Höjdsjuka?

Planerar en resa till Tibet som inkluderar en veckas vandring. Resan är rätt dyr och jag skulle bli så förfärligt besviken om jag måste ner pga av höjdsjuka (eller än värre ödem...). - Finns det något extra bra sätt att förbereda sig på? Något sätt att gissa om man har bra förutsättningar att klara det eller inte? Någon som vet? Hur vet man om man klarar låg syrehalt - hänger det ihop med tryckkänslighet för övrigt (ont i öronen under vatten t.ex.:)?
/Caritan
 
critan; sa:
Planerar en resa till Tibet som inkluderar en veckas vandring. Resan är rätt dyr och jag skulle bli så förfärligt besviken om jag måste ner pga av höjdsjuka (eller än värre ödem...). - Finns det något extra bra sätt att förbereda sig på? Något sätt att gissa om man har bra förutsättningar att klara det eller inte? Någon som vet? Hur vet man om man klarar låg syrehalt - hänger det ihop med tryckkänslighet för övrigt (ont i öronen under vatten t.ex.:)?
/Caritan

Kolla här

http://www.utsidan.se/ddb/traning/yttre_faktorer/traning/279.htm


peter
 
Japp

Tack för tipset - den som söker han finner!
Bra länk.
Fast Jag önskar fortfarande att det fanns några magiska tips på förberedelser här hemma. När man väl är där är det väl bara att anpassa sig efter vad kroppen säger...Har läst så mycket om HACE och HAPE och annat i den vägen att jag blivit lite väl bekymrad kanske.
 
Re: Japp

critan; sa:
Tack för tipset - den som söker han finner!
Bra länk.
Fast Jag önskar fortfarande att det fanns några magiska tips på förberedelser här hemma. När man väl är där är det väl bara att anpassa sig efter vad kroppen säger...Har läst så mycket om HACE och HAPE och annat i den vägen att jag blivit lite väl bekymrad kanske.

Nej, några magiska tips finns inte om du inte bosätter dig i ett höghöjdshus innan avresan..

Reser du själv eller med en arrangör? Om du reser med arrangör har de med största sannolikhet tagit hänsyn till risken med ams och med vilken takt man går upp på högre höjder.

Beroende på höjden är det möjligt att du kommer känna av benigna symtom på ams som t.ex. huvudvärk, illamående, sömnstörningar, ingen hunger, trötthet. Dessa är dock i regel övergående inom fem dygn förutsatt att du inte går högre. Studier har visat en ungefärlig incidens av höjdsjuka på en viss höjd:
2850m 9%
3050m 13%
3650m 34%
Dessa siffror är alltså för oacklimatiserade individer och varierar lite mellan olika studier.

Förebyggande åtgärder är att ta det lugnt med bestigning upp på högre höjd. Dessutom så inverkar den fysiska aktiviteten negativt så du bör inte sticka ut och springa det första du gör.

Det finns en del läkemedel som har effekt på ams av vilka Acetazolamide (Diamox) är det vanligaste och har visat sig ha effekt i en rad studier.

Jag tycker inte du ska oroa dig i onödan för att utveckla malign ams (hape, hace) men det är naturligtvis bra om du känner till riskerna med att utveckla det på hög höjd.
 
Jo trppen är med en arrangör och de lägger in en vad det verkar vettig acklimatisering innan vandringen, men den går upp över 5000 meter i vissa pass...Förmodligen har de väl tillgång till Diamox och annat om det krävs. Det är nog sant som du skriver att man inte ska bekymra sig för mycket; En av orsakerna till att jag absolut vill iväg är ju faktiskt att jag verkligen vill veta hur min kropp fungerar (eller inte)!
 
AMS kan du dö av

Det är viktigt att läsa på om AMS = Acute Mountain Sickness en gåtfull sjukdom. Det finns en hel del trådar om höjdsjuka här på Utsidan. Sök på höjdsjuka i vänsterspalten.

En bra översikt finns på http://www.ismmed.org/np_altitude_tutorial.htm

Långsam acclimatisering är den gyllene regeln. Diamox kan användas som förebyggande behandling efter individuell prövning och receptförskrivning av läkare.

Thure
 
Kanske, kanske inte

dave1; sa:
Reser du själv eller med en arrangör? Om du reser med arrangör har de med största sannolikhet tagit hänsyn till risken med ams och med vilken takt man går upp på högre höjder.

Undersökningar gjorda i Pheriche (på vägen till Everest Base Camp) av läkare på HRA visar ett klart samband mellan just gruppresenärer och AMS (jämfört med individuella vandrare). Det tycktes som att det var svårare för en gruppmedlem att stanna en extra dag som han (oftast en han som vägrar inse sin "svaghet") kanske behövde för att få den acklimatisering individen behövde.
En acklimatiseringsplan som passar alla finns det knappast tid för hos de alltför ofta stressade gruppreseplanerna.

Tips: Drick så mycket du bara orkar

Kontenta: Gruppresor är allt annat än garant mot höjdsjuka. Det är däremot du själv, du känner din kropp bäst. Lyssna på råd men fäll avgörandet själv om du ska stanna, gå upp eller gå ner. Och var absolut inte stoisk eller dumdristig.
Höjdsjuka kan, som tidigare nämnts, vara livsfarligt.
Men tänker du dig för och tar det lugnt så drabbas du kanske inte värre än lite huvudvärk, om ens det.
 
Re: AMS kan du dö av

thureb; sa:
Det är viktigt att läsa på om AMS = Acute Mountain Sickness en gåtfull sjukdom. Det finns en hel del trådar om höjdsjuka här på Utsidan. Sök på höjdsjuka i vänsterspalten.

En bra översikt finns på http://www.ismmed.org/np_altitude_tutorial.htm

Långsam acclimatisering är den gyllene regeln. Diamox kan användas som förebyggande behandling efter individuell prövning och receptförskrivning av läkare.

Thure

Jo, jag vet att man kan råka riktigt illa ut. Det var en bra länk du skickade. Har sett här i tidigare forum att du är läkare? - Dum fråga kanske, men jag undrar om det finns kopplingar mellan tryckkänslighet under vatten och på hög höjd? Alltså, om jag lätt får ont i öron etc under vatten, tyder det på att man kan vara mer känslig även för tunn luft? Jag har inte hittat några sådana samband, men jag funderar ändå. Man vet ju aldrig :) Kan du svara på hur det ligger till?
 
Re: Kanske, kanske inte

slob; sa:
dave1; sa:
Reser du själv eller med en arrangör? Om du reser med arrangör har de med största sannolikhet tagit hänsyn till risken med ams och med vilken takt man går upp på högre höjder.

Undersökningar gjorda i Pheriche (på vägen till Everest Base Camp) av läkare på HRA visar ett klart samband mellan just gruppresenärer och AMS (jämfört med individuella vandrare). Det tycktes som att det var svårare för en gruppmedlem att stanna en extra dag som han (oftast en han som vägrar inse sin "svaghet") kanske behövde för att få den acklimatisering individen behövde.
En acklimatiseringsplan som passar alla finns det knappast tid för hos de alltför ofta stressade gruppreseplanerna.

Tips: Drick så mycket du bara orkar

Kontenta: Gruppresor är allt annat än garant mot höjdsjuka. Det är däremot du själv, du känner din kropp bäst. Lyssna på råd men fäll avgörandet själv om du ska stanna, gå upp eller gå ner. Och var absolut inte stoisk eller dumdristig.
Höjdsjuka kan, som tidigare nämnts, vara livsfarligt.
Men tänker du dig för och tar det lugnt så drabbas du kanske inte värre än lite huvudvärk, om ens det.
Det här med att resa i grupp har jag också tänkt på - jag kan mycket väl tänka mig att det ligger en del prestige i att inte vilja sinka andra i gruppen och att det i sig innebär en risk. Å andra sidan är man i sällskap med människor som förhoppningsvis har bra träning på att märka symptom på påverkan. I det här fallet är resan för övrigt så svår att arrangera själv att det inte är något alternativ. Bästa träningen är kanske trots allt att sänka förväntningar och krav på sig själv.
 
Det finns några tabletter som man kan ta. De höjer vandningstackten så att man mår bättre. Jag använde det i Nepal, men var lite tveksam på om de döljer kroppens tecken eller om det verkligen botar.
 
Förebyggande behandling är inte dopning

Diamox till en person som riskerar höjdsjuka har inget med dopning att göra.

Något samband mellen svårigheter att tryckutjämna mellanörat och akut höjdsjuka har jag svårt att tänka mig mekanismerna är så skilda.

Mitt yrke finns i min profil.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Höjdsjuka: artikel i Läkartidningen Trekking 3
thureb Information om akut höjdsjuka på svenska Trekking 27
reidal Höjdsjuka Trekking 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.