Vilka Jägare är hårdast?

Vilka jägare är hårdast? Svårt att svara på men som nån sa här under så är förbanden innriktade på lite olika uppgifter. Själv ligger jag inne som Norrlands Jägare just nu på K4 i Arvidsjauer.

Men ska man överhuvudtaget söka en sån här tjänst är det otrligt viktigt att man har en hel kropp för att gamla skador går fort upp igen om man har otur.
 
Att vara och bli utagen som lapplandsjägare är ingen utmaning alls för en hyffsat tränad kille. Jag ansåg mig vara i helt kass form både konditionsmässigt och styrkemässigt men uppfyllde ändå kraven med god marginal för jägare.

Jag är helt övertygad om att fallskärmsjägarna har den tuffaste utbildningen och antagningskraven, följt av kustjägarna som har en del tuffa amfibieförband:)
 
Vad trött man kan bli på alla dessa trådar om vilka tjänster som är hårdast i FM. Det är mycket få, om ens någon, personer som genomfört GU på mer än ett förband. Därför kan heller ingen veta hur hur krävande en utbildning är jämfört med en annan. Var och en ska sträva efter att vara bäst på sin uppgift, KJ är bäst i landet på att uppträda i kustmiljö, K4-jägarna kan den norrländska vildmarken som sin egen bakficka, FBJS är bäst på spårning osv osv. Dessutom förändras utbildningen från år till år, det som är mest krävande ett år är kanske inte det nästa...ingen kan vara bäst på allt men alla ska sträva efter att vara bäst på något.
 
Mats_J; sa:
Att vara och bli utagen som lapplandsjägare är ingen utmaning alls för en hyffsat tränad kille. Jag ansåg mig vara i helt kass form både konditionsmässigt och styrkemässigt men uppfyllde ändå kraven med god marginal för jägare.

Det stämmde till viss del förr, då alla skulle göra lumpen. Norrlänningar med minst normalgod fysik, klarade sig svårligen ifrån skytte/span/jägarutbildning, på norrlandsförbanden pga befolkningsunderlag. Detta mer eller mindre oberoende av motivation. Ytterst få norrlänningar fick göra lumpen söder om Dalälven.

/K
 
pagren; sa:
Jag undrar vilka jägare som är hårdast.
Det är svårast intagning på fallskärmsjägarna, men jag har hört att dom är en hög med fjollor som tror att dom är något?
Fjälljägarna verkar ju förbannat hårda, lever i skogen flera veckor på bark och rötter?
Kustjägarna har jag inte hört så mycket om, men dom verkar grymma ändå?
Jag har några år kvar till lumpen, så det skulle vara kul att veta vilka som är absolut hårdast...


De flesta är riktiga fjollor!! Är det nåt du ska satsa på är det Älgjägare, dom skojar man inte bort!!

/mattias:)
 
pNewLink->www.soldf.com

Vet inte om jag fått det här med friluftsliv om bakfoten... men vad har det att göra med militära jägaförband egentligen?

Mitt tips, gå in på http://www.soldf.com så kan ni diskuttera hur mkt som helst om vem som e "hårdast", mini-jägarutbildningar inom hemvärnet (för de som ville bli jägare men som blev pansarsoldater), "intressanta" teorier om vilka kängor som e bäst för hemvärnet, om man inte kan få ett coolt märke på sin hemvärnsbbasker så man påminner om en jägarsoldat, vilket förband som har bäst stridsväst, vilken insatspluton inom hemvärnet som fått vilken utrustning, olika tolkningar på reglementen huruvida man får bära ett visst märke på sin m90 etc etc. Bara ett tips ;-)
 
Intressant

Väcker onekligent ett antal mer eller mindre angenäma minnen till liv.
När jag gjorde lumpem på I22 92-93 på psykvårdspluton så kategoriserade vi Jägarna med en jämförelse att ta sig igenom en dörr:
KJ - tar sats och sparkar in den och undrar om de kan få göra det igen.
NJ (dragonerna på K4) - knackar på och väntar.
FJS - lirkar upp dörrn och smyger igenom.
I22 - Skjuter sönder låset och kliver in.
Sen kan jag citera min gamle Löjtnant som sa att det var hårdare förr när det regnade när det var minus 20 och var 6km till 4:de kilometern (det närmaste skjutfältet, 4 km bort)
Tror inte att det är någon större skillnad utom möjligen att man ska välja efter var man vill vara, vill man vara i fjällen så välj något i Norr och vill man vara i skärgården ta KJ, luften FJS, under vattnet A-dyk etc.
- anders
 
Re: Intressant

anilson; sa:
Sen kan jag citera min gamle Löjtnant som sa att det var hårdare förr när det regnade när det var minus 20 och var 6km till 4:de kilometern (det närmaste skjutfältet, 4 km bort)

Jadå, här kommer vi in på något vi lite till mans nog har undrat över ett tag: Visst tusan var det väl kallare runt nollan förr? Visst var regnet på något oförklarligt vis lite, lite blötare? Var det inte lite jäkligare helt enkelt? ;)

/ G
 
Pappas kusin som är bonde uppe i ljunskile fick syn på en ung älgtjur som gjorde utfall mot hans kor som gick och betade nere gärdet.
an gick ut för att schasa bort älgen men halvvägs ut i det gröna ser han att älgen är skadeskjuten och samtidigt hur älgen tar sikte på honom istället för kossorna.
Nu när älgen tar fart mot honom inser han att det finns ingen chans att ta sig i skydd så vad gör han?

Jo han tar spjärn, fångar älgen i hornen med nävarna och börjar brottas.
Tillslut får han omkull den argsinta älgtjuren och kan i älgens förvirring springa i skydd.
Väl inne så tar han kontakt med polis och förklarar ärendet och får tillåtelse att skjuta älgen som inte lämnat hagen.

Så med andra ord så tycker jag jägare som tröttar ut villebrådet genom antingen romersks/grekisk, armrytning eller ölhävning är tuffast.
Ännu tuffare är om dom tar kol på djuret utan bössa
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.