Dykning Under vattnet

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-01, 12:40
avslutat medlemskap 1003 avslutat medlemskap 1003 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Mezzner Visa inlägg

Det som gör denna möjlighet lite begränsad är att man inte får agera så att människor kanaliseras till ett visst område eller liknande - eftersom effekterna på mark osv då bli mer tydliga.

Hårddraget kan det här innebära begränsningar när det gäller att skriva guideböcker eller liknande. Särskilda fiskekartor, eller dykkartor eller liknande skulle kunna medföra att den som upprättat dem gjort sig skyldig mot nån lag, vars namn jag förvisso glömt, men det skulle kunna vara miljöbalken.
Tack det var det jag missade
Och det sista har varit lite aktuellt i div kajakturs böcker har jag hört , någon som vet mer?
Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 13:06
Scanner Scanner är inte uppkopplad

Ursäkta att jag ställer mer frågor.
Men ni verkar ju duktiga på att reda ut dem.

Låt säga att jag kommer i båt, ser något som flyter i ytan.
Det visar sig vara en vobbler.
Vobblern sitter fast i en lina, när jag lindar upp linan kommer det på slutet upp ett spö och en rulle.
Jag lämnar in detta till polisen som hittegods.

Om nu scenariot hade varit att jag varit dykare och hittat samma saker fast med utgångspunkt från andra änden, alltså rullen.

Skulle det fortfarande vara hittegods?
Får man plocka upp grejer från botten hur som helst?
Måste man anstränga sig att hitta ev. ägare?
Om prylen är riktigt gammal, låt säga, över 100 år skiljer det sig mot ett nyare föremål?
Oavsett om det är i vattnet eller på land?

Tackar i förhand för eventuellt försök till svar på mina frågor.
Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 18:02
Ibasto Ibasto är inte uppkopplad

Vad som gäller din wobbler törs jag inte säga men när det gäller vrak så gäller att om det är mindre än 100 år sedan så har det en ägare ( ev ett försäkringsbolag ) vilket innebär att det är stöld att bärga nått. Är det över 100 år så gäller fornminneslagen och det är fortfarande ett brott att bärga

hittade följande på dykarna.nu
http://www.dykarna.nu/forum/re ... 6465&catId=0

Ibasto
Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 18:04
Ibasto Ibasto är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Mezzner Visa inlägg
Det är faktiskt så att det finns klara restriktioner mot organiserade utflykter på annans mark.
Det låter intressant. Det borde påverka massor av företag och organisationer.

Nån som har nån källa eller mer information?

Ibasto
Svara med citat
Gammal 2008-10-01, 18:43
greendanger greendanger är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Betula pendula Visa inlägg
Vrak och innehåll ägs av den gamla ägaren. Är vraket riktigt gamalt går det under fornminneslagen..
Helt rätt, men då nästan alla större båtar/last är försäkrade, och ägaren fått ut ersättning från försäkringsbolaget, så är försäkringsbolaget faktiskt ägare till båt/last.

Det här kan ställa till problem, vem ska sanera oljeutsläpp som kommer med tiden? D v s Vem ska hala upp blånboken...

Efter 100 år hamnar det under fornminneslagen, vem som tar och betalar utsläpp då?
(4 § Lag (1988:950) om kulturminnen m.m.)
"Ett skeppsvrak som påträffas på havsbottnen eller dess underlag utanför gränserna för nationell jurisdiktion och som bärgats av ett svenskt fartyg eller förts till Sverige tillfaller staten, om minst etthundra år kan antas ha gått sedan skeppet blev vrak. Lag (1996:529)"

OBS! Jag skriver om Svenska vatten, hur lagstiftningen ser ut i andra länder får man kolla upp där man tänkt fiska eller dyka.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:58.

Logga in

Tips!