borde väl vara normalt.

MEN, efter att ha torkat mat till 11 personer för en veckas tur så slutade fläkten att snurra. Värmeelementet går på, displayen och knapparna funkar, men ingen fläkt. Försökte felsöka men ville inte skruva mig för långt in innan jag kontaktat cdon.com som jag köpt den från. Cdon.com återkom ganska snart efter att jag kontaktat dem via hemsidan och meddelade att de skulle ta kontakt med tillverkaren. Några dagar senare fick jag valet att de antingen skickade en ny fläktdel eller att jag returnerade den trasiga torken och de skickade en ny. Jag valde att de skulle skicka en ny fläktdel (som enligt deras bifogade reservdelslista tycktes vara hela bakre enheten. dvs. fläkt med värmeelement etc.). En dryg vecka senare (lagom till att vi kom hem från vår andra semestertripp) så kom det en helt ny tork. Jag antar att det var enklare för dem att skicka en hel tork istället för att plocka ut bara fläktdelen. Det kan sägas att fläktdelen snäpps på i bak på ugnen och att detta inte kräver några verktyg.

Även om jag inte har någon tidigare erfarenhet av att torka mat så tycker jag är det känns som en ok tork. Gott om plats med 10 ollor. Frågan är om jag fick ett måndagsexemplar eller om problemet med fläkten är något som många/alla/en del får? Ska ta mig in i den trasiga torken/fläkten för att se vad det är för fel, det kanske kan ge en ledtråd.

/Mikael
 
Jag kollade runt på en bättre tork än den jag hade för något år sedan. Jag fastnade för Klarstein Fruit Jerry Pro 8. Skickade efter från Tyskland.
Är jättenöjda. Mycket stabil i rostfritt och inte plast, och med 8 ollor. Lätt att hålla ren och hygienisk. Finns en större modell med 10 ollor.Elektronisk inställning av tid och temperatur. Billigare än liknande på svenska marknaden. Just nu såg jag att elektronik-star.de (där jag köpte min) har den nedsatt till 189 euro.
Vi torkar all vår vandringsmat på den, och dessutom frukt och svamp.
 
Samma tillverkare?

Surfade in för att ta en titt och Fruit Jerky Pro 10 tycks vara samma tork som jag har. Kärt barn...

/Mikael
 
En av få oberoende sidor som diskuterar mattorkar från Klarstein, bra jobbat utsidan!!

Ni som har erfarenhet av Klarstein, vad tycker ni? Och ni som har skrivit i tråden tidigare, är ni fortfarande nöjda?
Andra lågprisugnar som ni är nöjda med?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4

Liknande trådar