Bergslöpning - hur göra?

Hej!

Har aldrig tidigare sprungit någon bergsmara, men jag funderar på att springa BAMM under sommaren. Målet är bara att ta sig runt, inget mer. Några praktiska spörsmål har uppstått, som bara kan besvaras av tidigare löpare:

1) Hur sköts orienteringen? Får man ut kartan strax före, och så är det skärmar som ska tas i en viss ordning (A-B-C-D etc), eller får man lägga upp löpningen som man vill bara man tar rätt kontroller? Har olika lag olika banor, eller bara olika ordning på skärmarna?

2) Hur fungerar det med mat? Lever ni på bars och gel under förflyttning under löpdagen, och sedan ett varmt mål mat på kvällen i lägret, eller är det någon som stannar och äter ordentligt under löptiden?

3) Blir det någonsin riktig löpning, eller blir det mest en massa "trekking", dvs snabbgång över div stenskravel? Med så många höjdmeter som utlovas, verkar det som att man mest är på väg upp- eller nedför hela tiden?

Hoppas att någon rutinerad obygdslöpare kan besvara mina frågor!

/A.
 
Hej Anders,

jag och en kompis sprang FEM Kebnekaise i sommaren -05. Det var vårt första bergsmaraton. Nedan ger jag min bild av hur det var med de frågor du ställer...

1) Hur sköts orienteringen? Får man ut kartan strax före, och så är det skärmar som ska tas i en viss ordning (A-B-C-D etc), eller får man lägga upp löpningen som man vill bara man tar rätt kontroller? Har olika lag olika banor, eller bara olika ordning på skärmarna?

En mallkarta med alla kontroller sattes upp kvällen innan första löpdagen. Denna fick man rita av på den karta man fått ut i startpaketet. Sedan var de kontroller vilka ingick i loppet angivna på en lista. Dessa skulle tas i angiven turordning. Alla kontroller på kartan var inte med i loppet och vi fick faktiskt ändrad bana dag två då vädret var lite för dåligt för att ha en kontroll på sydtoppen. Dvs det var viktigt att man gjort förarbetet med kontrollinritningen bra :). Sedan var inte svårighetsgraden i denna orientering särskilt hög... vilket kanske var tur för oss :)

2) Hur fungerar det med mat? Lever ni på bars och gel under förflyttning under löpdagen, och sedan ett varmt mål mat på kvällen i lägret, eller är det någon som stannar och äter ordentligt under löptiden?
Vi levde på bars och energidryck under löptiden båda dagarna och lagade ett varmt mål på kvällen samt en varm frukost dag två. Det gick utmärkt och vi hade sannolikt överdimensionerat matbehovet för vår del (dvs lite för mycket packning).
3) Blir det någonsin riktig löpning, eller blir det mest en massa "trekking", dvs snabbgång över div stenskravel? Med så många höjdmeter som utlovas, verkar det som att man mest är på väg upp- eller nedför hela tiden?

Japp. Det blev det definitivt... men det beror säkert på terrängen. Kalfjäll är relativt löpvänligt och på vissa kontroller var det helt underbar lätt utförslöpning med milsvid sikt :). Dessutom (vilket inte var så kul) gick en hel del löpning längs den stig/led som år ut till fjällstationen.

Hoppas att någon rutinerad obygdslöpare kan besvara mina frågor!

/A.

Nåväl, en gång är i vart fall en gång :) Hoppas du har någon nytta av mina erfarenheter och att andra kan komplettera mer!

mvh
Niklas
 
Sprang långklassen på BAMM 2004. Vet ej om dem har ändrat rutinerna men så här var det i varje fall då.

1) Hur sköts orienteringen? Får man ut kartan strax före, och så är det skärmar som ska tas i en viss ordning (A-B-C-D etc), eller får man lägga upp löpningen som man vill bara man tar rätt kontroller? Har olika lag olika banor, eller bara olika ordning på skärmarna?

Vi fick ut kartor med all kontroller iritade innan start samt en lista med vilka kontroller vi skulle ta.

Alla lag inom respektive klass har samma kontroller och får själva välja i vilken ordning dessa ska tas.
Dock så var kontrollerna utplacerade på ett sätt som gjorde att de flesta, om inte alla, tog dem i samma ordning.

2) Hur fungerar det med mat? Lever ni på bars och gel under förflyttning under löpdagen, och sedan ett varmt mål mat på kvällen i lägret, eller är det någon som stannar och äter ordentligt under löptiden?

Bars och sportdryck medans man springer under dagen och två blå band frystorkade middagar i nattlägret. Till frukost körde vi havregrynsgröt spetsat med torkad frukt.
En eller två gels kan vara bra att ha på slutet av dagarna speciellt sista dagen då det blir riktigt slitigt på slutet.

Ett tips är att göra egna enegikakor så kallade runekakor. Sök här på utsidan för recept. Mina maximbars blev stenhårda i kyllan och gjorde att jag drog av mig tandställningen.
Ett annat tips är att ta med sig lite chips. Väger nästan inget och smakar gudomligt gott i nattlägret.

3) Blir det någonsin riktig löpning, eller blir det mest en massa "trekking", dvs snabbgång över div stenskravel? Med så många höjdmeter som utlovas, verkar det som att man mest är på väg upp- eller nedför hela tiden?

Löpning är det mycket av även om alla går i vissa uppförsbackar. Skillnaden på elit och motionär är vid vilken lutning som man börjar gå.
Vi sprang hela tiden förutom i dem riktigt jobbiga uppförsbackarna. Gick bra på de allra flesta ställena och vad jag minns var det inte så mycket stenskravell.

Ett tips är att träna på att springa utför mycket. Vi tjänade mycket tid på att just kunna ligga på ner för bergen.
Trots duktig utförsträning innan så brännde det ruskigt mycket i låren på väg nedför slalombacken i björkliden.
 
Ni ska ha stort tack för tipsen. Det hela verkar gå till ungefär som jag trodde. Förhoppningsvis är inte orienteringen så svår att den äter tid från löpningen.

Jag och min löpkamrat tränar som inför ett "maraton med plus", dvs vi byter ut en del intervaller mot trapp-/backlöpning, kör en del pass med ryggsäck etc. Hur mycket ska man träna med ryggsäck? Hur mycket tid ska ägnas åt tempoträning resp långpass? Ska man sikta på att hela tiden hålla sig under mjölksyranivån i uppförsbackarna, eller ska man träna sig att tåla en del syra?
 
Träning inför BAMM

Jag vill tipsa om denna träningsmöjlighet inför årets BAMM: Löparvecka i Härjedalsfjällen den 1-6 augusti. Med bas i Ljungdalen blir det ledarledda träningspass i fjällterrängen, även toppturer ingår. Mat och boende på Wärdshuset Helags i Ljungdalen. Veckan avslutas med deltagande i Helags Fjällmarathon, en tävling med olika banlängder för deltagare i alla åldrar. http://www.teamstarcus.se/2006/04/13/trana-med-team-starcus/
 
Orienteringsskor

Jag sprang Bamm 70 förra året, och har även kört FEM.

Vad gäller orienteringen så ska du ta de kontroller som gäller för din klass, och de ska även tas i rätt ordning. Orientering på fjället kanske är en baggis för en riktig orienterare, men tappar man bort sig är det inte helt lätt att läsa in sig på kartan igen..... Och råkar man dessutom ut för dimma modell ärtsoppa så rinner tiden iväg. Och även om man orienterar rätt så gäller det också att göra smarta vägval fram till nästa kontroll.

Som mat ute på fjället gäller maxim-kakor, runekakor, gele, sportdryck och liknande. Satsa på dubbla påsar frystorkat till kvällen. Bergslöpning kräver mycket energi!

Vad gäller löpningen så tycker jag att det sprangs rätt friskt, med undantag för uppförsbackarna och när underlaget var alltför besvärligt.

Bilderna i arkivet på bamms hemsida ger en del vägledning om hur det kan vara ute på fjället. De flesta (alla?) kör med orienteringsskor, så om du inte redan gör det, köp ett par och börja springa in dig. Det kan även vara skönt att använda ett par våtsockor, då man garanterat inte kommer att springa torrskodd särskilt länge.

http://www.litepac.com finns en del bra tips på utrustning och packning. Börja provpacka ryggsäcken redan nu, och kör nåt pass i veckan med ryggsäck. Försök att komma ner på en vikt runt sex kilo eller gärna ännu mindre. Litepac har även bra träningstips för deltagande i bergsmaraton.
 
Re: Orienteringsskor

kristersvensson999; sa:
Orientering på fjället kanske är en baggis för en riktig orienterare, men tappar man bort sig är det inte helt lätt att läsa in sig på kartan igen.....

Jag var funktionär på första Fjällmaran i Björkis modell tidigt 90-tal. Då var en kontroll vid Låkktastugan. I en alldeles fantastiskt tät tjocka var det ett lag (har för mig att det var förre skidåkaren Christer Majbäck..) som sprang ända ner till järnvägen när de letade Låkktastugan..

Det säger en del om hur lost in space man kan bli när det är dimma och blodsockret kanske inte är på topp :)


ps. de sprang hursomhelst både ikapp och förbi två unga självsäkra fjällagenter från FJS i Kiruna ;) .ds
 
lång och backig

Anders,

ytterligare ett lite långt svar på några av dina frågeställningar... hoppas du har nytta av något av dem.

Strykarräven; sa:
Ni ska ha stort tack för tipsen. Det hela verkar gå till ungefär som jag trodde. Förhoppningsvis är inte orienteringen så svår att den äter tid från löpningen.

Orienteringen vid FEM var av den "lätta" karaktären... men eftersom hjärnan (min) inte var i toppform efter en dags löpning var det inte särskilt knepigt att navigera fel om vi hade velat... Vi körde med lite tur på slutet.

Jag och min löpkamrat tränar som inför ett "maraton med plus", dvs vi byter ut en del intervaller mot trapp-/backlöpning, kör en del pass med ryggsäck etc. Hur mycket ska man träna med ryggsäck? Hur mycket tid ska ägnas åt tempoträning resp långpass? Ska man sikta på att hela tiden hålla sig under mjölksyranivån i uppförsbackarna, eller ska man träna sig att tåla en del syra?

Mitt träningsupplägg var i princip tudelat i backebackebackebackebacke (upp och ner) och långa (18km +) terrängpass. Ryggsäcken var alltid på och packad med minst 5kg... Jag upplevde löpningen helt olika med och utan ryggan, varför den fick bli på.

(Emellanåt varvade jag med någon vanlig slätlöpning/intervall för att lätta upp stämningen :) Dock fick jag en muskelbristning i högerlåret under just ett intervallpass (dålig uppvärmning i kombination med övermod...) bara tre-fyra veckor innan start vilket lite tog udden av tränings-toppningen... och bragte mig tillbaka till verkligheten en period. Fick då vila helt i två hela veckor och var tvungen att den sista veckan känna på några pass. Genomförde ett test-backpass tre dagar innan loppet och då kändes det ok... men orolig var jag).

mvh
Niklas

PS Upplevelsen att sedan "springa" loppet ute på kalfjället var fullständigt suverän!
 
Surt sa räven...

Nu har min träningskamrat dragit sig ur, och det kvarstår knappt 2,5 månader till BAMM. Finns det någon annan tok därute som kan tänka sig att springa BAMM70 med en numera ensam umebo? Obs, endast seriösa förslag, och inga skamliga!
 
Nu är det dags!

Jajjemän, två löparsinglar fann varandra, och nu blir det BAMM. Sista trådarna är kapade från ryggsäcken, alla dekaler bortrivna, allt vitt pulver är vägt och satt i ziplocpåsar... Om en timme bär det av. Återkommer med rapport efter loppet!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.