Konstiga pulsnivåer?

Hej!

Jag är en motionerande "gubbe" 30-nåt, som inte litar på min pulsklocka. Jag har ingen erfarenhet av vad som är "normalt" men pulsen känns lite hög.
Exempel:
När jag springer milen på ca 55 minuter har jag en puls på 185 - 195 nästan hela tiden. Jag upplever inga "hjärtliga" besvär, men det tycks högt? Om jag ska pulsträna på kondition (125 -155) kan jag inte springa, jag får gå!
Vidare har jag en vilopuls på 38, men det rimmar illa med en miltid på 55 om nu vilopulsen är konditionsmåttstock...?

E det dags att söka till kardiologen eller ska jag reklamera pulsklockan???
 
Konstiga pulsvärden

Jag har i princip haft "för höga pulsvärden" under de tolv år jag idrottat med pulsklocka ända fram till i år. Skall sanningen fram har jag också trott att det är fel på klockan. Under de här åren har jag haft tre olika pulsklockor som alla visar lika.

När jag kommit fram till att det inte var fel på klockorna har jag tänkt att de rekommenderade pulsnivåerna inte gällde mig (dumt) och således fortsatt att träna på för höga pulsnivåer. Så har jag tänkt trots att kroppen sagt ifrån genom ökad vilopuls, ibland fladdrig vilopuls och förhöjd temperatur (febergräns). Jag har inte heller kunnat träna i den omfattning som jag velat. Det här med febergräns ligger i och för sig tio år tillbaka i tiden men det tog ett par år innan jag fattade eller accepterade hur kroppen fungerade i den delen.

Jag vet inte vad min maxpuls är men min högsta uppmätta puls med klockan är 175 så att den torde ligga på högst 180 (eftersom jag är över 60 år). Jag har alltid haft låg vilopuls normalt ca 44-48. När jag har varit ute på träningsturer har jag legat på 160-165 när mina träningskamrater haft under 130. Utmattad under träningen har jag blivit bara om jag kört så att pulsen stiger över den nämnda nivån. Däremot har jag känt mig utmattad dagen eller dagarna efter. Sen är det en annan sak att jag inte hänger med i träningskamraternas fart trots att de kör på lägre pulsnivå. Under årens lopp har jag dock observerat att ju bättre tränad jag är desto lägre blir pulsfrekvensen vid samma fart. Med min säsonguppläggning hittills är jag bäst tränad på hösten och får i praktiken börja om från scratch på våren. På våren har det räckt med mycket mycket lätt jogging i uppvärmningssyfte i farter (brist på fart) där vem som helst skulle kunna gå om mig för att pulsen skall stiga till 160. Jag har i år kunnat minska pulsfrekvensen under uppvärmningsfasen genom att värma upp på motionscykel först och det har sedan haft nedåtverkande effekt på pulsen även under jogging.

I år har jag börjat utnyttja den s k vardagsmotionen i större utsträckning än tidigare. I stället för buss till tåget har jag promenerat. Jag har tagit praktiskt taget alla chanser att promenera. Detta har förbättrat grundkonditionen och allmäntillståndet väsentligt. Jag är förvånad. Om det är orsaken till att jag nu kan träna med en genomsnittspuls på ca 135-140 när jag tidigare låg på 160-165 vet jag naturligtvis inte. Jag upplever i alla fall att kroppen tål mer träning nu och jag är mycket piggare.
 
Fisch; sa:
Jag är en motionerande "gubbe" 30-nåt, som inte litar på min pulsklocka. Jag har ingen erfarenhet av vad som är "normalt" men pulsen känns lite hög.

Ta pulsen och jämför med vad pulsklockan visar. Det kommer troligtvis att stämma bra.

När jag springer milen på ca 55 minuter har jag en puls på 185 - 195 nästan hela tiden. Jag upplever inga "hjärtliga" besvär, men det tycks högt?

Jag hade också liknande pulsvärden för några år sedan och kunde lätt snitta 190 i puls på en kuperade terrängrunda. Nu när jag har tränat i några år till får jag ta i för att komma över 175 trots att jag springer mycket snabbare.

Om jag ska pulsträna på kondition (125 -155) kan jag inte springa, jag får gå!

Vem har sagt att du ska ha 125-155 i puls?

Vidare har jag en vilopuls på 38, men det rimmar illa med en miltid på 55 om nu vilopulsen är konditionsmåttstock...?

Vilopulsen är väldigt individuell, jämför inte med andra. Det enda du kan jämföra är vad din nuvarande vilopuls är jämfört med vad den brukar vara. Är den lägre är du utvilad och i bra form. Eftersom du redan har låg vilopuls kommer du troligtvis inte märka någon kraftig nedgång om du fortsätter att träna.

E det dags att söka till kardiologen eller ska jag reklamera pulsklockan???

Är du orolig så skadar det ju inte om du kontaktar en läkare. Pulsklockan kan du ju enkelt kontrollera och fungerar den inte som den ska så är det väl bara att reklamera ...

/Klas
 
Hej,

Litar du inte på pulsklockan så kan du (i alla fall på Polars modeller) kolla följande: känn pulsen på dig själv och titta på klockan, varje gång klockan registrerar ett slag så ser du ett blinkande hjärta på klockan. Stämmer detta med den puls du känner så är klockan korrekt.

En "normal" puls för träning beror helt och hållet på din max-puls. Du kan absolut INTE jämföra dig med andra personer. En bra intervall för att sänka din puls över lag är ungefär 50-70% av ditt max. Innebär detta promenader, så gå promenader! Kan du omväxlande gå promenader och lunka i lugn takt så gör det. När du senare kan lunka i detta intervall, bra. Och senare lunka med omväxlande jogging osv. Till slut, om du har tålamod, kan du löpa med låg puls.

Det finns många olika träningsprogram du kan lägga upp beroende på vilka mål du har. Skicka mig ett mail om du vill, för detta är på tok för individuell diskussion för att hålla på ett forum.

Mvh, Martin (sjukgymnaststudent med stort intresse för pulsbaserad träning)
 
spinsane; sa:
En "normal" puls för träning beror helt och hållet på din max-puls. Du kan absolut INTE jämföra dig med andra personer. En bra intervall för att sänka din puls över lag är ungefär 50-70% av ditt max. Innebär detta promenader, så gå promenader! Kan du omväxlande gå promenader och lunka i lugn takt så gör det. När du senare kan lunka i detta intervall, bra. Och senare lunka med omväxlande jogging osv. Till slut, om du har tålamod, kan du löpa med låg puls.

Jag vet inte riktigt om jag håller med. Tror inte man ska stirra sig blind på alla procent av maxpuls hit och dit...
Om du springer en mil och kan ligga på 180 i puls (utan att dra på sig en massa mjölksyra och bli helt slut flera dagar efter) tror jag det ger mycket bättre träning än att ligga på 140 bara för att man läst det.
 
kofalla; sa:
Jag vet inte riktigt om jag håller med. Tror inte man ska stirra sig blind på alla procent av maxpuls hit och dit...
Om du springer en mil och kan ligga på 180 i puls (utan att dra på sig en massa mjölksyra och bli helt slut flera dagar efter) tror jag det ger mycket bättre träning än att ligga på 140 bara för att man läst det.

Maxpuls är inte helt att ignorera, en person med en maxpuls på 163 kan till exempel ha mkt svårt att ligga på 180... ;-)

Du har dock *helt rätt* i att man inte ska tro allt man läser, vi är individer och det finns dom av oss som skiljer sig från snittet.

Med det sagt så är det dock bevisat i en mängd studier att träning har olika effekt på kroppen beroende på vilken träning du utför och vilken puls du ligger på. Just gällande cykling så ta en titt på Johnny G och Spinning-konceptet (inte att förväxla med den helt galna "spinning" som utförs i Sverige) och även Chris Carmichael och Lance Armstrong. Genom att lägga sin träning i periodisering uppnår man bästa möjliga resultat på kortast tid.

Att träna med en högre puls än man behöver är kanske inte skadligt för kroppen, men om jag vänder på det så är det klart skonsammare att träna med lägre puls, och det ger bättre resultat.

Mvh, Martin
 
Con Vector; sa:
Vad är det för problem med svensk spinnng? Nyfiken...

Spinning är ett program utformat för att du skall ha pulsklocka, och har du inte detta så skall instruktörer noggrannt insturera känslan av anstränging. Spinning är byggt kring konceptet periodisering.

Kort om periodisering så finns det olika nivåer; basbygge, uthållighet, styrka, intervall och power. (Risk att jag förväxlar med HeartZoneTraining, men programmen är ganska lika.) Kör du ett pass med basbygge så kör du sittande hela passet, som är 40-45 minuter långt. Detta pga att pulsen hos de flesta går på tok för högt så fort du ställer dig upp ur sadeln. (Beror oftast inte på dålig kondition, utan cykel- och andningsteknik.)

Titta gärna på
http://www.heartzone.com/
Jag kan rekommendera samtlig litteratur därifrån.

Jag har inte sett någon anläggning där passen är uppdelade enligt periodisering. Vissa ställen markerar på schemat olika intensitetsnivåer, men det är inte samma sak. Många pass jag varit på har varit power-pass. Glada och käcka instruktörer som kör gärnet och pushar deltagarna att ta i för brinnande livet. Det är inget fel i detta i sig, men det är inte här som majoriteten av träningen bör ligga.

Mvh, Martin
 
Pulsklockor

Pulsen som ursprungsfrågeställaren har är relativt hög vid arbete men om den är normal för honom är svårt att säga. Det vore intressant att veta maxpulsen och om arbetspulsen vid 55 minuters tempo på 10 km alltid ligger så högt.

Nyttan av pulsklockan är som jag ser det att göra jämförelser mellan olika tillfällen för en och samma person. Om man har högre puls än vanligt vid en given arbetsintensitet så indikerar det något onormalt. Det kan t ex vara vätskebrist, infektion eller någon annan sjukdom t ex överfunktion av sköldkörteln.

Man har vidare nytta av pulsklockan för att fastställa maxpuls och för att hitta lämplig tränings respektive tävlingsintensitet.

Sen är det en rolig pryl. Det är t ex ett enkelt sätt att upprätta en träningsdagbok.

Hälsar Thure Suunto X6 HR
 
Ett mysterium till:

Jag uppmätte min _maxpuls_ förra sommaren till 200 slag/minut. Det är högt, men inte "omöjligt". Då var jag i hyffsad kondition.

I påskas var jag i (för mig alltså...) guldform, sprang på innebandyplan som en galning.
En månad senare var jag på joggingtur och hade hög puls hela tiden, i en uppförsbacke nådde jag 198 men hade samtidigt lågt tempo på andningen. Jag kunde utan problem prata. Jag skulle kunnat springa fortare. Skumt! Sen har jag inte vågat/velat springa/sporta något särskilt. Men vilopulsen är ganska låg.

Kunde tyvärr inte verifiera om klockan visade fel, klarar inte att mäta pulsen manuellt vid 200. Dock fungerar den som den ska vid 140 och 50 slag i minuten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polymeras Konstiga känningar i vaderna? Träning och hälsa 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.