Gissa position Stockholms län

Nej, det är nog mer så att det nästan krävs att man själv passerat trädet för att veta var det finns.

Men kommunen är helt rätt.
 
Fast om kommungränsen dras med en tjockare penna på kartan så hamnar nog trollträdet i en gråzon mellan två kommuner.
 
Då finns det gränser mot tre andra kommuner att beakta Nacka, Stockholm och Haninge.

Längsta gränsen är den mot Haninge och där finns också mera liknande skogsområden.

Skogen verkar ha en del år på nacken. Liknande trän och blockmark finns söder om Gammalströmmen mellan Långsjön och Tyresö-Flaten. Där är det ingen kommungräns men det finns en kommungräns strax väster därom mot Haninge som går i SSO riktning ner igenom nationalparken.

Kan det vara där dvs strax SV om Gammalströmmen?

Thure
 
Du resonerar riktigt Thure, och har hittat rätt kommungräns. Men du är inte på rätt plats.

Kanske var det trollen som skyddade trädet den där Augusti-dagen för drygt 20 år sedan?
 
Brandområdet syns hyfsat bra på lantmäteriets ortofoto om man zoomar in.

Gissar på att platsen kanske ligger väster om Åva på bilden nedan nånstans i området jag ringat in i blått.
Kommungränsen mellan Tyresö och Haninge är violett.

Thure
 

Bilagor

  • åva2.jpg
    åva2.jpg
    76.7 KB · Visningar: 145
Inte riktigt rätt område.

Kanske klarade sig trädet (och dess bröder och systrar intill) för att det står precis i en ravin där två bäckar löper samman?
 
Precis där är det.

Vem som placerat skylten med "Trollträd" där är okänt för mig men blev lite glad när jag såg det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.