Konstiga pulsnivåer?

Detta med pulsträning

Individuella orsaker, aspekter. Pulsbaserat kan vara till stor hjälp. Såklart är de angivna procentramarna och skalorna bra. Men det varierar ju så enskilt. Är man noga efter pulsklocka så gäller regelbundna, riktiga, maxpulstester. Kanske kännas längre bort för "motionärer" men. Är även lättare för "elittränad" att nå maxpuls än motionär. Pulsträning blir alltmer utbrett:) Pulsbaserat, som iofs är en bra, viktig del i lära och vägens hälsa.. Men upp och ned, dagsform och överträning mm... Man kan inte heller förlite sig helt på alla värden och procentangivelser. Men såklart ett medel för att lära sig sina egna "hjärtfrekvenser". Det är dit man ska hän med sin pulsträning och då den kan prestera.

Tester är också olika:) Men bra att vända sig till ställen med sakkunskap. Maxpulsen är också beroende på vad man utövar. Cykla, springa.. Finns många olika rön om detta. Sen är väl hög maxpuls, låg vilopuls ingen fördel konditionsmässigt... mer en stor skillnad mellan max och vilo.

Linnea
 
Re: Detta med pulsträning

drakfisk; sa:
Sen är väl hög maxpuls, låg vilopuls ingen fördel konditionsmässigt... mer en stor skillnad mellan max och vilo.
Men, hög maxpuls och låg vilopuls ger väl den största skillnaden dem emellan, eller har jag missat något? Och det är ju den skillnaden som ska vara så stor som möjligt, åtminstone enl avd för Idrottsmedicin i Umeå, mfl insatta i ämnet.
 
Precis, exzakt OSV

Tror många glömmer bort det eller att förklara det. Hur det än låter så tycker jag ofta att man tittar mest på vilopuls och maxpuls var för sig.. Kan inte BARA säga att högsta nivå (eller tröskelpuls) är 90%av maxpuls osv... Sånt kan tex få en att tro att max är den viktigaste kondisreferensen. Pratades om spinning (gruppträning där de flesta inte tränat pulsspecifikt eller så mycket) så jag relaterade till det också.

På Umeå Idrmed har man slagit många fysrekord, jag med!

Linnea
 
Fisch; sa:
Hej!

Jag är en motionerande "gubbe" 30-nåt, som inte litar på min pulsklocka. Jag har ingen erfarenhet av vad som är "normalt" men pulsen känns lite hög.
Exempel:
När jag springer milen på ca 55 minuter har jag en puls på 185 - 195 nästan hela tiden. Jag upplever inga "hjärtliga" besvär, men det tycks högt? Om jag ska pulsträna på kondition (125 -155) kan jag inte springa, jag får gå!
Vidare har jag en vilopuls på 38, men det rimmar illa med en miltid på 55 om nu vilopulsen är konditionsmåttstock...?

E det dags att söka till kardiologen eller ska jag reklamera pulsklockan???

Appropå detta inlägg, när jag springer har jag en puls på 200-207 (2 km och uppåt, oavsett tempo) och jag upplever inte några besvär heller. Kanske ökad värmestrålning från kroppen då, plus att andningen har en tendens att bli tung men ändå överkomlig. Detta kan också bero på astman iofs... Bara en parantes till alla som är oroliga för sina hjärtan!

/Daniel
 
Karvonen...

drakfisk; sa:
Hur det än låter så tycker jag ofta att man tittar mest på vilopuls och maxpuls var för sig.. Kan inte BARA säga att högsta nivå (eller tröskelpuls) är 90%av maxpuls osv... Sånt kan tex få en att tro att max är den viktigaste kondisreferensen.
Karvonens formel korrigerar de rekommenderade pulsträningsnivåerna för både vilo- och maxpuls:
http://www.marathon.se/traning/kalkyl/kalkyl7.htm

Men för min del ligger de pulsintervallerna något högt, jag får springa ihjäl mig för att nå upp till dem under vanlig träning. Eller är jag bara för lat?
 
Re: Karvonen...

Strykarräven; sa:

Karvonens formel korrigerar de rekommenderade pulsträningsnivåerna för både vilo- och maxpuls:
http://www.marathon.se/traning/kalkyl/kalkyl7.htm

Men för min del ligger de pulsintervallerna något högt, jag får springa ihjäl mig för att nå upp till dem under vanlig träning. Eller är jag bara för lat?


Karvonen ja. Ja, jag tycker åxå den snittar högt, och jag är inte lat:) Tycker du har koll och tror du springer seriöst å mkt. Inte inne på så mkt puls mera. Känner mig faktiskt själv så bra. Ett tips: Testa dela upp andningen i två tag..ut ut in in! Läste om framtida bergsmarathon.. Jag var med ifjol, 7an, gick råbra men kompanjonen halkade och vi fick bryta.

Linnea
 
Maxpuls

Vad jag har förstått så är "kvällstidningsformeln" för maxpuls 220-ålder långt ifrån sant för alla... (enl Jonas Colting så mycket som +-40Bpm!)

Det bästa är väl att som folk redan har föreslagit att gå till ett proffs för att kolla upp den, eller så går det att efter uppvärmning springa/cykla upp för en låång backe där man hela tiden ökar tempot tills dess att man håller på att stupa, sedan tänker man på den snygga tjejen/killen framför som springer framför en och så fortsätter man ett tag till... ;-)

/Isoz (som samlar energi för att göra ett max-puls test....en annan dag)
 
Re: Re: Karvonen...

drakfisk; sa:
Karvonen ja. Ja, jag tycker åxå den snittar högt, och jag är inte lat:) Tycker du har koll och tror du springer seriöst å mkt. Inte inne på så mkt puls mera. Känner mig faktiskt själv så bra. Ett tips: Testa dela upp andningen i två tag..ut ut in in! Läste om framtida bergsmarathon.. Jag var med ifjol, 7an, gick råbra men kompanjonen halkade och vi fick bryta.

Linnea
Trist på BAMM, du får gärna skriva lite i "min" tråd om just detta.

Det där med andningen har jag kört sedan jag var liten, då funkade ut-ut-in-in bra (ett steg per "ord"). Nu blir det oftast ut-ut-ut-in-in på uppvärmingen, sedan kaos under löpningen och så ut-ut-in-in om jag drar upp tempot och pulsen passerar 163. Vad konstigt det där ovanstående ser ut såhär i efterhand? ;)
 
Hjärtats arbete ?

Fisch; sa:
Hej!

Jag är en motionerande "gubbe" 30-nåt, som inte litar på min pulsklocka. Jag har ingen erfarenhet av vad som är "normalt" men pulsen känns lite hög.
Exempel:
När jag springer milen på ca 55 minuter har jag en puls på 185 - 195 nästan hela tiden. Jag upplever inga "hjärtliga" besvär, men det tycks högt? Om jag ska pulsträna på kondition (125 -155) kan jag inte springa, jag får gå!
Vidare har jag en vilopuls på 38, men det rimmar illa med en miltid på 55 om nu vilopulsen är konditionsmåttstock...?

E det dags att söka till kardiologen eller ska jag reklamera pulsklockan???

Jag har själv upplevt likande och ligger själv ofta högt i puls i förhållande till maxpuls. Utan att på något sätt vara expert på detta område (är själv "vanlig" motionär som dock ofta använder pulsklocka), så anser jag att man kan resonera ungefär så här:

1. När du kräver mer arbete av din kropp, t.ex. springa fortare eller uppför en backe, så måste hjärtat pumpa fram mer blod till musklerna. Detta kan göras genom att antingen öka hjärtats pumpvolym, slagvolym tror jag det heter, eller genom att pumpa oftare = högre puls.

2. Enligt vad jag läst i olika tidigare inlägg så är hjärtats slagvolym som störst vid en puls kring 70-75% av maxpuls? Om man ökar belastningen så minskar slagvolymen och pulsen ökar. Hjärtat kan inte pumpa lika effektivt. På vissa personer och i vissa situationer så kanske denna minskning i slagvolym är extra stor, alltså måste pulsen öka betydligt mer. Hjärtat jobbar dock trots allt inte extremt hårt även om pulsen är hög eftersom varje slag inte är så arbetsamt då slagolymen har minskat. Jämför med en cykelpump, många korta tag eller färre långa tag. Den effektivaste träningen för att öka slagvolymen är att träna vid en puls på ca. 75% av max.

3. För att kunna springa med lägre puls så skall man träna annorlunda: Inte ligga och köra på denna höga puls långa sträckor utan hellre korta, intensiva pass växlat med längre långsammare träningspass andra dagar. Prova t.ex. att istället springa 5 km och snabbare vissa pass och 10 km mycket långsamt andra pass. Du kan även träna intervaller eller springa uppför en 100-200 m lång backe och sedan jogga eller gå nedför och upprepa detta några gånger. När du tränat på detta sätt i några veckor så kan du springa milen igen och nu kommer garanterat din puls att vara lägre vid samma fart (55 min) eller så kan du springa snabbare med samma puls. MAO du har fått bättre kondition.

4. Prova även att variera träningen. Istället för att bara springa så kan du något pass i veckan istället cykla, gå stavgång eller t.ex. simma. Dessa sporter är inte lika hårt belastade som löpning och du kan lättare hålla en puls kring 75% av maxpuls. När du skall träna den centrala kapaciteteten, alltså hjärtat, så spelar val av idrott mindre roll. Ytterligare fördelar med att variera träningen är att du kan träna oftare eftersom du inte blir lika sliten i en och samma kroppsdel. Jämför att springa tre dagar i rad mot att springa dag1, cylka dag2 och simma dag3. Allt detta resonemang riktar sig mot motionärer som inte måste träna för att maximalt prestera i en specifik gren.

5. Att träna i olika idrotter kan vara positivt. När du t.ex. cylkar eller åker längdskidor så kan du hålla på i flera timmar och får då bra träning i uthållighet. Det är inte lika lätt att uppnå detta med löpning, mycket mer slitsamt för kroppen.

6. Andra faktorer ökar också pulsen. T.ex. om du är stressad, har druckit kaffe, tobak mm. Jag har själv märkt att jag i olika motionslopp haft högre puls redan i starten och sedan genom hela loppet än på träning utan att för den skull sprungit fortare, tävlingsstress? När du tränar lågintensivt så kan du prova att försöka hitta ett lugnt tempo, tänka att springa så vilsamt som möjligt för att få ner pulsen.

Jag hoppas att dessa åsikter kan vara till nytta. Jag är som sagt inte expert på något sätt utan jag bygger mina antaganden på egna erfarenheter och logiskt resonemang. Kommentera gärna vare sig om ni håller med om detta eller inte.

/J-E
 
Tack för att det finns flera

Jag skulle bara vilja tacka er med hög maxpuls som delar med er av era siffor.
Jag är en 45-åring som alltid idrottat i någon form. Fram til för något år sedan har det varit mycket spinning, innebandy och squash.

Pga. tidbrist beroende på barnens aktiviteter har det numera inskränkt sig till regelbunden squash var 14:e dag :-( (plus dagliga hundpromenader och golf så fort banan öppnat).

Jag har alltid varit högpulsare, till mina vältränade arbetskamraters stora förskräckelse.

Jag tycker numera att jag blivit ganska otränad men under squashmatcherna ligger jag på en maxpuls på 202-205!
Snittpuls under dessa matcher ligger någonstans mellan 190 och 195, högre om jag har ett jämnt motstånd.

Jag har funderat på om detta med en i mitt tycke onormalt hög puls (för att vara såpass otränad) är hälsovådligt, men eftersom jag aldrig känt något av det (mer än normalt illamående ;-) ) har jag inte velat ta det till en läkare.

Efter vad ni här skrivt verkar det ju inte heller som om det finns någon koppling mellan vilopulsen och maxpulsen, vilket jag trodde. Låg vilopuls => låg maxpuls, låg vilopuls == vältränad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polymeras Konstiga känningar i vaderna? Träning och hälsa 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.